
A digitális korban egyre kifinomultabb módszerekkel próbálkoznak a csalók, hogy megszerezzék személyes adatainkat és hozzáférjenek anyagi eszközeinkhez. Az utóbbi időben különösen megszaporodtak az ismert vállalatok, például mobilszolgáltatók nevében küldött adathalász SMS-ek, melyek célja a bankkártya adatok megszerzése. A rendőrség ismételten figyelmeztet, hogy legyünk rendkívül óvatosak, hiszen a gyanútlan áldozatok könnyen a bűnözők hálójába eshetnek.
Nemrég az MVM Next hívta fel a figyelmet hasonló csalási kísérletekre, most pedig egy újabb hullámról érkezett figyelmeztetés. A csalók ezúttal mobilszolgáltatók nevében küldenek üzeneteket, melyekben megtévesztő információkkal próbálják rászedni a címzetteket. A módszer egyszerűségében rejlik a veszélye: a bűnözők ellopott telefonszámokra küldenek SMS-eket, melyekben arról értesítik a felhasználót, hogy hamarosan lejárnak a felhalmozott hűségpontjai, és ezeket értékes ajándékokra válthatja be.
Az üzenet, mint például a „Pontlejárási értesítés! Az Ön fiókjában jelenleg 5 340 pont van, amelyek 2025. Június 7-én lejárnak! Pontjait ingyenes ajándékokra válthatja be. Kattintson a beváltáshoz: link. Köszönjük, hogy a BLANK szolgáltatót választotta!” szöveg, első ránézésre megtévesztő lehet. Azonban alaposabb vizsgálat esetén azonnal feltűnnek a gyanús jelek: helyesírási hibák, központozási problémák és következetlen formázás. Ezek mind arra utalnak, hogy egy hamis üzenetről van szó, amit nem egy hivatalos cég küldött. A link, amire kattintásra buzdítanak, egy olyan adathalász oldalra vezet, ahol a felhasználó bankkártya adatait próbálják megszerezni.
Fontos megjegyezni, hogy semmilyen hivatalos szerv, legyen szó bankról, szolgáltatóról vagy hatóságról, nem kér soha SMS-ben vagy emailben bankkártya számot, PIN kódot vagy egyéb érzékeny pénzügyi adatot. Az ilyen típusú megkeresések mindig gyanúsak, és azonnal riasztó jelként kell kezelni őket. A rendőrség és a hatóságok ismételten felhívják a figyelmet arra, hogy ne kattintsanak az ilyen üzenetekben található linkekre, még akkor sem, ha az üzenet sürgősnek tűnik, vagy félelmet kelt a felhasználóban.
Amennyiben kétség merül fel, és nem biztos benne, hogy egy üzenet vagy hívás valóban a szolgáltatótól vagy banktól érkezett-e, mindig érdemes közvetlenül felvenni a kapcsolatot az adott szolgáltatóval vagy bankkal a hivatalos ügyfélszolgálati telefonszámon. Soha ne használja az üzenetben megadott telefonszámot, mert az is a csalókhoz vezethet! Emellett az SMS-ek mellett a telefonhívásokkal is rendkívül óvatosan kell bánni. Egyre több esetben próbálnak magukat banki alkalmazottnak vagy rendőrnek kiadó csalók bankszámla vagy bankkártya adatokat „kiénekelni” a felhasználóktól. Legyen mindig éber és óvatos, hogy elkerülje az online csalások áldozatává válást!