Képzeld el a helyzetet: a fő gépeden vígan böngészel, videókat nézel, dolgozol, de amikor átülsz a család másik számítógépéhez, vagy a másodlagos laptopodhoz, az internet csak morog, vagy egyáltalán nem hajlandó működni. Miközben a telefonod, a tablet, és minden más eszköz rendben csatlakozik, a „második” PC makacsan nem hajlandó az internetre lépni. Gyakran egy „DNS-szerver nem válaszol” vagy „A DNS-próba befejeződött, nincs internetkapcsolat” üzenet fogad. Ismerős? Ne aggódj, nem vagy egyedül, és jó eséllyel nem kell új számítógépet venned. A probléma gyökere valószínűleg egy DNS hiba, ami szerencsére a legtöbb esetben házilag is orvosolható. Cikkünkben részletesen bemutatjuk, miért alakul ki ez a jelenség, és hogyan háríthatod el lépésről lépésre.
Mi az a DNS, és miért olyan fontos? (A rövid gyorstalpaló)
Mielőtt belevágnánk a hibaelhárításba, értsük meg röviden, mi is az a DNS (Domain Name System), és miért kulcsfontosságú az internetkapcsolat szempontjából. Gondolj a DNS-re úgy, mint az internet telefonkönyvére. Amikor beírsz egy webcímet (például „google.com”) a böngésződbe, a számítógépednek tudnia kell, hol található az a szerver, amelyik az adott weboldalt tárolja. A weboldalak valójában bonyolult számokból álló IP címeken (pl. 172.217.160.142) futnak. A DNS feladata, hogy lefordítsa a könnyen megjegyezhető domain neveket az ezekhez tartozó IP címekre, így a böngésződ megtalálja a célállomást. Ha ez a fordítás nem működik, vagy hibás, akkor hiába van fizikai kapcsolatod a routerrel, a számítógéped egyszerűen „nem találja meg” a meglátogatni kívánt oldalakat, így az internet sem működik.
A DNS-hiba anatómiája: Miért csak az egyik gépen jelentkezik?
Ez az egyik leggyakoribb és egyben legfrusztrálóbb jelenség: az egyik gépen minden rendben, a másikon viszont semmi. Ha a DNS hiba általános lenne, akkor a teljes hálózatod, minden eszközöd küzdene az interneteléréssel. Azonban, ha csak a másodlagos PC nem netezik, miközben a többi készülék igen, az arra utal, hogy a probléma helyi, az adott számítógép specifikus beállításaiban, szoftverében, vagy ideiglenes adatgyorsítótárában rejlik. Nézzük meg, mik lehetnek ennek a leggyakoribb okai:
- Hibás DNS gyorsítótár: A számítógép ideiglenesen eltárolja a korábban feloldott DNS lekérdezéseket egy gyorsítótárban (cache) a gyorsabb hozzáférés érdekében. Ha ez a gyorsítótár megsérül, vagy elavult bejegyzéseket tartalmaz, az zavart okozhat.
- Manuálisan beállított DNS szerver: Előfordulhat, hogy valaki korábban manuálisan beállított egy DNS szervert az adott gépen, ami azóta már nem elérhető, vagy hibásan működik.
- Hálózati adapter illesztőprogram problémája: Egy elavult vagy sérült hálózati illesztőprogram okozhat kommunikációs zavarokat, beleértve a DNS lekérdezéseket is.
- Tűzfal vagy vírusirtó szoftver blokkolása: Bizonyos biztonsági szoftverek túl agresszíven blokkolhatják a hálózati forgalmat, beleértve a DNS lekérdezéseket is.
- Malware vagy vírusfertőzés: Kártékony szoftverek megváltoztathatják a hálózati beállításokat, átirányíthatják a DNS lekérdezéseket rosszindulatú szerverekre (DNS hijacking).
- VPN vagy proxy beállítások: Ha korábban használtál VPN-t vagy proxy szervert, annak beállításai aktívak maradhatnak és zavarhatják a normál DNS feloldást.
- Sérült TCP/IP protokoll: A TCP/IP protokoll stack (verem) hibája ritkán előfordulhat, és befolyásolhatja a hálózati kommunikációt.
- DHCP beállítások: Amennyiben a gép statikus IP-címet kapott, de hibás DNS-szerver lett beállítva, vagy a router DHCP-je (ami az IP-címeket osztja) nem működik megfelelően az adott gép számára, az is gondot okozhat.
Tünetek, amik DNS hibára utalnak
Mielőtt belevágnánk a megoldásokba, győződj meg róla, hogy valóban DNS hiba áll a háttérben. A leggyakoribb tünetek a következők:
- A böngészők hibát jeleznek (pl. „DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET”, „ERR_NAME_NOT_RESOLVED”, „A webhely nem érhető el”), még akkor is, ha a hálózati ikon azt mutatja, hogy csatlakozva vagy az internethez.
- Bizonyos weboldalak betöltődnek, mások nem. (Ez utalhat arra, hogy a gyorsítótárból még elérhetőek egyes oldalak, de újakat már nem tud feloldani a rendszer.)
- Az internet nagyon lassú, akadozik, és hosszú ideig tart az oldalak betöltése.
- Az alkalmazások, amelyek internetkapcsolatot igényelnek (pl. online játékok, streaming szolgáltatások) nem működnek, de a hálózat többi része látszólag rendben van.
A megoldások tárháza: Lépésről lépésre a működő internetért
Most, hogy megértettük a probléma természetét, nézzük meg a lehetséges megoldásokat. Érdemes az egyszerűbb lépésekkel kezdeni, és csak akkor továbbhaladni a bonyolultabbak felé, ha az előzőek nem vezettek eredményre. Minden lépés után teszteld le, megjavult-e az internetkapcsolat!
Az alapok: Ezeket ellenőrizd először!
1. Router és PC újraindítása (A klasszikus megoldás)
Ez a legrégebbi, mégis gyakran hatásos trükk. Kapcsold ki a routert (húzd ki a konnektorból), várj legalább 10-15 másodpercet, majd dugd vissza. Ezzel együtt indítsd újra a problémás PC-t is. Az újraindítás frissíti a hálózati beállításokat és megszüntetheti az ideiglenes hibákat.
2. Hálózati kábelek és Wi-Fi jel ellenőrzése
Bár alapvetőnek tűnik, győződj meg róla, hogy a hálózati kábel megfelelően csatlakozik mind a PC-hez, mind a routerhez. Ha vezeték nélküli kapcsolaton vagy, ellenőrizd a Wi-Fi jelerősséget és próbálj közelebb menni a routerhez. Lehet, hogy csak egy gyenge jel vagy egy laza kábel a ludas.
3. Másik eszköz tesztelése (Megerősítés)
Mivel a probléma csak az egyik gépen jelentkezik, már tudjuk, hogy a hálózat nagyjából működik. Azonban ellenőrizd még egyszer gyorsan egy másik eszközzel (telefonnal, laptoppal), hogy azok továbbra is gond nélkül tudnak-e netezni. Ez megerősíti, hogy a probléma valóban a másodlagos PC-hez köthető.
A DNS célkeresztjében: Speciális lépések
4. A DNS gyorsítótár ürítése (ipconfig /flushdns)
Ez az egyik leggyakoribb megoldás a lokális DNS hibák orvoslására.
- Nyisd meg a Parancssort (Command Prompt) rendszergazdaként. Ehhez írd be a Start menü keresőjébe, hogy „cmd”, majd jobb egérgombbal kattints a „Parancssor” ikonra, és válaszd a „Futtatás rendszergazdaként” lehetőséget.
- A megjelenő fekete ablakba írd be a következő parancsot, majd nyomj Entert:
ipconfig /flushdns
- Egy üzenetnek kell megjelennie, miszerint a DNS feloldói gyorsítótára sikeresen ürítve lett.
- Indítsd újra a számítógépet, és teszteld az internetkapcsolatot.
Ez a parancs törli a számítógépeden tárolt, esetlegesen sérült vagy elavult DNS-bejegyzéseket.
5. A DNS szerver módosítása (Publikus DNS szerverek használata)
Ha a szolgáltatód DNS szervere problémás, vagy a PC-n manuálisan van beállítva egy rossz szerver, érdemes megpróbálni nyilvános, megbízható DNS szervereket használni, mint például a Google Public DNS vagy a Cloudflare DNS.
- Nyisd meg a Hálózati és internetes beállításokat (Start menü -> Beállítások -> Hálózat és internet).
- Kattints a „Hálózati és megosztási központ” (Windows 7/8/10) vagy „Speciális hálózati beállítások” -> „További hálózati adapter-beállítások” (Windows 10/11) opcióra.
- A megnyíló ablakban jobb egérgombbal kattints az aktív hálózati kapcsolatra (pl. „Ethernet” vagy „Wi-Fi”), majd válaszd a „Tulajdonságok” lehetőséget.
- A megjelenő listában keresd meg az „Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)” elemet, jelöld ki, majd kattints a „Tulajdonságok” gombra.
- Válaszd az „Az alábbi DNS-kiszolgálócímek használata” rádiógombot.
- Írd be a preferred (elsődleges) és alternate (másodlagos) DNS szerver címeket:
- Google Public DNS:
- Előnyben részesített DNS szerver:
8.8.8.8
- Alternatív DNS szerver:
8.8.4.4
- Előnyben részesített DNS szerver:
- Cloudflare DNS:
- Előnyben részesített DNS szerver:
1.1.1.1
- Alternatív DNS szerver:
1.0.0.1
- Előnyben részesített DNS szerver:
- Google Public DNS:
- Kattints az „OK” gombra minden ablakban, majd indítsd újra a gépet.
Ha korábban manuálisan volt beállítva DNS szerver, és nem ezeket a címeket használta, akkor a „DNS-kiszolgáló címének automatikus kérése” opciót is kiválaszthatod, ha biztos vagy benne, hogy a router megfelelően osztja ki a DNS címeket.
6. A TCP/IP protokoll visszaállítása (netsh winsock reset, netsh int ip reset)
Ez a lépés visszaállítja a Windows hálózati protokolljait az alapértelmezett állapotba, ami segíthet, ha a hálózati probléma a TCP/IP stack sérüléséből adódik.
- Nyisd meg a Parancssort rendszergazdaként (ugyanúgy, mint az ipconfig /flushdns-nél).
- Írd be az alábbi parancsokat, Enterrel megerősítve mindegyiket külön-külön:
netsh winsock reset
netsh int ip reset
- Zárd be a Parancssort, és indítsd újra a számítógépet.
7. Az IPv6 átmeneti kikapcsolása
Bár az IPv6 az internet jövője, néha okozhat kompatibilitási problémákat régebbi routerekkel vagy hálózati illesztőprogramokkal, ami befolyásolhatja a DNS feloldást.
- Kövesd az 5. lépés első 4 pontját a Hálózati adapter beállításainak eléréséhez.
- Keresd meg az „Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6)” elemet a listában, és vedd ki mellőle a pipát.
- Kattints az „OK” gombra, és indítsd újra a gépet.
Ha ez megoldja a problémát, akkor valószínűleg egy IPv6-tal kapcsolatos hálózati probléma volt. Érdemes lehet frissíteni a router firmware-jét, vagy a hálózati illesztőprogramokat a teljes megoldás érdekében.
8. Hálózati illesztőprogramok frissítése
Egy elavult vagy sérült hálózati illesztőprogram is okozhat DNS hibákat.
- Nyomd meg a Windows billentyűt + X-et, és válaszd az „Eszközkezelő” opciót.
- Bontsd ki a „Hálózati adapterek” kategóriát.
- Keresd meg a használt hálózati adapteredet (pl. Realtek PCIe GbE Family Controller vagy Intel(R) Dual Band Wireless-AC XXXX), jobb egérgombbal kattints rá, és válaszd az „Illesztőprogram frissítése” lehetőséget.
- Válaszd az „Illesztőprogramok automatikus keresése” opciót. Ha ez nem talál újat, megpróbálhatod letölteni a legfrissebb illesztőprogramot a számítógéped/alaplapod gyártójának webhelyéről, vagy a hálózati adapter chipjének gyártójától.
- Telepítsd az új illesztőprogramot, majd indítsd újra a számítógépet.
Szoftverek és biztonság: Ami még bezavarhat
9. Tűzfal és vírusirtó szoftver ellenőrzése
Néha a vírusirtó vagy a harmadik féltől származó tűzfal szoftverek túl szigorúak lehetnek, és tévesen blokkolhatják a DNS lekérdezéseket.
- Próbáld meg ideiglenesen kikapcsolni a vírusirtó és/vagy tűzfal szoftveredet. (Figyelem! Ne hagyd sokáig kikapcsolva, csak a teszt idejére!)
- Ha a probléma megoldódik, akkor a biztonsági szoftver okozza a galibát. Nézd át a szoftver beállításait, keresd meg a hálózati szabályokat, és győződj meg róla, hogy a DNS forgalom (általában UDP 53-as port) engedélyezve van. Esetleg add hozzá a böngészőket és egyéb internetező alkalmazásokat a kivételekhez.
10. VPN vagy proxy beállítások
Ha korábban használtál VPN-t vagy proxy szervert, győződj meg róla, hogy azok teljesen le vannak tiltva, és nem okoznak interferenciát a hálózati beállításokban. Ellenőrizd a böngésző és a Windows proxy beállításait is.
- Windows: Start menü -> Beállítások -> Hálózat és internet -> Proxy. Győződj meg róla, hogy az „Automatikus proxybeállítások felismerése” és a „Manuális proxybeállítások” is ki van kapcsolva (kivéve, ha tudatosan használsz proxy szervert).
11. Malware és vírusellenőrzés
A kártékony szoftverek, mint például a rootkitek vagy a DNS-hijackerek, képesek eltéríteni a DNS-lekérdezéseket rosszindulatú szerverekre, vagy megakadályozni a megfelelő feloldást.
- Futtass egy teljes rendszervizsgálatot egy megbízható vírusirtóval (pl. Malwarebytes, Avast, AVG, Windows Defender).
- Ha találsz kártevőt, távolítsd el, majd ismételd meg a DNS gyorsítótár ürítését és a TCP/IP protokoll visszaállítását.
A router szerepe: Ha a központban van a hiba
12. Router DNS beállításainak ellenőrzése
Bár a probléma egyedi PC-hez kötődik, érdemes lehet ellenőrizni a router DNS beállításait. Lehet, hogy a router DNS szervere is gondot okoz.
- Lépj be a router adminisztrációs felületére (általában egy webböngészőbe beírt IP-címmel, pl. 192.168.1.1 vagy 192.168.0.1).
- Keresd meg a „DNS Settings” vagy „WAN Settings” részt.
- Győződj meg róla, hogy a DNS beállítások automatikusak (DHCP-n keresztül kapja a szolgáltatótól), vagy be vannak állítva megbízható nyilvános DNS szerverek (pl. Google DNS).
13. Router firmware frissítése
A router firmware (a router szoftvere) frissítése megoldhatja a router-specifikus hálózati problémákat és javíthatja a stabilitást. Látogasd meg a router gyártójának webhelyét, és kövesd az utasításokat a frissítéshez. (Légy óvatos ezzel a lépéssel, és kövesd pontosan a gyártó utasításait, mert egy hibás frissítés tönkreteheti a routert.)
14. Router gyári visszaállítása (Végső megoldás)
Ha minden más kudarcot vall, és más eszközök továbbra is működnek, a router gyári beállításainak visszaállítása lehet az utolsó mentsvár. Ez törli az összes egyedi beállítást, jelszót, és visszaállítja a routert a gyári állapotba. Ezt csak akkor tedd meg, ha tudod, hogyan kell újra beállítani a routert (pl. a szolgáltatói adatokat, Wi-Fi jelszót stb.).
Amikor szakértőre van szükség
Ha minden fent említett lépést végigjártál, de a másodlagos PC továbbra sem netezik, akkor valószínűleg egy komolyabb hálózati probléma vagy hardverhiba áll a háttérben. Ebben az esetben érdemes:
- Felvenni a kapcsolatot az internetszolgáltatóddal. Lehet, hogy náluk van valamilyen probléma, ami csak bizonyos típusú kapcsolatokat érint, vagy a router/modem hibás.
- Számítógépes szakemberhez fordulni. Egy IT szakértő mélyebben is megvizsgálhatja a rendszert, tesztelheti a hardvert, és komplexebb diagnosztikát végezhet.
Záró gondolatok
A „Csak az egyik gép nem netezik?” jelenség a leggyakoribb és egyben legidegesítőbb hálózati problémák közé tartozik, de szerencsére a legtöbb esetben egy egyszerű DNS hiba vagy hálózati beállítási probléma okozza. A fent bemutatott lépések segítségével jó eséllyel te is megoldhatod a problémát, és újra élvezheted a zavartalan internetkapcsolatot mindegyik számítógépeden. Ne feledd, a türelem és a módszeres hibaelhárítás a kulcs a sikerhez!