A játékvilág tele van feledhetetlen klasszikusokkal, amelyek valamilyen egyedi tulajdonságuk révén bevésték magukat a kollektív emlékezetbe. Ezek közül az egyik Severance: Blade of Darkness, egy 2001-ben megjelent akciójáték, amely brutális, zsigeri közelharcával, sötét fantasy atmoszférájával és könyörtelen kihívásaival tűnt ki a tömegből. A sárkányoktól, orkoktól és mindenféle szörnyektől hemzsegő világban a játékosnak négy eltérő karakter közül választhatva kellett átvágnia magát az ellenségeken, miközben minden egyes csatában érezhető volt a penge súlya, a csontok ropogása és a halál közelsége. Nem egy egyszerű gombnyomkodós kaszabolás volt, hanem egy taktikai, precíz tánc, ahol minden ütésnek súlya volt, és egy rossz mozdulat a karakter vesztét okozhatta. De mi van akkor, ha valaki végigjátszotta a Severance-t tucatszor, és valami hasonlót keres? Szerencsére a modern játékfejlesztés is kínál olyan címeket, amelyek a klasszikus szellemiségét hordozzák. Merüljünk el hát a sötét fantasy és a brutális harc világában, hogy megtaláljuk a Severance méltó utódait!
Mi tette a Severance: Blade of Darkness-t olyan különlegessé?
Mielőtt beleugranánk a potenciális utódokba, értsük meg pontosan, mi is volt az, ami a Severance-t annyira egyedivé és emlékezetessé tette:
- Zsigeri, Fizika-Alapú Harcrendszer: A játék talán legkiemelkedőbb eleme a hihetetlenül részletes és fizika alapú harcrendszere volt. Az ellenfelek végtagjai levághatók voltak, a testük valósághűen reagált a találatokra, a vértócsák pedig mindenhol ott éktelenkedtek. Nem csak a grafika, de az animációk és a hangok is hozzájárultak ehhez a nyers brutalitáshoz, ahol minden egyes ütés érezhető volt.
- Könyörtelen Nehézség és Kihívás: A Severance nem fogta a játékos kezét. Minden ellenfél, még a leggyengébb is, komoly fenyegetést jelentett, és a halál nagyon gyorsan jött. A túléléshez precíz időzítésre, stratégiai gondolkodásra és a karakter képességeinek alapos ismeretére volt szükség. Ez a magas skill-ceiling tette igazán jutalmazóvá a győzelmeket.
- Sötét, Komor Atmoszféra: A játék világa egy klasszikus, sötét fantasy környezet volt, ahol a romok, kazamaták és véráztatta csataterek uralkodtak. A vizuális stílus, a nyomasztó zene és a minimalista történetmesélés mind hozzájárultak egy rendkívül koherens és lebilincselő hangulathoz.
- Környezeti Interakciók: A játék kihasználta a pályák adta lehetőségeket. Veszélyes csapdák, leomló falak, vagy épp a mélybe lökhető ellenfelek mind a harc részét képezték, újabb taktikai réteget adva a játékmenetnek.
Ezeket az elemeket keresve gyűjtöttünk össze egy listát azokról a játékokról, amelyek valamilyen formában visszahozzák a Severance esszenciáját.
A „Soulslike” Forradalom: Nehézség és Atmoszféra
Nem meglepő, hogy a Severance rajongói körében a Soulslike műfaj vált az egyik legnépszerűbb alternatívává. A FromSoftware által megteremtett alműfaj számos ponton egyezik a Severance szellemiségével, különösen a kihívás és a sötét fantasy atmoszféra terén.
Dark Souls sorozat (és Demon’s Souls)
A Dark Souls címek, és az eredeti inspiráció, a Demon’s Souls, talán a legnyilvánvalóbb választások. Ezek a játékok a legendás nehézségükről, a sötét, dekadens világukról és a precíz, de rendkívül taktikus harcrendszerükről híresek. Bár a fizika alapú csonkítás nem olyan hangsúlyos, mint a Severance-ben, a fegyverek súlya, az ütések ereje és az ellenfelek veszélyessége ugyanazt a zsigeri érzést adja. Minden párbaj egy aprólékosan megtervezett koreográfiát igényel, ahol a rossz időzítés halált jelent. Az elkeseredett túlélés és a fokozatosan megszerzett tudás, valamint a győzelem íze pont olyan addiktív, mint a Severance-ben volt.
Elden Ring
Ha a Dark Souls formulát egy hatalmas, nyílt világú környezetbe helyezzük, az eredmény az Elden Ring. Ez a játék megtartja a FromSoftware jellegzetes, kihívást jelentő melee harcát és a sötét, fantasy elemeket, miközben példátlan szabadságot ad a felfedezésre. Bár a nyitottabb világ néha oldhatja a klausztróbiás feszültséget, a boss harcok és a dungeonök továbbra is a Severance könyörtelen szembenézéseit idézik. Az új fegyverképességek és a lovaglás még dinamikusabbá teszik a harcot, miközben a fenyegetés állandóan jelen van.
Nioh 2
A Team Ninja Nioh 2-je egy másik kiváló választás a hardcore akció-RPG kedvelőknek. Bár a játék a japán mitológiából merít, a harcrendszer mélysége és komplexitása, valamint a folyamatos kihívás azonnal rabul ejti a Severance veteránokat. A különböző harcállások, a Ki (stamina) menedzselése és az ellenfelek sebezhetőségeinek kiismerése mind-mind olyan precizitást igényel, ami a Severance emlékezetes küzdelmeit idézi. A rengeteg loot és a gyors tempójú akció garantáltan órákra leköt.
Mortal Shell
Ha valami olyasmit keresel, ami a FromSoftware játékainál is közelebb áll a Severance hangulatához, akkor a Mortal Shell a tökéletes választás lehet. Ez a kisebb költségvetésű, de rendkívül atmoszférikus játék egy elkeserítően sötét, groteszk világba repít. A harcrendszer a Severance lassabb, taktikusabb megközelítését idézi, ahol a védekezés, a parry és az „edzés” (hardening) mechanika kulcsfontosságú. A játék kevésbé a statisztikákra, sokkal inkább a játékos ügyességére és a mechanikák elsajátítására épít, hasonlóan a Severance mesteri kivitelezéséhez.
Zsigeri Közelharc a Modern Korban: A Fizika és a Brutalitás
A Severance egyik legmeghatározóbb eleme a fizika alapú, zsigeri harc volt. Szerencsére vannak olyan modern játékok, amelyek ezt az aspektust emelik ki, gyakran lenyűgöző részletességgel.
Chivalry 2 és Mordhau
Bár alapvetően többjátékos arénák, a Chivalry 2 és a Mordhau valószínűleg a legközelebb állnak a Severance brutális, fizika-alapú közelharcához. Ezekben a játékokban a fegyverek súlya, az ütések ereje és a csonkítások brutalitása hihetetlenül élethű. Az ellenfelek végtagjai leválnak, a vér fröcsköl, és minden egyes győzelemért meg kell küzdeni. A komplex harcrendszer, amely magában foglalja az ütésirányítást, a parryzést és a blokkolást, rendkívül magas skill-ceilinggel rendelkezik, pont ahogy a Severance. Ha a többjátékos mód nem riaszt el, ezek a címek garantáltan kielégítik a vérszomjadat.
Kingdom Come: Deliverance
Ez a játék nem fantasy, hanem egy történelmileg pontos, nyílt világú RPG a középkori Csehországban. A Kingdom Come: Deliverance mégis felkerül a listára, méghozzá a harcrendszere miatt. Hihetetlenül mély, összetett és valósághű melee harcot kínál, ahol minden ütés irányát, erejét és típusát gondosan meg kell tervezni. Nincs dismemberment, de a fegyverek súlya és a páncélok védelme érezhető. A játékos sebezhetősége és az ellenfelek ereje rendkívül magas, így minden párbajban érezhető a tét. Ha a Severance precíz, taktikus harca tetszett, de egy realisztikusabb környezetben, akkor a Kingdom Come kihagyhatatlan.
Dark Messiah of Might and Magic
A 2006-os Dark Messiah of Might and Magic egy valódi rejtett kincs, különösen a fizika alapú környezeti interakciók terén. Bár első személyű nézetből játszódik, a harcban aktívan felhasználhatjuk a környezetet: rálökhetünk ellenfeleket tüskékre, leküldhetjük őket szakadékokba, vagy felrobbanthatjuk a hordókat. A melee harc is meglepően súlyos és taktikus, lehetőséget adva rúgásokra és spéci mozdulatokra. A játék sötét fantasy környezete és a benne rejlő brutalitás szintén a Severance-re emlékeztet, hihetetlenül kreatív és élvezetes harcot kínálva.
Egyéb Brutális Kalandok és Vérengző Akciók
Vannak még más játékok, amelyek bár eltérő műfajokból érkeznek, mégis megvan bennük az a nyers erő és brutalitás, ami a Severance-t oly szerethetővé tette.
Warhammer: Vermintide 2
Ez a kooperatív akciójáték a népszerű Warhammer fantasy univerzumban játszódik, és a melee harcra összpontosít. Bár nem egy az egy elleni párbajokról szól, hanem hordák lekaszabolásáról, a harcrendszer rendkívül zsigeri és kielégítő. A fegyverek súlya, a találatok ereje és a skavenek, valamint káosz harcosok végtagjainak levágása rendkívül kielégítő. A különböző karakterosztályok és a képességfák mélységet adnak, és a folyamatosan érkező hordák garantálják a Severance-re jellemző, soha véget nem érő kihívás érzését.
God of War (2018) és God of War Ragnarök
Bár Kratos történetei sokkal inkább narratíva-központúak és grandiózusabbak, mint a Severance, a harcrendszer súlya és brutalitása lenyűgöző. A Leviatán fejsze visszatérése és ereje, az ellenfelek agyontaposása és a látványos kivégzések mind-mind azt a zsigeri, zsúfolt brutalitást hozzák, amit a Severance rajongói kedvelnek. A sötét fantasy elemek és az északi mitológia komor hangulata szintén hozzájárulnak ahhoz, hogy a God of War sorozat egy modern, de méltó kiegészítője legyen ennek a listának.
A Végezetül: A Severance Öröksége Él
A Severance: Blade of Darkness valóban egy egyedülálló játék volt a maga idejében, amely merész módon ötvözte a brutális harcot, a fizika alapú interakciókat és a könyörtelen nehézséget egy lebilincselő sötét fantasy világban. Bár közvetlen utódja azóta sem született, a fent említett játékok mindegyike valamilyen módon tiszteleg a klasszikus előtt, vagy továbbfejleszti annak bizonyos aspektusait.
Akár a Soulsborne játékok taktikus, nehéz harcát keresed, akár a Chivalry vagy Mordhau zsigeri, fizika alapú mészárlását, vagy a Kingdom Come: Deliverance realisztikus párbajait, biztosan találsz a listán valami olyasmit, ami a Severance szellemiségét hordozza. Ezek a játékok bizonyítják, hogy a mély, skill-alapú melee harc és a sötét, atmoszférikus világok iránti igény sosem fog eltűnni a játékosok körében. Vedd fel hát a fegyveredet, élesítsd a pengédet, és merülj el ezekben a feledhetetlen kalandokban!
És persze, ha semmi sem pótolja az eredetit, ne feledd, hogy a Severance: Blade of Darkness 2021-ben egy felújított kiadást kapott, amely modernebb rendszereken is futtatható, így bármikor visszatérhetsz ehhez a valódi klasszikushoz!