Az OMSI 2, a népszerű buszszimulátor, rengeteg lehetőséget kínál a játékosoknak a realizmus fokozására. Az egyik ilyen lehetőség a buszok LED kijelzőinek színének testreszabása. Ez nem csak esztétikai szempontból fontos, hanem hozzájárul a valósághűbb élményhez, hiszen a különböző városokban, sőt, akár busztípusokon is eltérőek lehetnek a kijelzők színei.
Miért Fontos a LED Kijelző Színének Módosítása?
A busz LED kijelzők az OMSI 2-ben kulcsfontosságú szerepet játszanak a tájékoztatásban. Ezek a kijelzők mutatják a vonalszámot, a célállomást és esetenként egyéb információkat is. A helyes szín használata segíthet a játékosnak abban, hogy a szimuláció még élethűbb legyen. Például egy régi Ikarus buszon valószínűleg más színű kijelzőt találunk, mint egy modern alacsonypadlós járművön.
A Szín Módosításának Lépései
A LED kijelzők színének módosítása általában a busz modelljéhez tartozó fájlokban történik. Ez bonyolultnak tűnhet, de valójában néhány egyszerű lépéssel elvégezhető. Az alábbiakban bemutatjuk a leggyakoribb módszereket:
1. A Megfelelő Fájlok Megkeresése
A legfontosabb feladat a megfelelő fájlok megtalálása. Ezek általában a busz járműve mappájában találhatók, azon belül is a texture, vagy gfx mappában. A keresett fájlok kiterjesztése általában .dds, .bmp, vagy .tga. A fájlok neve utalhat a kijelzőre, például „display.dds”, „led_matrix.bmp”, vagy hasonló.
2. A Kijelző Textúrájának Szerkesztése
A kiválasztott fájlokat grafikai programmal kell megnyitni. Erre alkalmas például a GIMP (ingyenes), a Photoshop (fizetős), vagy a Paint.NET (ingyenes). A megnyitott textúrán kell elvégezni a kívánt színmódosítást. Fontos, hogy a módosítás során a textúra mérete és formátuma ne változzon, különben a kijelző nem fog megfelelően működni a játékban.
A legegyszerűbb módszer a színtónus/telítettség (Hue/Saturation) beállítás használata. Ezzel finomhangolhatjuk a meglévő színt, vagy teljesen más árnyalatot állíthatunk be. Ha pontosabb színre van szükségünk, használhatjuk a színválasztót, és beírhatjuk a kívánt RGB (Red, Green, Blue) értékeket.
3. A Módosított Fájlok Mentése és Beillesztése
A színmódosítás után a fájlt ugyanabba a mappába kell menteni, ugyanazzal a névvel és kiterjesztéssel, mint az eredeti. Fontos, hogy a program rákérdezhet, hogy felülírjuk-e a meglévő fájlt. Erre természetesen igennel kell válaszolni. Ha esetleg nem bízunk magunkban, érdemes az eredeti fájlról biztonsági másolatot készíteni.
4. A Játékban Való Ellenőrzés
A fájlok mentése után indítsuk el az OMSI 2-t, és válasszuk ki a módosított buszt. Ha minden jól ment, a LED kijelző már az új színnel fog világítani. Ha valami nem sikerült, ellenőrizzük, hogy a megfelelő fájlokat módosítottuk-e, és hogy a mentés során nem történt-e hiba.
Haladó Technikák: A .O3D Fájlok Szerkesztése
Néhány bonyolultabb buszmodell esetében a LED kijelzők színe nem közvetlenül a textúrában van meghatározva, hanem a .o3d fájlban. Ez a fájl tartalmazza a busz 3D modelljének leírását, beleértve a textúrák és a színek beállításait is. A .o3d fájl szerkesztése már haladóbb ismereteket igényel, de a következő lépésekkel elvégezhető:
1. A .O3D Fájl Megnyitása Szerkesztővel
A .o3d fájl egy szöveges fájl, ezért bármilyen szövegszerkesztővel megnyitható. Érdemes olyan szerkesztőt használni, amely támogatja a szintaxiskiemelést, például a Notepad++-t.
2. A Megfelelő Sorok Megkeresése
A fájlban meg kell keresni a LED kijelzőhöz tartozó részt. Ez általában a textúra neve, vagy a „material” szó alapján azonosítható. A színbeállítások általában RGB formátumban vannak megadva, például „Color (1.0 0.0 0.0)”, ami piros színt jelent.
3. A Színértékek Módosítása
A színértékeket egyszerűen átírhatjuk a kívánt értékekre. Fontos, hogy a számok 0 és 1 között legyenek, ahol 0 a minimum, 1 pedig a maximum. Például a zöld színhez a „Color (0.0 1.0 0.0)” értéket kell beállítani.
4. A Fájl Mentése és Beillesztése
A módosítás után a .o3d fájlt mentsük el ugyanabba a mappába, ugyanazzal a névvel. A játékban a változások azonnal érvénybe lépnek.
Fontos Tippek és Figyelmeztetések
- Mielőtt bármilyen fájlt módosítanánk, készítsünk róla biztonsági másolatot.
- Ügyeljünk arra, hogy a fájlok mentésekor a megfelelő formátumot és kiterjesztést használjuk.
- Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, kérjünk segítséget az OMSI 2 fórumokon, vagy közösségi oldalakon.
- A túlzottan élénk színek zavaróak lehetnek vezetés közben, ezért válasszunk visszafogottabb árnyalatokat.
Összegzés
A busz LED kijelzőjének színének módosítása az OMSI 2-ben egy nagyszerű módja annak, hogy még személyre szabottabbá tegyük a játékot. A cikkben bemutatott lépésekkel bárki könnyedén elvégezheti a módosításokat, és élvezheti a valósághűbb szimulációs élményt. Ne feledjük a biztonsági másolatok fontosságát, és ha bizonytalanok vagyunk, kérjünk segítséget a közösségtől.