
A 20. század egyik legjelentősebb **közéleti vitája** egy tanári tett nyomán robbant ki az Egyesült Államokban, aminek a hatásai a mai napig érezhetők. Az **evolúcióelmélet** és a vallási teremtés közötti diskurzus azóta is élénk, időről időre fellángolva a politikai és társadalmi szférában.
A legemlékezetesebb eset kétségkívül az 1925-ös „majomper”, mely Dayton kisvárosát a világsajtó fókuszába helyezte. A per hátterében egy erősödő **vallási fundamentalista** mozgalom állt, amely a Biblia szó szerinti értelmezésével nem összeegyeztethető tanításokat akarta eltávolítani az oktatásból.
A mozgalom egyik vezető alakja William Jennings Bryan volt, aki korábban külügyminiszterként és elnökjelöltként is szerepelt. Bryan elérte, hogy Tennessee állam elfogadja a Butler Act nevű törvényt, mely tiltotta az isteni teremtést tagadó elméletek tanítását az iskolákban. A **liberális közvélemény**, élén az ACLU-val, tiltakozott a törvény ellen, és egy szimbolikus perrel kívánták azt megtámadni.
John T. Scopes, egy bátor fiatal tanár vállalta a kihívást: egy evolúciót tárgyaló tankönyvből tanított biológiát, ezzel szándékosan megszegve a törvényt. A cél az volt, hogy jogi úton bizonyítsák a törvény alkotmányellenességét. Scopes letartóztatása után a per hatalmas médiaérdeklődést váltott ki. Az események 1925 júliusában kezdődtek.
A vád képviseletét Bryan vállalta magára, míg a védelem élén Clarence Darrow, egy neves ügyvéd állt. Dayton városa elárasztotta a sajtó képviselői, az érdeklődők, a kereskedők és még mutatványos állatok is. A per során Darrow tudományos érvekkel igyekezett megkérdőjelezni a törvényt, de a bíró ezeket rendre elutasította.
Végül Darrow meglepő módon magát Bryant szólította tanúként a padra, ahol bibliai ellentmondásokra mutatott rá, és megpróbálta lejáratni a szó szerinti értelmezést. Bár a bíró a vallomásokat töröltette, a közvélemény jelentős része a védelem mellé állt.
Scopes-t 100 dollárra bírságolták, de az ítéletet később Tennessee legfelsőbb bírósága formai okok miatt érvénytelenítette. A per közvetlen jogi áttörést nem hozott, de történelmi jelentőségűnek bizonyult. Rámutatott a tudományos és a vallási gondolkodás közötti mély szakadékra.
Az evolúció és a **kreacionizmus** közötti küzdelem a 20. század második felében új fordulatot vett. Az **Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága** 1987-ben kimondta, hogy a kreacionizmus tanítása állami iskolákban alkotmányellenes. Azóta az „intelligens tervezettség” elmélete próbálja visszaszerezni a vallási nézetek befolyását az oktatásban.
A „majomper” nem csupán egy jogi kuriózum az amerikai történelemben. Ez egy fordulópont, amely máig hatással van arra, ahogyan a tudomány és a vallás helyét értelmezzük a közéletben, különösen a gyermekek oktatása kapcsán.
Nyitóképünk: pcwplus.hu