
A mesterséges intelligencia rohamos fejlődése új távlatokat nyit a játékok világában is. Képzeld el, hogy a legújabb DLSS 4, a gyors reakciókat biztosító Reflex, és a valósághű fényeket szimuláló path tracing együttesen forradalmasítják a PC-s játékélményt. Az NVIDIA legújabb technológiái, mint a DLSS, a sugárkövetés és a Reflex, már most is lenyűgöző eredményeket produkálnak, de a jövő még ennél is többet tartogat.
A 2025-ben érkező, következő generációs GeForce RTX 50-es sorozatú videokártyák tovább feszegetik a határokat. A továbbfejlesztett DLSS 4 és a teljes, path tracing alapú sugárkövetés új dimenziókat nyitnak meg a vizuális megjelenítés terén. De mit is jelentenek pontosan ezek a technológiák, és hogyan befolyásolják a játékélményt? Vegyük sorra a legfontosabbakat, és nézzük meg, hogyan működnek a gyakorlatban olyan játékokban, mint a FBC: Firebreak, a Dune: Awakening és a DOOM: The Dark Ages.
Nem árt időről időre felfrissíteni a tudásunkat a különböző grafikus technológiákról. Egy új játék megjelenésekor ugyanis kulcsfontosságú, hogy tisztában legyünk a számunkra elérhető látványvilág lehetőségeivel. A path tracing vagy a képkockagenerálás bonyolultnak tűnhet, de valójában ezek az eszközök teszik lehetővé, hogy a játékok eddig sosem látott vizuális élményt nyújtsanak. Merüljünk el az alapokban, és nézzük meg, mire érdemes odafigyelni a közelgő nyári játékdömping során.
A DLSS (Deep Learning Super Sampling) negyedik generációja a vadonatúj GeForce RTX 50-es GPU-kkal érkezik. A DLSS 4 több kulcsfontosságú elemet foglal magában: a Multi Frame Generation (több képkocka generálása) technológiát, a továbbfejlesztett DLSS Super Resolution felskálázást, a Ray Reconstruction technológiát, és opcionálisan a DLAA élsimítást. Mindez a legújabb, Transformer alapú AI modellekre épül.
A DLSS 4 Multi Frame Generation lényege, hogy a mesterséges intelligencia segítségével extra képkockákat generál, ezáltal drasztikusan növelve a másodpercenkénti képkockák számát (fps) anélkül, hogy a képminőség romlana. Ez elképesztő teljesítménynövekedést eredményezhet. Például 4K-s felbontáson akár négyszeres-ötszörös gyorsulás is elérhető, de extrém esetekben ez akár a kilencszeresét is elérheti. A képminőség pedig a natív szinteken marad.
„A DLSS Ray Reconstruction a hagyományos sugárkövetéses zajszűrő algoritmusokat váltja le egy egységes mesterségesintelligencia-modellel, javítva a sugárkövetéssel renderelt jelenetek minőségét.”
A DLSS Ray Reconstruction a hagyományos sugárkövetéses zajszűrő algoritmusok helyett egy AI modellt használ, ami jelentősen javítja a ray tracing minőségét. A végeredmény részletgazdagabb és stabilabb kép a finom részleteknél, csökkenő zajjal és villódzással a tükröződésekben és fényhatásokban. A Ray Reconstruction tehát a ray tracing tisztaságát fokozza, és optimalizált feldolgozással némi extra teljesítményt is nyerhetünk.
A teljes ray tracing, más néven path tracing, még látványosabb. Ebben az esetben a játék motorja a lehető legteljesebben szimulálja a fény útját a teljes jelenetben. A fény sugarai többször verődnek vissza és nyelődnek el, egyesítve az olyan hatásokat, mint az árnyékok, tükröződések, ambient occlusion és a globális megvilágítás egyetlen, fizikailag hiteles algoritmusban. A végeredmény lenyűgöző: a fények és árnyékok úgy viselkednek, mint a valóságban.
Az NVIDIA Reflex egy különleges technológia, amely a renderelési folyamat optimalizálásával és a GPU/CPU közötti sorban állás minimalizálásával csökkenti a kattintás és a képernyőn megjelenő reakció közötti időt. A hamarosan érkező Reflex 2 még tovább megy: a Frame Warp technológia a képkockát a legutóbbi kamerapozícióba mozgatja a legutolsó egérmozdulat alapján, ami tovább csökkenti a válaszidőt. Az aktivált NVIDIA Reflex-nek köszönhetően a játékosok sokkal közvetlenebbnek érezhetik az irányítást, különösen a gyors ütemű, kompetitív játékoknál.
A Remedy, a Control és az Alan Wake sorozat alkotója, egy vadonatúj, háromfős kooperatív akciójátékkal, a FBC: Firebreak-kel jelentkezett, amelynek különlegessége, hogy a grafikus motorja teljes mértékben path tracing-gel rendereli a látványt. A játék a Control univerzumában játszódik, és a PC-s verzió egyszerre alkalmazza a teljes ray tracinget, a DLSS 4 Multi Frame Generation-t és a DLSS Ray Reconstruction-t a lehető legjobb minőség és teljesítmény eléréséhez.
A Dune: Awakening egy nyílt világú, túlélésre fókuszáló MMO a Dűne univerzumban. A játék natív támogatást kapott az NVIDIA legmodernebb technológiáihoz: megtalálható benne a DLSS 4 (Multi Frame Generationnel, Frame Generationnel és Super Resolutionnel), valamint az NVIDIA Reflex is, amelyek együttesen a lehető leggördülékenyebb élményt garantálják. A Reflex 2 akár 75%-kal csökkentheti a bemeneti késleltetést, így a harcok és a mozgás érezhetően közvetlenebb.
Az id Software legendás FPS-sorozata is felveszi a versenyt a modern grafikával a legújabb DOOM: The Dark Ages epizódban. A játék az új idTech 8 motort használja, és érdekessége, hogy a ray tracing effektek (például a globális megvilágítás és a tükröződések) alapértelmezetten engedélyezve vannak benne. A DOOM: The Dark Ages emellett a DLSS 4 teljes eszköztárát támogatja, aminek köszönhetően az RTX 50-es kártyákon elképesztő tempóval száguld a démonirtás.
A megfelelő hardver nélkül a látványvilág sem tud igazán kibontakozni. Az MSI GeForce RTX 5080 16G Suprim Liquid SOC a legújabb NVIDIA Blackwell architektúrára épülő csúcskategóriás grafikus kártya, 16 GB GDDR7 memóriával. A kártya különlegessége a hibrid folyadékhűtéses rendszer, amely extrém terhelés alatt is hűvösen tartja, akár 2760 MHz-es boost órajelet is képes stabilan fenntartani.
A GeForce RTX 5070 Ti 16G Gaming Trio Plus szintén az NVIDIA új generációs Blackwell architektúráját alkalmazza, és 16 GB GDDR7 memóriával érkezik. A Gaming Trio Plus jellegzetessége a TRI FROZR 4 hűtésrendszer, amely halk üzemmel és hatékony hőelvezetéssel biztosít stabil működést.
A középkategória egyik legerősebb versenyzője az MSI GeForce RTX 5060 Ti 16G Ventus 3X OC, amely 4608 CUDA maggal rendelkezik és 1440p felbontásban nyújt kiváló teljesítményt. A 16 GB GDDR7 memóriával szerelt verzió a modern játékokban és tartalomkészítő alkalmazásokban is biztosítja a sima futást.
A legújabb GeForce RTX 50-es GPU-k és az azokhoz tartozó grafikus technológiák új korszakot nyitnak a PC-s játékok világában. A DLSS 4 és a ray tracing lehetővé teszik, hogy a fejlesztők kompromisszumok nélkül valósítsák meg a legelőremutatóbb grafikai megoldásokat, miközben a játékosok magas felbontás és részletesség mellett is élvezhetik a folyamatos, magas képfrissítést. A jövő a látvány és a tempó tökéletes harmóniájáról szól.
Nyitóképünk: pcwplus.hu