A Metro Last Light nem csupán egy poszt-apokaliptikus lövöldözős játék; ez egy mély, komor utazás az emberiség sötét mélységeibe és a remény apró szikráinak keresésébe. A 4A Games alkotása, mint elődje, a Metro 2033, nem hagyja hidegen a játékosokat, és ez különösen igaz a játék befejezéseire. A végkifejlet nem egyszerűen egy „győztem” vagy „vesztettem” képernyő; sokkal inkább egy tükör, amely Artyom, a főhős tettein keresztül a játékos erkölcsi döntéseit mutatja be. Két fő alternatív befejezés létezik: a „Megváltás” (Redemption) és a „Felvilágosodás” (Enlightened), amelyek közötti különbséget elsősorban a játék során elkövetett (vagy el nem követett) gyilkosságok és egyéb erkölcsi választások határozzák meg.
A Metró Világa: A Túlélés Ára
Mielőtt mélyebben belemerülnénk a befejezésekbe, fontos megérteni azt a környezetet, amelyben Artyom mozog. A poszt-apokaliptikus Moszkva metróalagútjai tele vannak veszéllyel: mutánsok, rivális frakciók (kommunisták és nácik), és a sugárfertőzött felszín is állandó fenyegetést jelent. Ebben a kegyetlen világban a gyilkolás gyakran tűnik az egyetlen kiútnak, a túlélés zálogának. A játék azonban arra ösztönzi a játékost, hogy gondolkodjon el ezen az elven. Vajon tényleg mindenáron el kell pusztítani azt, aki az utunkba áll, vagy van más megoldás is? Ez a kérdés áll a Metro Last Light moralitás rendszerének középpontjában.
Az Erkölcsi Pontok Rendszere: Láthatatlan, De Meghatározó
A játék nem vezet explicit módon „erkölcsi pontokat”, nincsenek a képernyőn megjelenő számok, amelyek visszajelzést adnának. Ehelyett a játék belsőleg követi nyomon Artyom cselekedeteit. Apró, finom hang- és vizuális jelzésekkel utal arra, ha egy „jó” vagy „rossz” pontot szerzett. Ezek a pontok döntik el, hogy a játék végén melyik befejezést láthatjuk. A kulcs az empátia, a felfedezés és a felesleges erőszak elkerülése.
Hogyan gyűjthetőek „jó” erkölcsi pontok?
- Ellenségek kímélése: A legfontosabb tényező. Amikor csak lehetséges, ahelyett, hogy megölnénk az emberi ellenségeket, kábítsuk el őket (leütéssel vagy altató nyilakkal). Ez hatalmas mértékben hozzájárul a „jó” befejezéshez. Fontos megjegyezni, hogy a mutánsok megölése általában nem jár erkölcsi pont levonással, bár az is kérdés, hogy mindig szükséges-e.
- Figyelmes hallgatás: Hallgassunk végig beszélgetéseket, megjegyzéseket, dalokat, amiket a NPC-k hallgatnak vagy mondanak. Ez nem csak plusz háttérinformációval szolgál a Metro világáról, de „jó” pontokat is ad.
- Rászorulók segítése: Adjunk töltényt a koldusoknak, vagy segítsünk más módokon a civileknek. Ezek az apró cselekedetek is számítanak.
- Felfedezés: Járjuk be alaposan a pályákat, találjuk meg a rejtett zugokat, eldugott lőszerkészleteket, vagy felfedezzük a környezetben lévő titkokat. Az eltévedt tárgyak megtalálása is lehet „jó” pont.
- Kerüljük a fosztogatást: Bár a játék nem büntet közvetlenül a hullák kifosztásáért, egyes játékosok szerint az elkerülése is hozzájárulhat a „jó” úthoz, hiszen az is a kegyetlen valóság része.
Minél több ilyen pozitív cselekedetet hajtunk végre, annál valószínűbb, hogy a „jó” befejezést érjük el. Artyom útját nem a puszta pusztítás, hanem a megértés és a szánalom vezérli.
A „Megváltás” Végkimenetel (A „Rossz” Befejezés)
A rossz végkimenetel, vagy ahogy a játék nevezi, a „Megváltás” befejezés akkor következik be, ha Artyom az útja során túl sok embert öl meg, nem törődik mások szenvedésével, és az erőszakot választja megoldásként. Ez a befejezés az Emberi Világ (Humanity) utolsó állomásának, a D6 bunkerből indított pusztító háború csúcspontja után játszódik le. A vörös vonal és a nácik erői összecsapnak a D6-ban, Artyom pedig kétségbeesetten próbálja megvédeni a bunkert és benne rejlő titkokat (fegyvereket). Miközben a csata tombol, az ifjú Dark One (Sötét Egyik) megjelenik, és segíteni próbál, de Artyom (a játékos tettei miatt) elutasítja a segítségét, bízva a fegyverekben és az erőszakban.
Ennek a befejezésnek a során Artyom feláldozza magát, felrobbantva a D6-ot, hogy megakadályozza a fegyverek rossz kezekbe kerülését, és elpusztítsa a bent rekedt ellenségeket. A Metró megmenekül az azonnali pusztulástól, de a remény halvány. A Sötét Egyik elmondja, hogy Artyom „megváltotta” magát azzal, hogy megpróbálta megvédeni az embereket, de sajnos csak a rombolás és a halál által. A Sötét Egyik elhagyja a Metrót, és az emberiség sorsa bizonytalan marad, a túlélés ára pedig a teljes pusztulás. Ez a befejezés egy sötét, tragikus üzenet: az erőszak csak még több erőszakot szül, és az emberiség sosem tanul a hibáiból.
A „Felvilágosodás” Végkimenetel (A „Jó” Befejezés)
A jó végkimenetel, a „Felvilágosodás” befejezés akkor érhető el, ha a játékos elegendő „erkölcsi pontot” gyűjtött össze az útja során. Ez azt jelenti, hogy Artyom kíméletesebb volt, kevesebb embert ölt meg, figyelmesebb volt a környezetével szemben, és az empátiát választotta az erőszak helyett. A D6-ban zajló végső csata itt is hasonlóan zajlik le, de van egy kulcsfontosságú különbség: amikor az ifjú Sötét Egyik megjelenik, Artyom elfogadja a segítségét.
A Sötét Egyik ekkor egy hihetetlen képességet mutat be: képes megállítani az időt, és telepatikusan rávenni az ellenséges katonákat, hogy letegyék a fegyvert, és felfedjék titkaikat. Ennek köszönhetően a Sötét Egyik rájön, hogy a Metró lakói nincsenek egyedül, és a „gonosz” emberek valójában félrevezetett parancsokat követnek, vagy pusztán a túlélésért harcolnak. A D6 megmenekül a pusztulástól, a fegyverek nem robbannak fel. A Sötét Egyik, a többi túlélő Sötét Egyik segítségével, elkezdi kiirtani a támadókat, de nem gyilkolással, hanem a memóriájuk manipulálásával, békésen semlegesítve őket.
Ebben a befejezésben Artyom túléli a csatát, és tanúja lesz a Sötét Egyik reményteli erejének. A Sötét Egyik elmondja, hogy ő és fajtája képesek egy hidat építeni az emberiség és a mutánsok között, egy új kezdetet jelentenek a Metróban. Artyom úgy dönt, hogy csatlakozik a Sötét Egyikhez, és segíti a túlélő fajának felkutatását. A „Felvilágosodás” befejezés egy sokkal optimistább, bár még mindig keserédes képet fest a jövőről. Azt sugallja, hogy még a legsötétebb időkben is van remény a megbékélésre és az újrakezdésre, ha az emberiség képes felülkerekedni saját félelmein és erőszakosságán.
A Döntések Súlya és a Játék Üzenete
A Metro Last Light befejezései nem csak mechanikai következmények; mély filozófiai üzenetet hordoznak. A „jó” és „rossz” befejezés közötti választás rávilágít az emberi természet kettősségére. Az emberiség képes a pusztításra, de a könyörületre és az empátiára is. A játék arra ösztönzi a játékost, hogy ne vegye készpénznek a gyilkolást, mint egyetlen megoldást, és hogy gondolkodjon el tetteinek morális súlyán. A „Megváltás” befejezés Artyom „megváltását” a halál és pusztítás útján mutatja be, míg a „Felvilágosodás” befejezés a felvilágosodást a megbékélés és a megértés útján. Ez utóbbi a valódi jó végkimenetel, amely reményt ad a Metró lakóinak.
A játék lenyűgözően alkalmazza ezt a rendszert, hiszen soha nem mondja meg egyenesen, hogy mit kell tenned. Nincsenek „jófiú” vagy „rosszfiú” pontszámok. Ehelyett a játék mélyen elrejti ezt a mechanikát, arra késztetve a játékost, hogy belső iránytűjére hallgasson. Ez a finom megközelítés teszi a Metro Last Light-ot annyira emlékezetessé és újra játszhatóvá. Minden végigjátszás során a játékos újraértékelheti Artyom döntéseit, és saját tetteit is, a remény szikráját keresve a sötétségben.