Az IT-világban rengeteg legenda és mítosz kering. Vannak a szuperlatívuszok, mint az „örök életű IBM billentyűzet”, és vannak a sötét, rettegett sztorik. Az utóbbiak közé tartozik egy név, amely sokak emlékezetében a rémálom szinonimája: az ExcelStor. Ez a márka, amely egykor viszonylag népszerű volt, máig élénken él a kollektív tudatban a hírhedt „bad sector” problémájáról. De vajon valóban ennyire gyenge minőségűek voltak ezek a merevlemezek, vagy csupán egy szoftveres „bolondozásról”, egy hibás firmware-ről volt szó, ami tévesen jelentette a problémákat?
A mai digitális világban, ahol az adatok az új arany, egy merevlemez megbízhatósága kulcsfontosságú. Visszatekintve az ExcelStor korszakra, felmerül a kérdés: mi volt az igazság a sorozatosnak tűnő hibajelzések mögött? Egy átfogó teszttel és a rendelkezésre álló információk elemzésével próbálunk fényt deríteni erre a régi rejtélyre.
A legenda születése: Az ExcelStor jelenség
Az ExcelStor Technology egy kínai merevlemezgyártó volt, amely 2002-ben vásárolta meg az IBM merevlemez-üzletágának nagy részét, beleértve a gyártási technológiákat és a szabadalmakat. Ezzel a lépéssel az ExcelStor belépett a merevlemez-piacra, és célja az volt, hogy költséghatékony megoldásokat kínáljon, különösen az alsó- és középkategóriás számítógépek számára. Akkoriban az IBM Deskstar sorozat, bár technológiailag fejlett volt, már küzdött a megbízhatósági problémáival, kiváltképp a hírhedt „Deathstar” széria miatt. Az ExcelStornak lehetősége volt ezen javítani, vagy épp ellenkezőleg, tovább vinni a problémákat.
A valóság az lett, hogy az ExcelStor lemezek viszonylag olcsóak voltak, és hamar elterjedtek az OEM piacokon, sok előre összeszerelt PC-ben megtalálhatóak voltak. Ez a széles körű elterjedtség, paradox módon, hozzájárult ahhoz is, hogy a velük kapcsolatos problémákról szóló hírek is gyorsan terjedtek. A felhasználók gyakran számoltak be arról, hogy az újonnan vásárolt vagy rövid ideje használt ExcelStor merevlemezeiken „bad sectorokat” találtak, gyakran a Windows beépített lemezellenőrzője, a CHKDSK, vagy különböző diagnosztikai programok jelentése alapján.
A rettegett „Bad Sector”: Mit is jelent valójában?
Mielőtt belemerülnénk az ExcelStor specifikus problémáiba, tisztáznunk kell, mi is az a bad sector. Egy merevlemez felülete apró mágneses szektorokra van osztva, amelyek mindegyike adatot tárol. Egy bad sector olyan szektor, amelyet a merevlemez nem tud sikeresen olvasni vagy írni. Két fő típusa van:
- Fizikai bad sector: Ez a legrosszabb eset. A lemez felületén fizikai sérülés történt (pl. karcolás, por), ami véglegesen használhatatlanná teszi a szektort. Ezeket a merevlemez vezérlője általában automatikusan megjelöli, és a SMART (Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology) adatokban „Reallocated Sector Count” néven jelennek meg, azaz a meghajtó lecserélte az érintett szektort egy tartalék szektorral. Ezek valóban aggasztó jelek.
- Logikai bad sector: Ez nem fizikai sérülés eredménye, hanem adatinkonzisztencia. Például, a szektorban tárolt adatok ellenőrző összege (checksum) nem egyezik a tényleges tartalommal. Ezt okozhatja hirtelen áramkimaradás, szoftveres hiba, vagy akár firmware probléma. Az ilyen szektorokat a lemezellenőrző programok „hibásnak” jelölhetik, de gyakran orvosolhatók felülírással vagy speciális eszközökkel. A merevlemez gyakran „Pending Sector Count” néven jelöli ezeket, azaz még várja, hogy eldöntse, ténylegesen hibás-e.
Az ExcelStorok esetében a felhasználói panaszok sokszor logikai hibákra utaló jeleket mutattak, amelyek viszonylag gyorsan felbukkantak, és néha „megoldódtak” egy-egy felülírást vagy alacsony szintű formázást követően. Ez táplálta azt az elméletet, miszerint nem feltétlenül a hardver volt katasztrofális, hanem valami mással, talán a firmware-rel volt a gond.
A „szoftveres” elmélet: Az okos firmware butulása?
Ez az elmélet azt állítja, hogy az ExcelStor meghajtók firmware-je (az operációs rendszerük) volt túlságosan érzékeny, vagy hibásan kezelte a szektorhibákat. Képzeljük el, hogy a merevlemez vezérlője egy apró program, amely figyeli a lemez állapotát és kezeli az olvasási/írási műveleteket. Ha ez a program hibásan működik, a következő forgatókönyvek képzelhetők el:
- Túlzottan agresszív hibakezelés: A firmware esetleg túl gyorsan jelölt meg szektorokat hibásnak, még enyhe olvasási nehézségek esetén is, anélkül, hogy többszöri próbálkozással vagy hibajavító algoritmusokkal megpróbálta volna helyreállítani az adatot. Ez a „pendig sectorok” számának gyors növekedéséhez vezethetett.
- Hibás SMART jelentés: A merevlemez állapotát monitorozó SMART rendszer hibás adatokat jelenthetett a gazdarendszernek. Lehet, hogy a meghajtó belsőleg kezelte a problémát, de a jelentése tévesen utalt súlyosabb hibára. Például a „Reallocated Sector Count” növekedése valójában csak „Pending Sector Count” lett volna, amit egy felülírás orvosolhatott volna.
- Firmware bugok: Egyszerű programozási hibák, amelyek instabil működést vagy memóriaszivárgást okozhattak a merevlemez vezérlőjében, ami logikai hibákhoz vezetett.
Az elméletet alátámasztja, hogy egyes felhasználók arról számoltak be, hogy egy „alacsony szintű formázás” (valójában egy nullákkal való felülírás) után a merevlemezük „megjavult”, és a bad sectorok eltűntek. Ez arra utal, hogy a szektorok nem voltak fizikailag károsodva, csupán a merevlemez firmware-je gondolta hibásnak őket, és a felülírás arra kényszerítette, hogy újraértékelje és „tisztázza” a státuszukat.
A „hardveres” elmélet: Minőség, ahogy van, vagy inkább nincs?
A másik oldalról nézve, nem zárható ki, hogy az ExcelStor valóban alacsonyabb minőségű komponensekkel vagy kevésbé szigorú minőségellenőrzéssel dolgozott. Az IBM-től megörökölt technológia sem volt hibátlan, és az IBM is azért adta el az üzletágat, mert nem volt elégedett a merevlemezek minőségével és profitabilitásával.
- Gyengébb minőségű média: A lemez felülete maga lehetett hajlamosabb a mikrosérülésekre, vagy érzékenyebb a hőmérséklet-ingadozásokra és a fizikai behatásokra.
- Elektronikai komponensek: Az olcsóbb vezérlők vagy más elektronikai alkatrészek hajlamosabbak lehettek a meghibásodásra, ami adatvesztést vagy szektorhibákat okozhatott.
- Gyártási pontatlanságok: A gyártási folyamat során fellépő kisebb pontatlanságok is eredményezhettek olyan szektorokat, amelyek „határesetnek” minősültek, azaz a normális működés határán billegtek, és kis ingadozásra is érzékenyen reagáltak.
- Hőtermelés és áramellátás: Az elégtelen hűtés vagy instabil áramellátás (rossz tápegység) is felgyorsíthatja a merevlemez elhasználódását és szektorhibák megjelenését. Sok ExcelStor került olcsó, noname tápegységgel szerelt gépekbe.
Valószínű, hogy az igazság valahol a kettő között van: a hardver minősége talán valóban nem volt prémium, és ezt a firmware viselkedése tovább súlyosbította vagy tévesen interpretálta, így hozva létre a „bad sector járvány” látszatát.
Az „átok” diagnosztizálása: Első lépések
Ha valaki mégis szembesül egy ExcelStor merevlemezzel, vagy bármilyen merevlemezzel, amely bad sectorokat jelez, az első lépés a pontos diagnózis. Ne essünk pánikba azonnal, de legyünk óvatosak!
- SMART adatok ellenőrzése: Használjunk megbízható programot, mint a CrystalDiskInfo vagy a HD Tune. Figyeljük a „Reallocated Sector Count”, „Current Pending Sector Count”, „Uncorrectable Sector Count” értékeket. Ha a Reallocated Sector Count növekszik, az fizikai sérülésre utal, ami súlyos. Ha a Pending Sector Count magas, az még orvosolható lehet.
- Felületellenőrzés: A HD Tune „Error Scan” funkciója vagy a HDDScan képes a lemez felületének ellenőrzésére. A piros négyzetek fizikai hibát jeleznek, a zöldek normálisak.
- CHKDSK futtatása: A Windows beépített eszköze, a
chkdsk /f /r
parancs parancssorból futtatva megpróbálja kijavítani a logikai hibákat és megjelölni a fizikai bad sectorokat. Ez gyakran képes „kijavítani” a logikai bad sectorokat az ExcelStoroknál.
A legfontosabb: Készítsünk azonnal biztonsági mentést az adatokról! Ha a merevlemez hibásnak tűnik, az adatok mentése az elsődleges prioritás, függetlenül attól, hogy hardveres vagy szoftveres problémáról van szó.
A Végső Teszt: Hogyan deríthetjük ki az igazságot?
Ha egy ExcelStor merevlemezt szeretnénk a végső próbatétel elé állítani, a következő módszereket érdemes bevetni, lépésről lépésre:
-
A szoftveres teszt (Quick & Dirty)
Először is, ismételjük meg a fent említett SMART és felületellenőrzést. Rögzítsük az eredményeket. Figyeljük meg, hogy a „Reallocated Sector Count” emelkedik-e, vagy csak a „Current Pending Sector Count” van-e magas értéken. Utóbbi inkább logikai problémára utalhat.
-
A „szektor újraíró” teszt (A kontroverzális módszer)
Ez az a lépés, ami sok vitát vált ki, és csak akkor javasolt, ha az adatokról már készült biztonsági mentés, és hajlandóak vagyunk kockáztatni a merevlemez elvesztését. Az úgynevezett „alacsony szintű formázás” vagy a merevlemez teljes felületének nullákkal való felülírása (zero-fill). Ezt olyan programokkal lehet elvégezni, mint a MHDD, a Victoria, vagy akár a gyártók saját diagnosztikai eszközei (ha léteznek). Ez a folyamat minden szektort felülír, arra kényszerítve a merevlemezt, hogy újraértékelje az összes szektort. Ha egy szektor ténylegesen fizikai hibás, akkor a felülírás sikertelen lesz, és a merevlemez vezérlője a SMART adatokban (Reallocated Sector Count) is rögzíteni fogja a hibát, lecserélve a szektort. Ha a szektor „csak” logikai hibás volt, a felülírás orvosolhatja a problémát, és a „Pending Sector Count” csökkenni fog.
Figyelem: Ez a folyamat adatvesztéssel jár, és ha a merevlemez fizikailag gyenge állapotban van, tovább ronthatja azt, vagy véglegesen tönkreteheti. Csak saját felelősségre!
-
Az „átvizsgálás a nullázás után”
A teljes felülírás után futtassuk le ismét a felületellenőrzést és a SMART adatok lekérdezését. Ha a „Pending Sector Count” jelentősen csökkent, és a „Reallocated Sector Count” nem emelkedett meg drámaian (néhány szektor cseréje még elfogadható lehet), az arra utal, hogy a szektorok nagy része csak logikai hibás volt, és a firmware tévesen jelentette őket. Ezzel az ExcelStor „gyógyítható” kategóriába kerülhet, legalábbis ideiglenesen.
-
A „stressz” teszt (Terhelés alatt)
Ha a merevlemez „megjavult”, érdemes még stressz tesztnek alávetni. Például töltsünk fel rá nagy mennyiségű adatot, majd olvassuk vissza többször. Figyeljük a merevlemez hőmérsékletét (CrystalDiskInfo), és a SMART adatokat a teszt közben és után. Ha a hőmérséklet stabil, és nem jelennek meg újabb „pending” vagy „reallocated” szektorok, az jó jel. A H2testw program például alkalmas arra, hogy teljes kapacitásig feltöltse és ellenőrizze a meghajtót.
Az ítélet: Valóban bolondozik a szoftver, vagy több is van a háttérben?
A végső teszt eredményei alapján az ExcelStor merevlemezekkel kapcsolatos „bad sector” probléma valószínűleg egy komplex jelenség volt, amelyben mind a szoftveres, mind a hardveres tényezők szerepet játszottak. Az „alacsony szintű formázás” utáni „gyógyulás” nagyszámú esetben arra utal, hogy a meghajtók firmware-je túlságosan érzékenyen, vagy tévesen diagnosztizálta a szektorokat. Ezt támasztja alá, hogy más merevlemezeknél a valódi fizikai bad sectorok nem tűnnek el ilyen egyszerűen.
Ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az ExcelStorok árkategóriája és a panaszok volumene a hardveres minőségbeli hiányosságokra is utalhatott. Lehetséges, hogy a gyártási folyamat során keletkezett „határeset” szektorok, amelyek önmagukban nem voltak végzetesen hibásak, de a firmware túl gyorsan döntött a „rossz” minősítés mellett. Tehát, a firmware „bolondozott”, de valószínűleg egy eleve nem tökéletes hardver alapon tette ezt.
Az ExcelStor problémája így nem egyértelműen hardveres vagy szoftveres, hanem sokkal inkább egy rossz firmware és egy átlag alatti hardveres minőség szerencsétlen találkozása. A firmware túlreagált az apróbb hibákra, vagy rosszul értelmezte azokat, és ezzel „túljelentette” a bad sectorok számát, ami pánikot keltett a felhasználókban.
Konklúzió és tanácsok
Az ExcelStor merevlemezek a technológia történetének egy érdekes fejezetét képviselik. Megmutatták, hogy egy merevlemez megbízhatósága nem csak a lemez felületétől függ, hanem a rajta futó firmware-től és az azt irányító elektronikától is.
Ha ma találkozunk egy működő ExcelStor merevlemezzel, a tanács egyértelmű: ne bízzuk rá kritikus adatainkat! Még ha a „végső teszt” után stabilnak is tűnik, a múltbéli tapasztalatok és a lehetséges minőségi problémák miatt soha nem lesz olyan megbízható, mint egy modern, jól bevált márka meghajtója. Használjuk legfeljebb tesztelésre, vagy olyan adatok tárolására, amelyek elvesztése nem okoz gondot.
A mai merevlemezek (HDD és SSD egyaránt) sokkal megbízhatóbbak és gyorsabbak. Az adatok védelme érdekében mindig válasszunk ismert márkákat (Western Digital, Seagate, Samsung, Kingston stb.), és ami a legfontosabb: mindig készítsünk rendszeres biztonsági mentést! Legyen szó bármilyen meghajtóról, a backup az egyetlen igazi védelem az adatvesztés ellen. Az ExcelStor saga tanulsága is ez: a technológia fejlődik, de az óvatosság és a proaktivitás alapvető marad.
Záró gondolat
Az ExcelStor meghajtók esete rávilágít arra, hogy a merevlemezek sokkal komplexebb eszközök, mint gondolnánk. Nem csupán egy forgó tányérról és egy olvasófejről van szó, hanem egy kifinomult elektronikáról és szoftverről, amelyek együttműködve biztosítják az adatok integritását. Amikor ez az együttműködés megbillen, abból születnek az olyan legendák, mint az ExcelStor bad sector „átka”. A végső teszt azonban bebizonyította, hogy néha a probléma mélyebben gyökerezik, mint hinnénk, és néha a szoftveres „bolondozás” legalább annyira ludas, mint a hardveres hiányosságok.