Sokan találkoztak már a bosszantó problémával: a Windows 8 operációs rendszerben egyszerűen eltűnt a jobb klikkes menüből a „Kicsomagolás ide” opció, amikor egy ZIP fájlt szerettek volna kibontani. Ez a cikk átfogóan megvizsgálja ennek okait, és részletes, lépésről lépésre mutató megoldásokat kínál a probléma orvoslására.
Miért hiányzik a „Kicsomagolás ide” opció?
A Windows beépített ZIP-kezelője alapvetően képes a ZIP fájlok kibontására, de néha a jobb klikkes menüben való megjelenésükkel problémák adódhatnak. Ennek több oka is lehet:
- Hiányzó regisztrációs bejegyzések: A Windows rendszerleíró adatbázisa (registry) tartalmazza azokat a bejegyzéseket, amelyek a jobb klikkes menüpontokért felelősek. Ha ezek a bejegyzések sérültek vagy hiányoznak, a „Kicsomagolás ide” opció nem jelenik meg.
- Harmadik féltől származó ZIP-kezelő programok: Telepítettünk-e olyan programot, amely átveszi a ZIP fájlok kezelését? Ezek a programok néha felülírhatják a Windows alapértelmezett beállításait, és eltávolíthatják a „Kicsomagolás ide” opciót a jobb klikkes menüből.
- Hibás fájl társítások: Lehetséges, hogy a ZIP fájlok nincsenek megfelelően társítva a Windows beépített ZIP-kezelőjével.
- Rendszerhibák: Ritkán, de előfordulhat, hogy a probléma valamilyen általános rendszerhibából adódik.
Megoldások a probléma orvoslására
Szerencsére a „Kicsomagolás ide” opció eltűnésére többféle megoldás is létezik. Próbálkozzunk sorban az alábbi lépésekkel:
1. A Windows beépített kibontójának használata közvetlenül
Először is, próbáljuk meg elkerülni a jobb klikkes menüt, és közvetlenül a Windows beépített ZIP-kezelőjével bontsuk ki a fájlokat:
- Kattintsunk duplán a ZIP fájlra. Ezzel meg kell nyílnia a Fájlkezelőben, mintha egy mappát nyitnánk meg.
- A Fájlkezelő felső menüszalagján kattintsunk a „Kibontás” fülre.
- Válasszuk a „Mindent kibont” opciót.
- Adjuk meg, hogy hova szeretnénk kicsomagolni a fájlokat, és kattintsunk a „Kibontás” gombra.
Ha ez a módszer működik, az azt jelenti, hogy a Windows beépített ZIP-kezelője alapvetően működik, csak a jobb klikkes menüben van valami probléma.
2. Fájl társítások ellenőrzése és javítása
Ellenőrizzük, hogy a ZIP fájlok megfelelően vannak-e társítva a Windows beépített kibontójával:
- Kattintsunk jobb gombbal egy ZIP fájlra.
- Válasszuk a „Tulajdonságok” opciót.
- A „Megnyitás programmal” mellett ellenőrizzük, hogy a „Windows Intéző” vagy valami hasonló, Windows által biztosított program szerepel-e.
- Ha nem, kattintsunk a „Módosítás” gombra.
- A megjelenő listából válasszuk a „Windows Intéző”-t (ha nem látjuk, keressük meg a „További alkalmazások” alatt).
- Jelöljük be a „Mindig ezzel a programmal nyissa meg” jelölőnégyzetet.
- Kattintsunk az „OK” gombra.
3. Harmadik féltől származó programok eltávolítása vagy beállításainak módosítása
Ha telepítettünk valamilyen harmadik féltől származó ZIP-kezelő programot (pl. WinRAR, 7-Zip), az okozhatja a problémát. Próbáljuk meg eltávolítani ezeket a programokat, vagy a beállításaikban állítsuk be, hogy ne vegyék át a ZIP fájlok kezelését a Windows-tól.
4. Regisztrációs bejegyzések javítása
FIGYELEM: A regisztrációs adatbázis szerkesztése veszélyes lehet, és helytelen beállítások esetén a rendszer működőképessége sérülhet. Csak akkor végezzük el ezt a lépést, ha magabiztosak vagyunk a számítógép-kezelésben, és készítettünk biztonsági másolatot a regisztrációs adatbázisról.
Kézzel is javíthatjuk a regisztrációs bejegyzéseket. Ehhez indítsuk el a regisztrációs szerkesztőt (nyomjuk meg a Windows billentyűt + R, írjuk be a „regedit” parancsot, és nyomjuk meg az Entert). Keressük meg a következő kulcsot:
HKEY_CLASSES_ROOT*shellexContextMenuHandlers
Ebben a kulcsban keressünk olyan alkulcsokat, amelyek a ZIP fájlok kezelésével kapcsolatosak lehetnek (pl. valamilyen harmadik féltől származó program neve). Ha találunk ilyet, próbáljuk meg törölni. Ezután indítsuk újra a számítógépet.
Alternatív megoldásként, a problémát javító regisztrációs fájlokat is letölthetünk az internetről, de ebben az esetben nagyon óvatosnak kell lennünk, és csak megbízható forrásból származó fájlokat használjunk.
5. Rendszerfájl ellenőrző (SFC) futtatása
A Windows tartalmaz egy beépített eszközt, a System File Checker-t (SFC), amellyel megvizsgálhatjuk a rendszerfájlokat, és javíthatjuk a sérülteket. Futtassuk az SFC-t az alábbiak szerint:
- Nyomjuk meg a Windows billentyűt, írjuk be a „cmd” parancsot, kattintsunk jobb gombbal a „Parancssor” elemre, és válasszuk a „Futtatás rendszergazdaként” opciót.
- A parancssorba írjuk be a „sfc /scannow” parancsot, és nyomjuk meg az Entert.
- Várjuk meg, amíg az SFC befejezi a vizsgálatot és a javítást. Ez eltarthat egy ideig.
- Indítsuk újra a számítógépet.
Végső megoldás: Windows visszaállítása
Ha a fenti módszerek egyike sem segített, a legvégső megoldás a Windows visszaállítása egy korábbi, működő állapotra. Ezt a Rendszer-visszaállítás funkcióval tehetjük meg.
Reméljük, hogy ez a cikk segített megoldani a „Kicsomagolás ide” opció hiányának problémáját a Windows 8 operációs rendszerben. Ha továbbra is problémák merülnek fel, forduljunk szakemberhez.