Az Assassin’s Creed széria rajongói jól emlékeznek 2014-re, arra az évre, amikor az Assassin’s Creed Unity a várakozásokkal ellentétben nem forradalmat hozott, hanem egy katasztrófát. A megjelenéskor tapasztalt elképesztő mennyiségű bug, a rossz optimalizáció és az általános befejezetlenség miatt a Ubisoft kénytelen volt bocsánatot kérni, és a bocsánatkérés részeként ingyenessé tette a játék első és egyetlen DLC-jét, a Dead Kings-et. A kiegészítő reményt adott, hogy talán ez a tartalom képes lesz valamennyire helyrehozni a főjáték renoméját, pótolni a hiányosságokat és megmutatni, mi lehetett volna a Unity valójában. Sajnos azonban a „Halott Királyok” nem egy megváltó üdvözlet, hanem inkább a feledés homályába vesző, ismétlődő hibák gyűjteménye lett.
Az Assassin’s Creed Unity Öröksége: Egy Fájdalmas Kiindulópont
Ahhoz, hogy megértsük a Dead Kings DLC kudarcát, muszáj felidéznünk a Unity főjátékának állapotát a megjelenéskor. Párizs gyönyörűen kidolgozott, de egyben halálos csapdává vált a játékosok számára a rendkívül gyenge teljesítmény, a pop-in textúrák, a NPC-k abszurd viselkedése és az Arno karján átnyúló világ miatt. A parkour rendszer néha megbízhatatlan volt, a harc repetitívvé vált, a lopakodás pedig gyakran inkább frusztráló, mint élvezetes. Ezen fundamentális problémák tükrében kellett volna a Dead Kings DLC-nek csillognia, de ehelyett csak tovább árnyékolta a már amúgy is sötét képet. A kiegészítő örökölte a főjáték motorjának és alapvető dizájnjának hibáit, és bár a legkirívóbb bugokat talán orvosolták addigra, az alapvető játékmenet nem változott gyökeresen.
Franciade: Az Ígéretes, De Unalmas Világ
A Dead Kings DLC Franciaország egyik történelmi városába, Saint-Denisbe, vagy ahogy a játékban nevezik, Franciade-ba kalauzolja el Arno Doriani-t. A város vizuálisan eltér Párizstól: sötétebb, elhagyatottabb, gótikusabb, és a hatalmas bazilika dominálja a látképet. Ez a komor, baljós hangulat eleinte ígéretesnek tűnik, és valóban ad egyfajta frissességet a megszokott párizsi forgatagnak. Sajnos azonban ez a kezdeti ígéret hamar elenyészik.
A Katakombák Labirintusa: A DLC egyik központi eleme a Saint-Denis alatti katakombák és kripták rendszere. Ezek a sötét, labirintusszerű járatok elvileg rejtélyesek és izgalmasak lennének, de a valóságban gyorsan monotonná és frusztrálóvá válnak. A vizuális változatosság szinte teljesen hiányzik, minden folyosó és terem hasonlóan néz ki, ami rendkívül megnehezíti a tájékozódást. A sötétséget a játék egy új eszközzel, egy lámpással próbálja kezelni, ami önmagában még érdekes mechanika is lehetne, de itt inkább egy felesleges extra terhet jelent. A lámpás olaja korlátozott, és bár ez elvileg növelné a feszültséget, a gyakorlatban csak annyit tesz, hogy a játékos folyamatosan olajtartályokat keres. Ráadásul a lámpás fénye vonzza a denevéreket és rovarokat, ami újabb apró, de idegesítő tényező. Az alvilági szekciók túlnyomóak és túlságosan hangsúlyosak a DLC játékidejében, ami egyedivé, de egyben fárasztóvá is teszi őket.
Méret és Variáció Hiánya: Franciade mérete jelentősen kisebb, mint Párizs, és bár ez önmagában nem feltétlenül baj, a tartalom hiánya annál inkább. A küldetések gyakran ugyanazokon a területeken zajlanak, és a környezet nem nyújt elegendő változatosságot ahhoz, hogy hosszú távon lekösse a figyelmet. Ami Párizst naggyá tette, az a zsúfolt utcák, a sokszínű negyedek és az építészeti csodák sokasága volt – Franciade ezzel szemben egy kisebb, sötétebb, és sajnos unalmasabb verziója volt a fővárosnak.
A Történet és Arno Utolsó Kalandja: Hiányzó Mélység és Motiváció
A Dead Kings DLC története közvetlenül a főjáték eseményei után veszi fel a fonalat. Arno egy megtört, motiválatlan férfiként menekül Párizsból Franciade-ba, ahol megpróbálja elfelejteni a múltat és az elvesztett szeretteit. Itt találkozik a hírhedt Marquis de Sade-dal, aki megbízza egy feladattal, ami végül egy rejtélyes Isu (Első Civilizáció) ereklye felkutatásához és Napóleon Bonapartéhoz vezet. Elvileg ez az alapfelállás lehetővé tette volna Arno karakterívének mélyítését, egyfajta utolsó fejezetet a megváltás felé vezető útján. Sajnos ez a potenciál nagyrészt kihasználatlan maradt.
A Klisé Gyűrűje: A történet gyorsan belesüllyed a megszokott Assassin’s Creed klisékbe: egy ősi ereklye, titkos társaságok, és egy történelmi figura, aki megszerezné azt. Marquis de Sade karaktere érdekes lehetett volna, de itt csupán egy cynikus informátor szerepét tölti be, aki ide-oda küldözgeti Arno-t. A narratíva sekélyes marad, a fordulatok kiszámíthatóak, és a végkifejlet sem ad valódi lezárást vagy katarzist Arno történetéhez. A motivációk homályosak, a szereplők kapcsolata felszínes, és az egész kaland inkább tűnik egy „kötelező körnek”, mintsem egy szenvedélyből íródott epilógnak.
Új Játékelemek és Eszközök: Inkább Gimmick, Mint Fejlődés
Minden DLC-től elvárjuk, hogy új eszközöket vagy játékmechanikákat vezessen be, amelyek feldobják az alapélményt. A Dead Kings két ilyen elemmel próbálkozott:
A Guillotine Gun: Ez a hibrid fegyver egyben fejsze és gránátvető is. Elméletben izgalmasan hangzik, hiszen egy közelharci fegyvert kombinál egy távolsági, robbanó eszközzel. A gyakorlatban azonban a Guillotine Gun egy esetlen, nehezen kezelhető és gyakran felesleges kiegészítésnek bizonyult. A gránátok sebzése gyakran túl erős, ami megkönnyíti a harcokat, de ezzel kiöli belőlük a kihívást. A közelharci része pedig nem nyújtott semmi olyat, amit a már meglévő fegyverek ne tudtak volna. Inkább tűnt egy „cool” ötletnek, ami a gyakorlatban nem működött, mintsem egy jól átgondolt fejlesztésnek.
A Lámpás: Ahogy már említettük, a lámpás a sötét katakombákban való tájékozódáshoz és a puzzle-ök megoldásához szolgál. Bár az ötlet, hogy fényforrásként és környezeti elemként is funkcionáljon, jó, a kivitelezés gyenge. Az olajkorlát bosszantó, a „puzzle-ök” pedig kimerülnek abban, hogy valahova odavilágítunk, vagy rovarokat csalogatunk el. Ez nem mélységet ad a játékmenetnek, hanem egy újabb réteg unalmas, ismétlődő feladatot.
Az „Új” Ellenségek: A Rablók: A DLC bevezet egy új frakciót, a „Rablókat” (Raiders), akik a katakombákban tanyáznak. Ezek az ellenfelek brutálisabbnak tűnnek, mint a megszokott őrök, és gyakran nagy csoportokban támadnak. Azonban az ellenség AI nem sokat fejlődött, és a harcok hamar visszasüllyednek a főjátékból ismert, rendszertelen, ám masszív verekedésekbe. Nincs igazán taktikai mélység, csupán több az ellenfél, ami fárasztóvá teszi a konfrontációkat ahelyett, hogy izgalmassá tenné őket.
A Játékmenet Örökös Problémái: Ismétlés és Unalom
A Dead Kings DLC-nek lehetősége lett volna arra, hogy innovatív küldetéstípusokkal, jobb optimalizációval és kreatívabb megoldásokkal mutasson példát. Ehelyett azonban nagyrészt visszatért a főjáték hibáihoz.
- Küldetés Struktúra: A feladatok változatossága rendkívül szegényes. A legtöbb küldetés a szokásos AC sémákra épül: kövess valakit, hallgass le valakit, ölj meg valakit, menekülj. A katakombákban zajló „puzzle” küldetések is gyorsan önismétlővé válnak.
- Optimalizálás és Hibák: Bár a megjelenéskori katasztrófa elkerülhető volt, a DLC-ben is előfordultak kisebb-nagyobb hibák és optimalizációs problémák. A framerate ingadozások és a grafikai furcsaságok továbbra is jelen voltak, emlékeztetve a játékosokat a főjáték fájdalmaira.
- Kooperatív Mód Hiánya: A Unity egyik kiemelt újdonsága a kooperatív játék volt. A Dead Kings azonban kizárólag egyjátékos élményt nyújtott, ami elvette a lehetőséget a közös kalandoktól és a kooperatív küldetésektől, amelyek némi extra értéket adhattak volna a DLC-nek.
Az „Ingyenes” Címke Dilemmája: Megmenti-e a Minőséget?
A Ubisoft gesztusának, miszerint az ingyenes DLC-ként adta ki a Dead Kings-et, megvolt a maga súlya. Sok rajongó üdvözölte ezt a lépést, mint a bocsánatkérés jeleként. Azonban az „ingyenes” címke nem mentheti meg a középszerűséget. Sőt, bizonyos szempontból még jobban kiemelte a problémákat. Ha egy ingyenes tartalom is alig tudja lekötni a játékost, az elgondolkodtató, hogy mi lett volna, ha pénzt kérnek érte. Az ingyenesség ellenére is érezhető volt, hogy a DLC egy sietős, kényszerű reakció a főjáték kudarcára, nem pedig egy gondosan kidolgozott, minőségi kiegészítés.
Konklúzió: Egy Kihagyott Lehetőség, Ami Helyett Inkább Feledésbe Merült
Az Assassin’s Creed Unity Dead Kings DLC-je egy óriási kihagyott lehetőség volt. Egy esély arra, hogy a Ubisoft visszaszerezze a rajongók bizalmát, hogy megmutassa, képes tanulni a hibáiból, és hogy egy valóban emlékezetes kiegészítőt adjon ki egy egyébként vitatott játékhoz. Ehelyett a Dead Kings örökölte a Unity összes alapvető problémáját, és alig kínált bármi újat vagy izgalmasat. A repetitív és unalmas katakombák, a sekélyes történet, az alig hasznos új eszközök és az általános hiányosságok miatt a DLC nem egy megváltás, hanem inkább egy újabb emlékeztető arra, hogy miért is volt olyan nagy csalódás az Assassin’s Creed Unity. A „Halott Királyok” azzal vált híressé, hogy ingyenes volt, nem pedig azzal, hogy jó. És ez talán a legszomorúbb öröksége.