A gyerekorvosi rendelő világa egy külön univerzum. Tele van izgalommal, várakozással, de sokszor bizony kínos pillanatokkal is. Valljuk be, szülőként szinte mindannyian átéltünk már legalább egy olyan helyzetet, amire legszívesebben soha nem emlékeznénk vissza. Ez a cikk a legcikibb emlékeket gyűjti csokorba, hogy együtt nevessünk, együtt érezzünk, és talán egy kicsit feloldjuk a szülői lét tökéletességre való törekvését.
A várakozás kínjai: Mikor a csend beszédesebb mindennél
Már maga a várakozás is tartogathat meglepetéseket. A zsúfolt váróterem, tele más, szintén türelmetlen szülőkkel és unatkozó gyerekekkel, eleve egy feszült légkört teremt. És ekkor történik: a gyermekünk úgy dönt, hogy éppen most kell megmutatnia a legújabb, hangos tüsszentési technikáját, vagy éppen most kell elkezdenie hangosan szidni a mesefigurákat a falon. A tekintetek ránk szegeződnek, és a pír lassan elönti az arcunkat. Vajon mindenki minket hibáztat a zaj miatt?
De a várakozás nem csak hangos botrányokkal járhat. Emlékszem, egyszer a fiam úgy döntött, hogy amíg várunk, alaposan áttanulmányozza a higiéniai szabályzatot a falon – hangosan felolvasva, természetesen. Különös hangsúlyt fektetett a kézmosás fontosságára, majd megjegyezte, hogy a többi gyerek a teremben láthatóan nem tartja be azokat. A pillanatnyi csendet felváltotta a kuncogás, és én legszívesebben a föld alá süllyedtem volna.
A vizsgálat pillanatai: Amikor a pelenkázás nem a tervek szerint alakul
A vizsgálat maga egy újabb potenciális kínos helyzet forrása. A gyerekorvos kedvesen kérdezgeti a kicsit, aki persze ilyenkor vagy teljesen elhallgat, vagy éppen elkezd a plafonon lévő lámpát kommentálni. Aztán jön a pelenkázás. Ekkor derül ki, hogy a pelenka bizony nem bírta tovább, és a „szuvenír” látványosan ellepi a pelenkázó asztalt. Az orvos és a nővér kedvesen mosolyognak, de mi tudjuk: most már ők is emlékezni fognak ránk.
És persze ne feledkezzünk meg a védőoltásokról! A védőoltás nemcsak a gyereknek, de a szülőnek is stresszes élmény lehet. A sikoltozás, a könnyek, a kétségbeesett kapaszkodás… mindez a rendelőben, mások szeme láttára történik. Ilyenkor az ember legszívesebben elmenekülne, de tudjuk, hogy kitartónak kell lennünk. A legcikibb talán az, amikor mi is majdnem elsírjuk magunkat a gyerekünkkel együtt.
Kommunikációs problémák: Mikor a „nem” nem egyértelmű
A kommunikáció is tartogathat kínos pillanatokat. Amikor a gyerekorvos kérdez valamit a gyermekünktől, és a válasz valami olyasmi, amire nem számítottunk. Emlékszem, egyszer az orvos megkérdezte a lányomat, hogy szokott-e nasizni. A válasz egy határozott „nem” volt, miközben a keze éppen egy csokis kekszet tartott. A helyzetet tovább rontotta, hogy a csokis keksz ott díszelgett az arca körül is.
Persze az is kellemetlen, amikor mi, szülők mondunk valami olyat, amit aztán megbánunk. Például amikor túlzottan aggódunk egy látszólag ártatlan tünet miatt, és az orvos kedvesen elmagyarázza, hogy semmi komoly dologról nincs szó. Ilyenkor érezzük, hogy kicsit túllihegtük a dolgot, és talán túl sokat olvastunk az interneten.
A tanulság
A gyerekorvosi rendelőben átélt kínos pillanatok az élet velejárói. Mindannyian hibázunk, mindannyian átélünk kínos helyzeteket. A lényeg, hogy ne vegyük túl komolyan magunkat, és tudjunk nevetni magunkon. Hiszen a gyereknevelés nem egy tökéletes folyamat, hanem egy kalandos utazás, tele váratlan fordulatokkal és emlékezetes pillanatokkal – a cikisekkel együtt.
Ne feledjük: a gyerekorvosunk a mi szövetségesünk! Ő is tudja, hogy a szülői lét nem mindig könnyű, és hogy néha a legfurcsább dolgok is megtörténhetnek a rendelőben. Legyünk hát türelmesek, megértőek, és ne feledkezzünk meg a humorérzékünkről!