A Hearthstone, a Blizzard népszerű digitális gyűjtögetős kártyajátéka, a pakliépítés és a kártyagyűjtés izgalmas világába kalauzol el minket. A játékosok paklikból, speciális eseményekről és természetesen az egyjátékos kalandokból, azaz a Solo Adventures keretében szerezhetnek lapokat. Két ilyen legendás kaland, a Naxxramas: A Lich Háza és a Blackrock Mountain, rengeteg egyedi és rendkívül befolyásos kártyát adott a játékosoknak, amelyek a maguk idejében alapjaiban forgatták fel a játék metaját.
Azonban az idő múlásával, a folyamatos kiegészítők érkezésével és a formátumok változásával felmerül az örökzöld kérdés: mi a sorsa ezeknek a régi, de egykor elengedhetetlen kártyáknak? Érdemes-e őket továbbra is őrizni a gyűjteményünkben, vagy jobb disenchantolni őket, hogy a belőlük nyert por formájában új, aktuális lapokat készíthessünk? Ez a cikk részletesen körüljárja ezt a dilemmát, segítve a döntés meghozatalát a gyűjtőknek és a kompetitív játékosoknak egyaránt.
A Naxxramas és Blackrock Mountain Kalandok Röviden
A Curse of Naxxramas volt az első hivatalos Solo Adventure a Hearthstone történetében, 2014-ben jelent meg. Ezt követte 2015-ben a Blackrock Mountain. Mindkét kaland egyedülálló, narratív alapú PvE (Player versus Environment) élményt kínált a játékosoknak, ahol különleges bossok ellen harcolva, tematikus szárnyakon keresztül haladva lehetett előre jutni. A legfontosabb szempont a kártyagyűjtés szempontjából, hogy ezek a lapok nem voltak elérhetők hagyományos paklikból! Az egyes szárnyak teljesítésével garantáltan jutottunk hozzá a tematizált lapokhoz, köztük erős epikus és legendás kártyákhoz.
A Naxxramas bevezette a halálhörgés (Deathrattle) mechanikát, olyan ikonikus lapokkal, mint a Mad Scientist, Sludge Belcher, és a legendás Loatheb, valamint Kel’Thuzad. A Blackrock Mountain a sárkány (Dragon) szinergiákra és a költségcsökkentésre fókuszált, megajándékozva minket olyan forradalmi lapokkal, mint az Emperor Thaurissan, a Flamewaker, és a legendás sárkányok, mint Nefarian vagy Chromaggus. Ezek a kiegészítők gyökeresen megváltoztatták a játék akkori metaját, pakli-archetipusok alapjait képezték, és a legtöbb kártya „must-have” státuszba került.
Miért Merül Fel a Disenchantolás Kérdése?
A kérdés létjogosultsága több tényezőből adódik:
- Standard és Wild Formátumok: A Hearthstone bevezette a rotációs rendszert. A Naxxramas és Blackrock Mountain kártyái már régen kikerültek a kompetitív Standard formátumból. Ez azt jelenti, hogy csak a Wild (Vad) formátumban játszhatók, ahol az összes valaha megjelent kártya engedélyezett. Ha valaki kizárólag Standard formátumban játszik, ezek a kártyák lényegében „halott súlyt” jelentenek a gyűjteményében.
- Kártyaérték Változása: A játék metaja folyamatosan fejlődik. Régi, egykor erős kártyák gyengévé válhatnak az újabb, erősebb lapok vagy mechanikák megjelenésével. Az erőviszonyok eltolódnak, és ami tegnap még meta-lap volt, ma már alig látja a fényt.
- Porgyűjtés és Kártyakészítés: A disenchantolás a leghatékonyabb módja a por (dust) gyűjtésének. Ez a játékon belüli valuta elengedhetetlen az új kártyák, különösen a drága legendás kártyák és epicek elkészítéséhez. Sok játékos számára ez a fő motiváció a régi, használaton kívüli lapok elengedésére.
- Gyűjtői Szemlélet vs. Meta Optimalizálás: Két alapvető filozófia ütközik: a gyűjtő a teljességre törekszik, mindent megtart, ami valaha megjelent. A kompetitív, meta-orientált játékosok viszont csak azokat a kártyákat tartják meg, amelyek aktívan hozzájárulnak a paklijaik erejéhez és a győzelemhez, a többit porrá alakítják.
Melyik Kártyákat Érdemes Megtartani?
Ha fontolgatjuk a Wild formátumban való játékot, vagy egyszerűen csak nem szeretnénk megbánni a döntésünket, az alábbi kártyákat érdemes megtartani a Naxxramas és Blackrock Mountain kalandokból:
A Naxxramas Klasszikusai:
- Loatheb (Legendás): Egyedülálló és a mai napig az egyik legerősebb tech kártya Wildban a spell-heavy (varázslatokra építő) paklik ellen. Képessége, hogy az ellenfél varázslatainak költségét 5-tel növeli a következő körben, hihetetlenül hatékony lehet bizonyos matchupokban. Abszolút megtartandó.
- Mad Scientist (Ritka): A Secret (titok) paklik alapköve. Halálhörgésével ingyen húz és kijátszik egy Secretet a pakliból. Rendkívül nagy tempóelőnyt biztosít, és a mai napig látja a játékot Wildban, különösen a Mage és Hunter Secret paklikban.
- Sludge Belcher (Közönséges): Egy 5 manás, 2/5-ös Taunt minion, ami halálakor egy 1/2-es Slime-ot idéz meg, szintén Taunt-tal. Kiváló védekezésre, az agresszív paklik lassítására. Bár vannak modernebb Taunt-ok, még mindig megállja a helyét.
- Death’s Bite (Warrior Fegyver, Ritka): Egy 4 manás, 4/2-es fegyver, ami halálhörgésével 1 sebzést okoz minden minionnak. A legendás Grim Patron Warrior pakli kulcsa volt, de továbbra is hasznos lehet a Warrior deathrattle szinergiákhoz vagy board clear-ként.
- Feugen és Stalagg (Legendásak): Két minion, akik ha együtt halnak meg a játék során, megidézik Thaddiust, a 11/11-es lényt. Niche, de a kombója néha feltűnik Wildban, különösen deathrattle paklikban. Fun faktoruk magas.
- Kel’Thuzad (Legendás): Egy 8 manás, 6/8-as lény, ami a kör végén visszahozza az összes ebben a körben meghalt barátságos miniont. Erős control deckek befejező lapja lehet, ha van boardunk, és védekezésre is kiváló, ha valahogy életben tudjuk tartani.
A Blackrock Mountain Csillagai:
- Emperor Thaurissan (Legendás): Egy 6 manás, 5/5-ös lény, ami minden kör végén 1-gyel csökkenti a kézben lévő kártyáink költségét. Ez a lap rengeteg Wild kombó alapja, és a mai napig az egyik legfontosabb lap a költségcsökkentés terén. Elengedhetetlen szinte bármilyen combo deckben.
- Grim Patron (Epikus): Egy 5 manás, 3/3-as minion, ami sebzés esetén megidéz egy új Grim Patront. A nevét viselő Warrior pakli kulcslapja volt, és a mai napig a legszórakoztatóbb kombók egyikét teszi lehetővé.
- Flamewaker (Mage, Ritka): Egy 3 manás, 2/4-es lény, ami minden varázslat kijátszásakor 2 véletlenszerű sebzést okoz az ellenfél lényeinek. A Tempo Mage archetípus alapköve Wildban, hihetetlenül nagy tempóelőnyt biztosít.
- Dragon Consort (Paladin, Ritka): Egy 5 manás, 5/5-ös sárkány, ami kijátszáskor 2-vel csökkenti a következő sárkánykártya költségét. Ha valaha is akarsz Wild Dragon Paladint játszani, hasznos lehet.
- Nefarian (Legendás): Egy 9 manás, 8/8-as sárkány, ami az ellenfél kasztjának két varázslatát adja a kezedbe. Szórakoztató „fun” lap, ami néha meglepetést okozhat, és a sárkány szinergiákba is beilleszthető.
- Chromaggus (Legendás): Egy 8 manás, 6/8-as sárkány, ami húzáskor lemásolja a húzott kártyát, ha van másik sárkány a kezünkben. Hasonlóan Nefarianhoz, inkább „fun” lap, de kontroll paklikban hasznos lehet a lapelőny generálására.
Melyik Kártyákat Lehet Biztonsággal Disenchantolni?
Ezek azok a kártyák, amelyeknek alacsony a power leveljük a mai metaban, vagy nincs számukra megfelelő szinergia a Wild formátumban sem. Ha kizárólag a porgyűjtés a cél, ezek jó jelöltek lehetnek:
A Naxxramas Kevésbé Ragyogó Csillagai:
- Maexxna (Legendás): Egy 6 manás, 2/8-as minion, amelynek Poisonous (mérgező) képessége van. Soha nem volt igazán jó. Túlságosan drága volt a statisztikáihoz képest, és könnyen eltávolítható varázslatokkal vagy Battlecry-okkal.
- Anub’arak (Rogue, Legendás): Egy 9 manás, 8/4-es minion, ami halálhörgésével visszakerül a kezedbe, és idéz egy 4/4-es Nerubian lényt. Túl lassú és túl drága a hatásához képest. A Rogue-nak sokkal jobb megoldásai vannak a late game-re.
- Baron Rivendare (Legendás): Egy 4 manás, 1/7-es minion, ami minden barátságos halálhörgést kétszer aktivál. Nagyon niche, csak speciális deathrattle paklikban használható, amelyek Wildban sem igazán életképesek.
- Webspinner (Hunter, Közönséges), Nerubian Egg (Közönséges), Haunted Creeper (Közönséges): Ezek a kártyák a maguk idejében jók voltak, de Wildban már sokkal erősebb és hatékonyabb 1-2-3 manás lények vannak, amik felülmúlják őket.
A Blackrock Mountain Elfeledettjei:
- Majordomo Executus (Legendás): Egy 9 manás, 9/7-es lény, ami halálakor lecseréli a hősöd Firelord Ragnarosra. Ez általában egy kockázatos és gyakran vesztésre állító lap, mert Ragnaros hősképessége gyenge védekezésre, és 8 életponttal kezdesz.
- Rend Blackhand (Legendás): Egy 5 manás, 8/4-es sárkány, ami akkor pusztít el egy legendás kártyát, ha van másik sárkány a kezedben. Tech lap volt, de kevésbé megbízható és hatékony, mint más lapeltávolító megoldások.
- Demonwrath (Warlock, Ritka): Egy 3 manás varázslat, ami 2 sebzést okoz minden nem démon lénynek. Gyenge AoE (Area of Effect) varázslat, sokkal jobb megoldások vannak a Warlock pakliban.
- Quick Shot (Hunter, Ritka): Egy 2 manás varázslat, ami 3 sebzést okoz, és ha üres a kezed, húzol egy lapot. Bár nem rossz, de sokkal jobb removal és lapelőny opciók léteznek a Hunter számára Wildban.
- A legtöbb „fillér” sárkány kasztkártya, ha nincs hozzájuk Wildban támogató, versenyképes deck.
A Disenchantolás Általános Szabályai és Tippek
Mielőtt meghoznád a végleges döntést, érdemes betartani néhány aranyszabályt:
- Ne siess! Soha ne disenchantolj egy kártyát azonnal, ha nem vagy 100% biztos a döntésedben. A meta változhat, egy gyengének tűnő kártya hirtelen erőssé válhat egy új szinergia miatt.
- Gondold át a Wild-ot: Ha valaha is szeretnél Wild formátumban játszani, légy rendkívül óvatos. Sok régi kártya még mindig releváns és erős ott, még ha Standardban nem is játszható.
- Tervezd meg a por felhasználását: Csak akkor disenchantolj, ha pontosan tudod, mit akarsz készíteni a porból. Ne gyűjts port csak úgy a semmibe, mert a hirtelen impulzusvásárlások rossz döntésekhez vezethetnek.
- Legendás kártyák különleges kezelése: A legendás kártyák disenchantolása a leginkább fájdalmas, mivel mindössze 400 port adnak, de 1600 porba kerülnek, ha újra el akarod készíteni őket. Csak akkor tedd, ha abszolút nem látod a felhasználhatóságukat, és nagyon sürgősen szükséged van a porra egy létfontosságú laphoz.
- Arany lapok: Az arany lapok több port érnek, de vizuális értékük is van. Csak akkor disenchantold őket, ha van belőlük sima verziód és a porra van szükséged.
- Nincs duplikátum védelem a régi lapoknál: Fontos megjegyezni, hogy a Naxxramas és Blackrock Mountain kalandok kártyáira nem vonatkozott a későbbi duplikátum védelem (ami garantálja, hogy addig nem nyitsz egy kártyából duplikátumot, amíg nincs meg az összes ugyanabból a ritkaságból). Mivel ezeket a kártyákat kalandból szerezted, ha disenchantolsz egy legendás kártyát, azt nem fogod újra megkapni a kalandból, és ha szükséged lesz rá, el kell majd készítened.
A Jövő és a Kártyaérték
A Hearthstone egy dinamikusan változó játék. Új kiegészítők, új mechanikák és egyensúly-változtatások folyamatosan érkeznek. Ez azt jelenti, hogy egy ma gyengének tűnő kártya holnap, egy új lap megjelenésével vagy egy régi archetípus visszatérésével hirtelen erőssé válhat. Bár ez ritkábban fordul elő a nagyon régi, rotált lapokkal, a Wild meta is folyamatosan fejlődik, ha lassabban is, mint a Standard.
Összefoglalás és Ajánlás
A Naxxramas és Blackrock Mountain kalandok kártyái egy darabka Hearthstone történelem. Sokuk egykor a játék meghatározó lapjai voltak, és néhányuk még ma is megállja a helyét a Wild formátumban. A disenchantolás egy személyes döntés, ami nagymértékben függ a játékstílusodtól és a céljaidtól.
Ha kizárólag Standard formátumban játszol, és soha nem tervezel a Wild világába merülni, akkor a legtöbb Naxxramas és Blackrock Mountain kártya disenchantolható, különösen a kevésbé használhatók, így jelentős mennyiségű porhoz juthatsz új lapok készítéséhez. Azonban érdemes fontolóra venni, hogy a legendás kártyákat csak végső esetben porítsd el.
Ha viszont Wildot is játszol, vagy a jövőben szeretnél, gondold meg alaposan, mielőtt elengednéd ezeket a lapokat. Egyes kártyák, mint például Loatheb, Emperor Thaurissan, Mad Scientist, Flamewaker és Sludge Belcher, még mindig rendkívül erősek és hasznosak a Wild metaban. A legfontosabb tanács: ne sajnáld a porgyűjtésre szánt időt, de gondold át a következményeket, mielőtt megnyomod a disenchant gombot! Sok sikert a kártyagyűjtéshez és a pakliépítéshez!