Ha a ’90-es évek elején nőttél fel, szinte biztos, hogy találkoztál Commander Keen-nel. Ez a játék nem csupán egy cím volt, hanem egy életérzés, egy korszak szimbóluma. John Carmack, John Romero és Tom Hall alkotta meg ezt a zseniális platformer sorozatot, ami forradalmasította a PC-s játékokat, és örökre bevésődött a szívünkbe.
A Kezdetek és a Forradalom
A Commander Keen első epizódja, a „Marooned on Mars”, 1990-ben jelent meg, és azonnal berobbant. A játék lényege egyszerű volt: Billy Blaze, a nyolcéves zseni, a Commander Keen alteregóját felvéve, megvédi a Földet a gonosz idegenektől. A játékmenet pörgős, a pályák kreatívak, és a grafika, a maga korában, lenyűgöző volt. A smooth scrolling, azaz a folyamatos, nem ugrásszerű képernyőgörgetés, addig nem volt elterjedt a PC-s játékokban, és a Commander Keen itt debütált, új mércét állítva a technikai megvalósítás terén.
Az id Software által kifejlesztett játék nem csak technikai bravúr volt, hanem a shareware modell úttörője is. Az első epizódot ingyen lehetett letölteni, a többiért pedig fizetni kellett. Ez az üzleti modell lehetővé tette a kis fejlesztőcsapatoknak, hogy eljussanak a játékosokhoz, és a Commander Keen sikere bebizonyította, hogy ez működhet.
A Játékmenet Varázsa
A Commander Keen játékmenete egyszerű, de addiktív. Billy Blaze a jetpackjával repked, a pogo stickjével ugrál, és a lézerpisztolyával lövöldöz. A pályák tele vannak titkos átjárókkal, rejtett tárgyakkal és persze, ellenfelekkel. A játék nehézsége pont megfelelő: kihívást jelent, de nem frusztráló. A gyűjthető tárgyak, mint a candy bars és a ray gun batteries, ösztönöznek a felfedezésre, és a pályák végén található „K” betűk összegyűjtése pedig extra pontokat hoz.
A játék humora is sokat hozzátett a sikerhez. Billy Blaze egy aranyos, de vagány karakter, akinek a beszólásai („Golly!”, „Yippee!”) felejthetetlenek. Az ellenfelek is viccesek: a Yoores, a Vorticons és a Mortimer McMire által vezetett Shikadi gépezetek mind-mind emlékezetes figurák.
A Sorozat Fejlődése és Végnapjai
A Commander Keen sorozat összesen hat epizódra bővült, valamint egy egyetlen játékra, a Keen Dreams-re. Minden epizód új helyszínekre és új ellenfelekre vitte a játékosokat. Jártunk a Marson, a Földön, a Vorticon VI űrhajóján, és még a gonosz Grand Intellect házában is. A játék folyamatosan fejlődött, mind grafikailag, mind játékmenetileg. Azonban a Doom és a Quake megjelenésével az id Software figyelme más irányba fordult, és a Commander Keen sorozat lassan elhalványult.
Sok rajongó bánja, hogy a sorozat nem folytatódott. Voltak kísérletek a feltámasztására, de egyik sem érte el az eredeti játékok sikerét. Ennek ellenére a Commander Keen öröksége tovább él a játékosok emlékezetében, és a mai napig sokan játszanak vele emulátorokon vagy modern portokon keresztül.
Emlékek és Vélemények
Sokak számára a Commander Keen volt az első PC-s játék, amivel valaha játszottak. Emlékszem, órákat töltöttem a nagybátyám gépén, próbálva legyőzni a Vorticons-t. A játék zenéje, a színes grafikája és a pörgős játékmenete örökre bevésődött az emlékezetembe. A Commander Keen nem csak egy játék volt, hanem egy kapu egy új világba, egy világba, ahol a képzelet szabadon szárnyalhat.
A mai napig szívesen visszatérek a Commander Keen világába. A játék egyszerűsége és bája megnyugtató hatással van rám. Persze, a grafika ma már elavultnak tűnhet, de a játékmenet még mindig szórakoztató, és a nosztalgiafaktor óriási. A Commander Keen egy igazi klasszikus, ami megérdemli, hogy emlékezzünk rá.
Összességében a Commander Keen egy legendás játéksorozat, ami forradalmasította a PC-s játékokat, és örökre bevésődött a játékosok szívébe. A játék egyszerű, de addiktív játékmenete, a kreatív pályák, a humoros karakterek és a technikai innovációk mind hozzájárultak a sikerhez. Ha még nem játszottál vele, feltétlenül próbáld ki! Megéri az időt.