Bosszantó, amikor épp zenét hallgatnál, videót néznél, vagy valamilyen hanggal kapcsolatos feladatot végeznél a számítógépeden, és a következő hibaüzenettel találkozol: „Hiba az audioszolgáltatás indításánál„. Ne ess kétségbe, nem vagy egyedül! Ez egy viszonylag gyakori probléma, és a legtöbb esetben egyszerűen orvosolható. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a leggyakoribb okokat és a lehetséges megoldásokat, hogy te is minél hamarabb élvezhesd a hangélményt a gépeden.
Mi okozza a „Hiba az audioszolgáltatás indításánál” üzenetet?
Számos tényező okozhatja ezt a hibát, a legtöbbjük szoftveres jellegű, de ritkán hardveres probléma is állhat a háttérben. Íme néhány gyakori ok:
- Hibás vagy elavult audio driverek: Ez a leggyakoribb ok. A driverek felelősek a hangkártya és az operációs rendszer közötti kommunikációért. Ha ezek sérültek, elavultak vagy inkompatibilisek, a hangszolgáltatás nem tud megfelelően működni.
- Leállt vagy letiltott audioszolgáltatások: A Windows rendelkezik audioszolgáltatásokkal, amelyeknek futniuk kell ahhoz, hogy a hang működjön. Ha ezek a szolgáltatások leálltak vagy le vannak tiltva, hibaüzenetet kapsz.
- Szoftveres konfliktusok: Néha más programok vagy alkalmazások ütközhetnek az audioszolgáltatásokkal, ami hibákat okozhat.
- Vírus vagy malware fertőzés: Ritka, de előfordulhat, hogy egy vírus vagy malware támadás megrongálja az audioszolgáltatásokat.
- Hardveres probléma: A legrosszabb forgatókönyv, amikor a hangkártya hardveresen hibásodott meg.
Megoldások a „Hiba az audioszolgáltatás indításánál” problémára
Most pedig nézzük meg a leggyakoribb megoldásokat, lépésről lépésre:
1. Ellenőrizd az audioszolgáltatások állapotát
- Nyomd meg a Windows + R billentyűkombinációt a „Futtatás” ablak megnyitásához.
- Írd be a
services.msc
parancsot, és nyomd meg az Entert. Ezzel megnyitod a Szolgáltatások ablakot. - Görgess le, és keresd meg a következő szolgáltatásokat:
- Windows Audio
- Windows Audio Endpoint Builder
- Remote Procedure Call (RPC)
- Ellenőrizd, hogy mindhárom szolgáltatás „Fut” állapotban van-e. Ha valamelyik nem fut, kattints rá jobb egérgombbal, és válaszd a „Start” lehetőséget.
- Ha a szolgáltatás „Fut”, de a hiba továbbra is fennáll, próbáld meg újraindítani a szolgáltatást (jobb gomb -> Újraindítás).
- Győződj meg róla, hogy a „Windows Audio” és a „Windows Audio Endpoint Builder” szolgáltatások automatikusan indulnak el a számítógép bekapcsolásakor. Kattints rájuk jobb egérgombbal, válaszd a „Tulajdonságok” lehetőséget, és a „Indítás típusa” legördülő menüben válaszd az „Automatikus” lehetőséget.
2. Frissítsd vagy telepítsd újra az audio drivereket
- Nyomd meg a Windows + X billentyűkombinációt, és válaszd az „Eszközkezelő” lehetőséget.
- Bontsd ki a „Hang-, video- és játékvezérlők” kategóriát.
- Keresd meg a hangkártyádat (pl. Realtek High Definition Audio, NVIDIA High Definition Audio stb.).
- Kattints rá jobb egérgombbal, és válaszd a „Driver frissítése” lehetőséget.
- Válaszd az „Automatikus keresés illesztőprogramok után” lehetőséget. A Windows megpróbálja automatikusan megtalálni és telepíteni a legújabb drivert.
- Ha a Windows nem talál frissítést, látogass el a hangkártya gyártójának weboldalára (pl. Realtek, NVIDIA, AMD) és töltsd le onnan a legfrissebb drivert a rendszeredhez.
- Ha már letöltötted a drivert, az Eszközkezelőben válaszd a „Driver frissítése” lehetőséget, majd a „Számítógép böngészése illesztőprogramok után” lehetőséget, és navigálj a letöltött fájlhoz.
- Ha a driver frissítése nem oldja meg a problémát, próbáld meg eltávolítani a hangkártyát az Eszközkezelőből (jobb gomb -> Eltávolítás), majd indítsd újra a számítógéped. A Windows automatikusan újratelepíti a drivert.
3. Futtass egy rendszerfájl-ellenőrzést (SFC)
- Nyomd meg a Windows + X billentyűkombinációt, és válaszd a „Parancssor (rendszergazdai)” vagy a „Windows PowerShell (rendszergazdai)” lehetőséget.
- Írd be a
sfc /scannow
parancsot, és nyomd meg az Entert. - A rendszerfájl-ellenőrzés megkeresi és kijavítja a sérült rendszerfájlokat, amelyek problémákat okozhatnak.
- A folyamat eltarthat egy ideig. Ne zárd be a parancssort, amíg a vizsgálat be nem fejeződik.
- Ha a vizsgálat befejeződött, indítsd újra a számítógéped.
4. Ellenőrizd a hangerő beállításokat
Ellenőrizd, hogy a hangszóróid nincsenek-e elnémítva, és a hangerő fel van-e tekerve. Nézd meg a tálcán lévő hangszóró ikont, és győződj meg róla, hogy nincs rajta egy piros X. Ezenkívül ellenőrizd a hangbeállításokat a Vezérlőpultban is.
5. Ideiglenesen tiltsd le az audiojavító szoftvereket
Ha valamilyen audiojavító szoftvert használsz (pl. Dolby Atmos, DTS Sound Unbound), próbáld meg ideiglenesen letiltani őket, hogy megnézd, okoznak-e konfliktust.
6. Vizsgáld át a számítógépet víruskeresővel
Futtass egy teljes rendszer vizsgálatot a víruskereső programoddal, hogy kizárj egy esetleges malware fertőzést.
7. Rendszer-visszaállítás
Ha a probléma nemrég kezdődött, próbáld meg visszaállítani a rendszert egy korábbi időpontra, amikor még minden megfelelően működött. A rendszer-visszaállítás nem törli a személyes fájljaidat, de visszaállítja a rendszerbeállításokat és a telepített programokat egy korábbi állapotra.
8. Ellenőrizd a hardvert
Ha a fenti megoldások egyike sem működik, akkor valószínű, hogy hardveres probléma áll a háttérben. Ellenőrizd a hangkártyát, a hangszórókat vagy a fejhallgatót, hogy megfelelően vannak-e csatlakoztatva. Ha van lehetőséged, próbáld ki a hangszórókat vagy a fejhallgatót egy másik eszközön, hogy megbizonyosodj róla, hogy azok működnek-e. Ha továbbra sem oldódik meg a probléma, fordulj egy szakemberhez.
Végső gondolatok
A „Hiba az audioszolgáltatás indításánál” hibaüzenet sok fejfájást okozhat, de remélhetőleg a fenti megoldások segítségével sikerül orvosolnod a problémát. Ne felejtsd el, hogy a legfontosabb a türelem és a lépésről lépésre történő hibaelhárítás. Ha továbbra is problémád van, ne habozz segítséget kérni egy szakértőtől.