A Feladatütemező egy rendkívül hasznos eszköz a Windows operációs rendszerekben. Segítségével automatizálhatjuk a gyakran használt feladatokat, programokat, szkripteket, így időt és energiát spórolva meg. Azonban sok felhasználó szembesül azzal a problémával, hogy a feladatütemező előzményei nem láthatóak, ami megnehezíti a hibák elhárítását és a sikeres futtatások ellenőrzését. Ebben a cikkben részletesen megvizsgáljuk, miért fordulhat ez elő, és hogyan oldhatjuk meg a problémát.
A Feladatütemező Előzmények Fontossága
Mielőtt belemerülnénk a hibaelhárításba, fontos megérteni, miért is olyan fontosak a feladatütemező előzményei. Az előzmények rögzítik a futtatott feladatok időpontját, állapotát (sikeres vagy sikertelen), és az esetleges hibaüzeneteket. Ezen információk segítségével:
- Hibaelhárítás: Ha egy feladat nem fut megfelelően, az előzményekből kiderülhet, hogy mi okozta a problémát.
- Teljesítmény optimalizálás: Láthatjuk, hogy egy feladat mennyi ideig fut, és ennek megfelelően optimalizálhatjuk a beállításokat.
- Auditálás: Ellenőrizhetjük, hogy a feladatok a tervezett időben futnak-e.
- Automatizálás finomhangolása: Az előzményekből nyert adatokkal pontosíthatjuk a feladatütemezési stratégiánkat.
Miért Nem Láthatóak az Előzmények? Lehetséges Okok
Számos oka lehet annak, hogy a feladatütemező előzményei nem jelennek meg. A leggyakoribb okok a következők:
1. Az Előzmények Naplózása Nincs Engedélyezve
Alapértelmezetten a Windows nem naplózza a feladatütemező összes eseményét. Ahhoz, hogy az előzményeket láthassuk, engedélyeznünk kell a naplózást. Ezt a következőképpen tehetjük meg:
- Nyissuk meg a Feladatütemezőt (Task Scheduler).
- Kattintsunk a jobb egérgombbal a "Feladatütemező (Helyi)" elemre a bal oldali panelen.
- Válasszuk a "Tulajdonságok" opciót.
- A "Műveletek" lapon győződjünk meg arról, hogy a "Minden feladatindítás eseményének naplózása" opció be van jelölve. Ha nem, jelöljük be és kattintsunk az "OK" gombra.
Fontos megjegyezni, hogy a naplózás engedélyezése némi többletterhelést jelenthet a rendszer számára, különösen nagy mennyiségű feladat esetén.
2. Az Előzmény Napló Túlcsordul
A feladatütemező eseményeit egy dedikált naplóba (Event Log) menti a Windows. Ha ez a napló megtelik, a legújabb események felülírják a régieket, így az előzmények elvesznek. Ennek elkerülése érdekében konfigurálhatjuk a napló méretét és viselkedését:
- Nyissuk meg az Eseménynaplót (Event Viewer).
- Lépjünk a "Windows Logs" -> "System" útvonalra.
- A jobb oldali panelen kattintsunk a "Filter Current Log..." opcióra, majd válasszuk ki a "TaskScheduler" forrást a "Event sources" legördülő menüből.
- Kattintsunk a jobb egérgombbal a "TaskScheduler" forráson és válasszuk a "Properties" opciót.
- Itt beállíthatjuk a napló maximális méretét és a "When maximum event log size is reached" opciót (pl. "Overwrite events as needed").
Javasolt nagyobb méretet beállítani a naplónak, és a "Overwrite events as needed" opciót választani, hogy a legújabb események mindig rögzítve legyenek.
3. Helytelen Szűrés
Néha az előzmények megvannak, csak nem látjuk őket, mert helytelen szűrést alkalmazunk az Eseménynaplón belül. Ellenőrizzük, hogy a megfelelő forrást (TaskScheduler) és az időintervallumot választottuk-e ki.
4. Korrupt Eseménynapló
Ritka esetben az eseménynapló sérülhet, ami megakadályozza az adatok helyes megjelenítését. Ebben az esetben megpróbálhatjuk javítani a naplót a következő parancsokkal a rendszergazdai jogú parancssorból:
wevtutil cl System /bu:SystemBackup.evtx
Ez a parancs először menti a jelenlegi naplót (SystemBackup.evtx néven), majd törli a napló tartalmát. Ezt követően a Windows új, tiszta naplót fog létrehozni.
5. Jogosultsági Problémák
Előfordulhat, hogy a felhasználói fiókunk nem rendelkezik megfelelő jogosultságokkal az eseménynapló eléréséhez. Győződjünk meg arról, hogy rendszergazdai jogosultságokkal rendelkezünk, vagy hogy a felhasználói fiókunk hozzá van adva az "Event Log Readers" csoporthoz.
Összegzés
A feladatütemező előzményei rendkívül hasznosak a feladatok automatizálásának finomhangolásához és a hibák elhárításához. Ha nem látjuk az előzményeket, akkor valószínűleg a naplózás nincs engedélyezve, a napló megtelt, helytelen szűrést alkalmazunk, vagy a napló sérült. A fenti lépések követésével megoldhatjuk a problémát, és újra hozzáférhetünk az előzményekhez.