Valószínűleg mindannyian emlékszünk arra az időre, amikor egy-egy epikus pillanatot szerettünk volna megörökíteni kedvenc játékunkban. Legyen szó egy bravúros győzelemről, egy vicces hibáról, vagy egy lélegzetelállító táj megcsodálásáról, a videojátékok világa tele van felejthetetlen élményekkel. Ezek rögzítésére a kezdetekben meglehetősen korlátozott eszközök álltak rendelkezésünkre, de az elmúlt években a technológia robbanásszerű fejlődésen ment keresztül. Ebben a cikkben elmerülünk a gameplay felvevő programok történetében, bemutatjuk a két legikonikusabb nevet – a Frapsot és a Bandicamot –, majd rávilágítunk a ma elérhető modern alternatívákra, segítve ezzel a tökéletes eszköz kiválasztását.
A legendás kezdetek: Fraps
Ha az ember a 2000-es évek végén vagy a 2010-es évek elején kezdett el komolyabban foglalkozni a gameplay felvételekkel, szinte biztos, hogy találkozott a Fraps nevével. Ez a program volt a videózás úttörője a PC-n, és hosszú éveken át az iparág de facto szabványának számított. A Fraps rendkívül egyszerű volt: futtattad a háttérben, elindítottad a játékot, megnyomtál egy gombot, és máris rögzítette a képernyőn történteket. Fő erőssége az volt, hogy képes volt szinte bármilyen DirectX vagy OpenGL alapú játékból nyers, tömörítetlen vagy minimálisan tömörített videót rögzíteni, nagyon jó minőségben. Emellett kijelezte a képkockasebességet (FPS), és akár képernyőképeket is készíthetett.
Azonban a Frapsnek megvoltak a maga hátulütői. Mivel a felvételeket rendkívül alacsony tömörítéssel vagy tömörítetlenül rögzítette, az általa generált videófájlok gigantikus méretűek voltak. Egy néhány perces 1080p felvétel könnyedén több tíz gigabájtosra hízhatott, ami komoly terhet rótt a merevlemezekre és a fájlmegosztásra. Ráadásul a program utolsó frissítése 2013-ban jelent meg, ami azt jelenti, hogy azóta nem kapott támogatást a modern operációs rendszerekhez és grafikus API-khoz. Hiányoznak belőle a mai elvárásoknak megfelelő funkciók, mint például a hardveres gyorsítás kihasználása, a beépített szerkesztési lehetőségek, vagy a streamelés támogatása. Ennek ellenére a Fraps öröksége elvitathatatlan, és sok mai gameplay felvevő program alapjait fektette le.
A sokoldalú kihívó: Bandicam
A Fraps hanyatlásával egyre nagyobb teret nyertek a modernebb és funkciókban gazdagabb alternatívák. Ezek közül az egyik legnépszerűbb, amely máig aktív fejlesztés alatt áll, a Bandicam. A Bandicam tulajdonképpen a Fraps továbbfejlesztett változataként is felfogható, hiszen számos olyan problémára kínált megoldást, amelyek a Fraps gyengéi voltak.
A Bandicam egyik legnagyobb előnye a hatékonyabb tömörítési algoritmusok használata. Míg a Fraps hatalmas fájlokat gyártott, a Bandicam képes volt H.264 kódolással rögzíteni, ami sokkal kisebb fájlméretet eredményezett, miközben a képminőség alig romlott. Emellett a Bandicam már támogatja a hardveres gyorsítást az NVIDIA (NVENC), AMD (VCE/AMF) és Intel (Quick Sync Video) grafikus kártyákon, jelentősen csökkentve ezzel a felvétel alatti teljesítményre gyakorolt hatást. A program nemcsak játékfelvételekre alkalmas, hanem az általános képernyőfelvétel terén is kiválóan funkcionál, legyen szó oktatóvideókról, webkamera rögzítésről vagy webes szemináriumokról. Különféle felvételi módokat kínál (játékfelvétel, képernyőfelvétel, eszközfelvétel), képes webkamera overlay-t hozzáadni, egeret kiemelni, és valós idejű rajzolásra is alkalmas. Habár fizetős szoftver, ingyenes próbaverziója elérhető, ami viszont vízjelet helyez a videóra és korlátozza a felvételi időt.
Miért van szükség alternatívákra?
Bár a Fraps és a Bandicam méltán vívta ki a hírnevet, a modern játékok és a videós tartalomgyártás elvárásai meghaladják a korábbi szoftverek képességeit. A mai játékok sokkal erőforrás-igényesebbek, a felhasználók pedig nem akarnak kompromisszumot kötni a képkockasebesség terén felvétel közben. Emellett a tartalomgyártók egyre komplexebb igényekkel rendelkeznek: több audióforrás (játék hangja, mikrofon) kezelése, webkamera overlay, egyedi grafikák, valós idejű szerkesztési lehetőségek, és természetesen a streamelés képessége mind elengedhetetlen funkciókká váltak. Itt jönnek képbe a modern alternatívák, amelyek sokkal rugalmasabbak és feature-gazdagabbak.
Az ingyenes király: OBS Studio
Ha van egy program, ami forradalmasította a gameplay felvételek és a streamelés világát, az az OBS Studio. Ez a nyílt forráskódú, ingyenes szoftver elképesztő rugalmasságot és funkciókínálatot nyújt, mindezt nulla forintért. Az OBS Studio nem csak egyszerűen felvesz, hanem egy komplett virtuális stúdiót biztosít a felhasználó számára. Képes egyszerre több forrásból – játék, webkamera, mikrofon, kép, videó, böngésző – képet és hangot rögzíteni és keverni. Lehetőséget biztosít különböző „jelenetek” (scene) összeállítására, melyek között egyetlen gombnyomással válthatunk. Ez ideális professzionális streamerek és YouTube videósok számára.
Az OBS Studio támogatja a hardveres kódolást (NVENC, AMF, Quick Sync), ami minimálisra csökkenti a felvétel játékra gyakorolt hatását. Képes rögzíteni kiváló minőségben, de emellett a világ szinte összes streaming platformjára (Twitch, YouTube Gaming, Facebook Live stb.) közvetíteni is tud. A hatalmas felhasználói bázisnak és a nyílt forráskódú jellegnek köszönhetően rengeteg plug-in és bővítmény érhető el hozzá, ami tovább növeli a funkcionalitását. A kezdeti beállítása némi tanulást igényelhet, de a befektetett idő megtérül a rugalmasság és a teljesítmény terén.
A GPU-gyártók beépített megoldásai: ShadowPlay és ReLive
A modern grafikus kártyák gyártói felismerték, hogy a felhasználók igénylik a könnyű és hatékony felvételi lehetőségeket. Ennek eredményeként az NVIDIA a GeForce Experience ShadowPlay, az AMD pedig a Radeon Software ReLive (korábbi nevén Radeon ReLive) funkcióját integrálta a meghajtóprogramjaiba. Ezek a megoldások rendkívül népszerűek, és okkal: mivel közvetlenül a grafikus kártya hardveres kódolóját használják, a felvétel alig vagy egyáltalán nem befolyásolja a játék teljesítményét.
A ShadowPlay és a ReLive is kínál azonnali visszajátszás funkciót (Instant Replay/Replay Buffer), ami lehetővé teszi, hogy az elmúlt perc(ek) játékmenetét utólag, gombnyomásra elmentsük. Ez tökéletes a váratlanul bekövetkező, megismételhetetlen pillanatok rögzítésére. Emellett teljes hosszúságú felvételeket is készíthetünk, streamelhetünk, és akár webkamera vagy mikrofon hangját is hozzáadhatjuk. Ezek a szoftverek felhasználóbarát felülettel rendelkeznek, és ideálisak azok számára, akiknek NVIDIA vagy AMD GPU-juk van, és gyors, egyszerű, de hatékony felvételi megoldásra vágynak.
A beépített Windows megoldás: Xbox Game Bar
A Windows 10 és 11 operációs rendszerek beépített Xbox Game Bar funkciója egy alapvető, de annál praktikusabb megoldást kínál a gameplay rögzítésére. Egy egyszerű billentyűkombinációval (Win + G) előhívható, és gyorsan elindíthatunk vele felvételt, képernyőképet készíthetünk, vagy az elmúlt 30 másodpercet is visszamenőleg elmenthetjük. Ez a megoldás tökéletes azok számára, akik nem akarnak külön szoftvert telepíteni, vagy csak alkalmanként rögzítenek egyszerűbb klipeket barátaiknak. Hátránya, hogy a funkcionalitása korlátozottabb az összetettebb alternatívákhoz képest, és nem kínál olyan mélyreható beállítási lehetőségeket.
Professzionális fizetős alternatívák
Az ingyenes és hardveres megoldások mellett számos kiváló fizetős szoftver is létezik a piacon, amelyek extra funkciókat, polírozottabb felhasználói felületet vagy dedikált támogatást kínálnak. Ezek közé tartozik például a Mirillis Action!, amely a Bandicamhoz hasonlóan kiváló minőségű, alacsony erőforrás-igényű felvételeket készít, emellett benchmark funkcióval és élő streamelési lehetőséggel is rendelkezik. Más népszerű opciók a Movavi Screen Recorder, a Wondershare DemoCreator vagy a Camtasia, amelyek gyakran beépített videószerkesztővel is rendelkeznek, így egyetlen szoftveren belül elvégezhető a rögzítés és az utómunka is.
Hardveres felvétel: A kompromisszummentes megoldás
A legmagasabb minőségű és leginkább kompromisszummentes felvételek eléréséhez gyakran a hardveres rögzítő eszközöket ajánljuk. Ilyenek az Elgato Game Capture kártyái (pl. Elgato HD60 S+, 4K60 Pro) vagy az Avermedia termékei (pl. AVerMedia Live Gamer). Ezek az eszközök a játék PC-től függetlenül végzik a videókódolást, így egyáltalán nem terhelik a gép processzorát vagy grafikus kártyáját. Különösen hasznosak lehetnek, ha konzolos játékokat (PlayStation, Xbox, Nintendo Switch) szeretnénk rögzíteni, vagy ha a PC-nk nem elég erős a szoftveres felvételhez. Bár ezek az eszközök drágábbak, cserébe prémium minőségű felvételeket és rendkívül alacsony késleltetést garantálnak.
Mire figyeljünk választáskor?
A megfelelő gameplay felvevő program kiválasztása számos tényezőtől függ. Íme néhány szempont, amit érdemes figyelembe venni:
- Teljesítményre gyakorolt hatás: Mennyire terheli meg a program a gépet felvétel közben? A hardveres gyorsítást használó szoftverek (ShadowPlay, ReLive, OBS NVENC/AMF) általában a legjobb választások ezen a téren.
- Videó minősége és fájlméret: Milyen felbontásban (1080p, 4K) és milyen képkockasebességgel (30 FPS, 60 FPS) szeretnél rögzíteni? Fontos a jó tömörítési arány a kezelhető fájlméret érdekében.
- Funkciók: Szükséged van webkamera overlay-re, mikrofon rögzítésére, élő streamelésre, vagy beépített szerkesztőre?
- Kezelhetőség: Mennyire felhasználóbarát a felület? Egy kezdő számára az egyszerűbb szoftverek (Game Bar, ShadowPlay) ideálisabbak lehetnek.
- Költség: Ingyenes (OBS Studio, Game Bar), fizetős (Bandicam, Action!) vagy hardveres megoldást keresel?
- Kompatibilitás: Milyen operációs rendszeren és milyen hardveren fut a program?
Összegzés és jövő
A gameplay felvevő programok evolúciója lenyűgöző. A Fraps egyszerűségétől és korlátairól eljutottunk a mai komplex, hardveresen gyorsított, streaming-képes, ingyenes és fizetős megoldások széles palettájáig. Nincs egyetlen „legjobb” program, hiszen mindenkinek mások az igényei és a felszereltsége. Akár alkalmi felvételekről van szó az Xbox Game Barral, akár profi tartalomgyártásról az OBS Studióval vagy egy Elgato kártyával, mindenki megtalálhatja a számára ideális eszközt. A jövő valószínűleg még tovább integrálja a felvételi funkciókat a játékokba és az operációs rendszerekbe, miközben a mesterséges intelligencia is segíthet majd a legérdekesebb pillanatok automatikus kiemelésében. Egy biztos: a gameplay rögzítés izgalmas világa folyamatosan fejlődik, és újabb lehetőségeket kínál a gamereknek és tartalomgyártóknak egyaránt.