Az Euro Truck Simulator 1 (ETS1) a kezdetek kezdete volt sokunk számára, akik azóta is kamionsofőri álmokat kergetünk a virtuális utakon. Bár már jóval fejlettebb utódok léteznek, az ETS1-nek megvan a maga utánozhatatlan bája és nosztalgiafaktora. Sokan még ma is visszatérnek ehhez a klasszikushoz, hogy újra átéljék a régi idők hangulatát, gyakran kiegészítve a játékot különböző modokkal, melyek új tájakat, kamionokat vagy épp friss funkciókat hoznak be. Azonban az egyik legfrusztrálóbb probléma, amivel a modding során találkozhatunk, az, amikor egy lelkesen telepített térkép mod vagy egy kiegészítő telepítése után egyszerűen nem jelennek meg az ígért új városnevek a játékon belül. Mintha a mod nem is létezne, vagy csak félmunkát végezne. Ez a cikk segítséget nyújt abban, hogy megfejtsd ezt a rejtélyt, és ismét teljes pompájában élvezhesd a modolt ETS1 élményt.
Miért nem jelennek meg az új városnevek? A probléma gyökerei
Mielőtt fejest ugrunk a hibaelhárításba, értsük meg, miért fordulhat elő ez a jelenség. Az ETS1 mod betöltés hiba, különösen a városnevek hiánya, több okra is visszavezethető, melyek legtöbbször a mod telepítési módjával vagy a játék belső működésével kapcsolatosak.
Rossz telepítési hely vagy fájlstruktúra
Az egyik leggyakoribb ok a modfájlok nem megfelelő elhelyezése. Az ETS1 – akárcsak az utódai – bizonyos struktúrát vár el a modoktól. Ha egy mod nincs a megfelelő mappában, vagy a modon belül a fájlok nem a várt hierarchia szerint helyezkednek el (például a definíciós fájlok nem a `def` mappában vannak az SCS fájlon belül), akkor a játék egyszerűen nem fogja felismerni őket.
Mod konfliktusok
Különösen igaz ez, ha több modot használsz egyszerre. Előfordulhat, hogy két térkép mod vagy két olyan mod, ami a játék belső definíciós fájljait módosítja, ütközik egymással. Ebben az esetben az egyik mod felülírja a másik adatait, és az új városnevek egyszerűen nem jutnak érvényre, vagy rosszul töltődnek be.
Hiányzó vagy sérült fájlok
Előfordulhat, hogy a letöltött mod nem teljes, vagy valamilyen okból sérült. A letöltés során fellépő hiba, egy rosszul tömörített archívum, vagy egy hiányzó definíciós fájl (ami az új városok nevét és adatait tartalmazná) megakadályozza, hogy a játék megfelelően betöltse a mod tartalmát.
Kompatibilitási problémák
Ne feledjük, az ETS1 egy régi játék. Idővel megjelentek hozzá frissítések, bár korlátozott számban. Lehetséges, hogy a modot egy másik játékverzióhoz készítették, mint amivel te rendelkezel. Bár az ETS1 moddingja kevésbé érzékeny a verziókra, mint az ETS2, mégis előfordulhat inkompatibilitás, ami a városnevek hiányát okozza.
Nem megfelelő aktiválás (ha releváns)
Bár az ETS1-ben nincs kifinomult modkezelő, mint az ETS2-ben, bizonyos modok vagy telepítési útmutatók megkövetelhetnek speciális lépéseket, például egyedi indítóparancsokat vagy fájlmódosításokat. Ha ezeket elmulasztjuk, a mod nem fog teljes mértékben aktiválódni.
A fájlstruktúra és a Def-fájlok
Az ETS1-ben az új városnevek megjelenéséhez kulcsfontosságúak a `def` mappában található definíciós fájlok. Egy térkép mod általában tartalmaz egy `def/world/city` mappát az SCS fájlon belül, ahol az egyes városok definíciói (`.sii` fájlok) találhatók. Ha ezek hiányoznak, sérültek, vagy rossz helyen vannak, a városok nem fognak megjelenni a térképen, és a nevük sem lesz látható.
Lépésről lépésre: A probléma elhárítása
Most, hogy áttekintettük a lehetséges okokat, lássuk, hogyan oldhatjuk meg a problémát módszeresen. Ez a hibaelhárítási útmutató segít, hogy visszanyerd az irányítást a modjaid felett.
1. Előkészületek: A biztonsági mentés fontossága
Mielőtt bármilyen módosítást végeznél, készíts biztonsági másolatot a játékod fontos fájljairól, különösen a profil mappájáról és a modokat tartalmazó mappákról. Így bármilyen probléma esetén visszaállíthatod a játékot az eredeti állapotába.
2. Az alapok ellenőrzése: Telepítési útvonal
Győződj meg róla, hogy a modfájl (általában egy .scs kiterjesztésű fájl) a megfelelő mappában van. Az ETS1 esetében ez általában a játék fő könyvtárában lévő `mod` mappa, vagy esetenként a felhasználói profil mappájában található `mod` mappa lehet (pl. `DokumentumokEuro Truck Simulatormod`). Olvasd el figyelmesen a modhoz mellékelt telepítési útmutatót! Ha nincs ilyen, próbáld meg mindkét helyre elhelyezni, de csak egyet egyszerre a teszteléshez.
3. A mod integritásának vizsgálata
- Újra letöltés: Töröld a meglévő modfájlt, és töltsd le újra egy megbízható forrásból. Lehet, hogy az eredeti letöltés sérült volt.
- Archívum kicsomagolása: Győződj meg róla, hogy a letöltött fájl nem egy tömörített archívum (pl. .zip, .rar), amit még ki kell csomagolni. Ha igen, csomagold ki, és a benne található .scs fájlt helyezd a mod mappába. Ne a tömörített fájlt másold be!
4. Konfliktusok felderítése és megoldása
Ez a lépés kulcsfontosságú, ha több modot használsz:
- Egyesével tesztelés: Távolíts el minden modot a `mod` mappából, kivéve azt az egyet, ami az új városneveket kellene, hogy megjelenítse. Indítsd el a játékot egy új profillal (ez segít elkerülni a régi mentések mod-specifikus problémáit). Ha most megjelennek a városnevek, akkor egy másik mod okozta a konfliktust.
- Konfliktus azonosítása: Kezdd el egyesével visszamásolni a többi modot a `mod` mappába, és minden egyes hozzáadott mod után ellenőrizd, hogy a városnevek még mindig láthatóak-e. Amelyik mod eltünteti őket, az a hibás.
- Mod prioritás: Bár az ETS1 nem rendelkezik fejlett modkezelővel, mint az ETS2, ahol manuálisan beállíthatod a modok betöltési sorrendjét, a fájlnevek vagy a fájlméret befolyásolhatja a felülírási sorrendet. Egyes modkészítők javasolhatnak bizonyos elnevezési konvenciókat a prioritás biztosítására.
5. A játékprofil ellenőrzése
Mint fentebb említettem, a régi játékprofilok néha problémát okozhatnak, ha módosított fájlokat használtak, amelyek a mod eltávolítása után is hibát generálhatnak. Próbálj meg létrehozni egy teljesen új játékprofilt, és azon belül ellenőrizd a mod működését. Ha így működik, érdemes lehet az új profilt használni, vagy megpróbálni a régi profilt „megtisztítani” (bonyolultabb folyamat).
6. Játékverzió és mod kompatibilitás
Győződj meg róla, hogy a mod kompatibilis a játékod verziójával. Ha lehetséges, keress információt a mod letöltési oldalán vagy a mod készítőjének fórumán erről. Egyes régi modok csak a játék egy specifikus verziójával működnek tökéletesen.
7. Részletes fájlvizsgálat: Az SCS fájl belseje
Ez egy kicsit haladóbb lépés, de rendkívül hasznos lehet. Az SCS fájlok valójában átnevezett ZIP archívumok. Egy fájlkezelő programmal (mint a 7-Zip vagy WinRAR) kinyithatod őket. Keresd meg a `def` mappát az SCS fájlon belül. Ezen belül kellene lennie egy `world` vagy `map` mappának, majd azon belül egy `city` mappának. Ebben a `city` mappában találhatók az egyes városok definíciós fájljai (általában `.sii` kiterjesztéssel). Ha ezek a fájlok hiányoznak, sérültek, vagy rossz mappában vannak a modon belül, a játék nem fogja tudni betölteni az új városneveket. Ha gyanús, hogy a fájlok sérültek, egy szövegszerkesztővel (pl. Notepad++) megnyithatod őket, hogy ellenőrizd, látsz-e bennük értelmes adatot.
8. Naplófájlok (ha elérhetőek)
Bár az ETS1 nem rendelkezik olyan részletes hibajelentő rendszerrel, mint az ETS2 (ahol a `game.log.txt` fájl szinte mindent elárul), mégis érdemes megnézni a játék mappájában vagy a profil mappájában található esetleges naplófájlokat (`log` vagy `debug` néven). Bár kevésbé valószínű, hogy konkrét hibát írnak a hiányzó városnevekkel kapcsolatban, mégis adhatnak nyomokat más, releváns problémákról.
További tippek és közösségi segítség
Honnan szerezzünk be megbízható modokat?
Mivel az ETS1 egy régi játék, a modok forrásai is változtak az idő múlásával. Keress megbízható ETS1 mod oldalakon, archívumokban vagy régi fórumokon. Kerüld a gyanús, kevés letöltéssel vagy értékeléssel rendelkező oldalakat, mivel azok vírusokat vagy rosszul működő modokat tartalmazhatnak.
A közösség ereje
Ne habozz segítséget kérni a modding közösségtől! Az SCS Software fórumai, Discord szerverek vagy dedikált ETS1 modding csoportok tele vannak tapasztalt játékosokkal, akik már valószínűleg találkoztak ezzel a problémával. Írd le részletesen a problémát, a már elvégzett lépéseket, és a játékod verzióját – ez nagyban meggyorsítja a segítségnyújtást.
Hasznos eszközök
- 7-Zip / WinRAR: Az SCS fájlok megnyitásához és tartalmuk ellenőrzéséhez.
- Notepad++: Szövegszerkesztő, amellyel megnyithatod és áttekintheted a modok definíciós fájljait (.sii, .txt).
Összegzés
A modding világa, legyen szó bármilyen játékról, néha komoly fejtörést okozhat, különösen egy olyan régebbi cím esetében, mint az Euro Truck Simulator 1. Az új városnevek nem jelennek meg probléma, bár frusztráló, szinte mindig megoldható a megfelelő hibaelhárítási lépésekkel. A kulcs a türelem, a módszeresség és a részletekre való odafigyelés. Reméljük, hogy ez az átfogó útmutató segített abban, hogy újra élvezhesd a kibővített, modolt ETS1 világát, és bejárhasd az összes újonnan hozzáadott virtuális várost. Jó utat!