Szinte mindenki találkozott már azzal a helyzettel, amikor egy Excel táblázatban az adatok egyetlen oszlopba vannak zsúfolva, pedig valójában több információt hordoznak. Például a teljes nevek egy oszlopban, a címek egyben, vagy akár termékkódok, amik több részből állnak. Ilyenkor jön kapóra az adathalmaz szétbontása, ami az Excel egyik leghasznosabb funkciója.
Miért Jó Szétbontani az Adatokat?
A szétbontott adatok sokkal könnyebben kezelhetőek és elemezhetőek. Gondoljunk csak bele: ha a neveket külön tudjuk választani a vezetéknévre és keresztnévre, sokkal egyszerűbb lesz rendezni, szűrni, vagy akár névtári listát generálni. Ugyanez igaz a címekre, telefonszámokra, vagy bármilyen más összetett adatra.
Mikor Van Szükség Adatok Szétbontására?
- Amikor importáltunk egy fájlt (pl. CSV, TXT), és az adatok nem megfelelően tagoltak.
- Amikor valaki rosszul formázott adatokat adott meg.
- Amikor egy régi rendszerből exportáltunk adatokat.
- Amikor szeretnénk részletesebb elemzéseket végezni az adatokon.
Az Excel Eszközei az Adatok Szétbontására
Az Excel többféle módszert kínál az adatok szétbontására. A leggyakoribbak:
1. Szöveg Oszlopokba (Text to Columns)
Ez a legelterjedtebb és leggyorsabb módszer, ha az adatok valamilyen elválasztójel mentén tagoltak. Ilyen elválasztójel lehet a vessző, pontosvessző, szóköz, tabulátor, vagy akár egyedi karakter is.
Hogyan Működik a „Szöveg Oszlopokba” Funkció?
- Jelöljük ki azt az oszlopot, amelyik az szétbontandó adatokat tartalmazza.
- Kattintsunk a „Adatok” fülre a menüszalagon.
- Keressük meg a „Szöveg Oszlopokba” (Text to Columns) ikont, és kattintsunk rá. Megnyílik egy varázsló.
- A varázsló első lépésében válasszuk ki, hogy „Elválasztott” (Delimited) vagy „Fix Szélességű” (Fixed Width) adatokkal van-e dolgunk. Ha az adatok elválasztójelekkel vannak tagolva (pl. vesszővel), válasszuk az „Elválasztott” opciót.
- A második lépésben adjuk meg az elválasztójelet. Kipipálhatjuk a leggyakoribbakat (pl. „Vessző”, „Szóköz”), vagy megadhatunk egy egyedi karaktert is a „Más” mezőben. Az előnézeti ablakban láthatjuk, hogyan fogja szétbontani az adatokat az Excel.
- A harmadik lépésben beállíthatjuk az egyes oszlopok adattípusát (pl. „Szöveg”, „Dátum”, „Általános”). Itt azt is megadhatjuk, hogy melyik oszlopokat szeretnénk importálni, és melyikeket nem. Ha nem akarjuk importálni egy oszlopot, válasszuk a „Ne importálja ezt az oszlopot (kihagyás)” opciót.
- Kattintsunk a „Befejezés” gombra. Az Excel szétbontja az adatokat a kijelölt oszlopokba.
2. A BAL, JOBB és KÖZÉP Függvények Használata
Ha az adatok nem rendelkeznek egyértelmű elválasztójelekkel, de ismerjük az egyes részek hosszát vagy pozícióját, akkor a BAL
(LEFT), JOBB
(RIGHT) és KÖZÉP
(MID) függvényekkel vághatjuk ki a kívánt részeket.
Példa a BAL Függvény Használatára:
Tegyük fel, hogy egy oszlopban termékkódok vannak, amik mindig 5 karakterből állnak, és az első 2 karakter a termék típusa. A B1 cellába a következő képletet írhatjuk:
=BAL(A1;2)
Ez a képlet az A1 cellában lévő szöveg első 2 karakterét fogja kivágni, és a B1 cellába írni.
Példa a JOBB Függvény Használatára:
Ha a termékkód végén található a gyártási év (utolsó 2 karakter), akkor a következő képletet használhatjuk:
=JOBB(A1;2)
Példa a KÖZÉP Függvény Használatára:
Ha a termékkód közepén található a termék színe (pl. a 3. karaktertől kezdve 3 karakter hosszúságban), akkor a következő képletet használhatjuk:
=KÖZÉP(A1;3;3)
3. Flash Fill (Villámkitöltés)
Az Excel 2013-tól kezdve elérhető a Villámkitöltés (Flash Fill) funkció, ami automatikusan felismeri a mintázatokat az adatokban, és kitölti a többi cellát a minta alapján. Ez rendkívül hasznos, ha az adatok nem teljesen szabályosak, de valamilyen logika azért van bennük.
Hogyan Működik a Villámkitöltés?
- Írjuk be az első néhány sorba a kívánt eredményt kézzel. Például, ha a teljes nevekből szeretnénk kinyerni a vezetékneveket, írjuk be az első néhány vezetéknevet egy szomszédos oszlopba.
- Kattintsunk a „Adatok” fülre a menüszalagon.
- Keressük meg a „Villámkitöltés” (Flash Fill) ikont, és kattintsunk rá. Az Excel megpróbálja kitalálni a mintát, és automatikusan kitölti a többi cellát.
- Ha az eredmény nem tökéletes, javítsuk ki néhány cellát, hogy az Excel jobban megértse a mintát.
Tippek és Trükkök az Adatok Szétbontásához
- Készítsünk biztonsági másolatot az eredeti adatokról, mielőtt bármilyen módosítást végzünk.
- Ha bonyolultabb szétbontásra van szükség, kombinálhatjuk a különböző módszereket (pl. a „Szöveg Oszlopokba” funkciót a
BAL
,JOBB
ésKÖZÉP
függvényekkel). - Használhatjuk a
TALÁL
(FIND) függvényt az elválasztójelek pozíciójának megtalálására, majd aBAL
,JOBB
ésKÖZÉP
függvényekkel vághatjuk ki a kívánt részeket. - Ha az adatok nagyon szabálytalanok, akkor érdemes lehet egyedi VBA makrót írni a szétbontáshoz.
Összegzés
Az adatok szétbontása az Excelben elengedhetetlen a hatékony adatkezeléshez és elemzéshez. A cikkben bemutatott módszerekkel könnyedén átalakíthatjuk a zsúfolt adatokat strukturált és jól kezelhető formátumra. Próbáljuk ki a különböző módszereket, és válasszuk ki azt, ami a legjobban megfelel az adott feladatnak!