A Black Friday, azaz a Fekete Péntek mára már szinte egybeforrt a vásárlási lázzal. November vége felé mindenki akciós termékekre vadászik, remélve, hogy kedvező áron juthat hozzá a vágyott elektronikai cikkekhez, háztartási gépekhez vagy épp karácsonyi ajándékokhoz. A nagy elektronikai áruházláncok, mint az Extreme Digital, a Media Markt és az Euronics is évről évre készülnek erre a napra, de sok vásárló szembesül azzal a kellemetlen ténnyel, hogy a bolti akciókat valamiért nem számítják be.
A „Black Friday” varázsa és a valóság
A Black Friday eredetileg az Egyesült Államokból indult hódító útjára, és a hálaadás utáni pénteket jelenti. Ezen a napon a boltok hatalmas akciókkal próbálják magukhoz csábítani a vásárlókat, elindítva ezzel a karácsonyi bevásárlási szezont. Azonban a magyarországi Black Friday kissé eltér az amerikai eredetitől. Itthon gyakran hosszabb ideig tart, akár egy egész hetet is felölelhet (Black Week), és az akciók mértéke is változó.
Sokan csalódottan tapasztalják, hogy a reklámokban látott hihetetlenül kedvező árak a valóságban nem minden termékre vonatkoznak, vagy épp csak nagyon korlátozott mennyiségben érhetők el. Ráadásul, sok esetben a bolti árak eltérnek az online kínálattól, és a boltban tapasztalt akciós árakat nem számítják be, ha az online árat szeretnénk érvényesíteni.
Miért van különbség az online és bolti árak között?
Számos oka lehet annak, hogy az Extreme Digital, a Media Markt és az Euronics eltérő árakat kínálnak online és a fizikai üzletekben:
- Költségek: Az online értékesítés költségei jelentősen eltérnek a bolti értékesítés költségeitől. Az online áruházaknak nincs szükségük nagy üzlethelyiségekre, eladókra, és a raktározási költségeik is mások. A boltok viszont fizetik a bérleti díjat, a közüzemi számlákat, az alkalmazottak bérét, és egyéb működési költségeket. Ezeket a költségeket valahol be kell hozni, ami gyakran az árakban tükröződik.
- Készletgazdálkodás: Az online és a bolti készletek külön kezelése lehetővé teszi a hatékonyabb készletgazdálkodást. Előfordulhat, hogy egy termékből az online áruházban nagyobb készlet áll rendelkezésre, mint a boltokban, vagy fordítva. Az online akciókkal a régebbi, esetleg kevésbé népszerű termékektől is könnyebben megszabadulhatnak.
- Versenyhelyzet: Az online piacon sokkal nagyobb a verseny, mint a fizikai üzletekben. A vásárlók könnyen összehasonlíthatják az árakat, ezért az online áruházaknak folyamatosan versenyképes árakat kell kínálniuk. A boltokban a vásárlók kevésbé valószínű, hogy azonnal összehasonlítják az árakat, ezért a bolti árak lehetnek magasabbak.
- Logisztika: A Black Friday időszakában a logisztikai hálózatok hatalmas terhelésnek vannak kitéve. Az online rendelések kiszállítása jelentős logisztikai erőforrásokat igényel, ezért a boltok gyakran külön akciókkal próbálják a vásárlókat a fizikai üzletekbe csábítani, csökkentve ezzel a logisztikai terhelést.
A „Nincs árgarancia” gyakorlata
Sokan abban bíznak, hogy ha online látnak egy kedvezőbb árat, akkor a boltban is érvényesíthetik azt. Sajnos azonban a legtöbb elektronikai áruházlánc nem alkalmaz árgaranciát, vagy csak nagyon szigorú feltételek mellett. Ez azt jelenti, hogy ha a boltban magasabb az ár, akkor nem kötelezőek engedni belőle, még akkor sem, ha online olcsóbban kínálják ugyanazt a terméket.
Ennek oka ismét a költségekben és a versenyhelyzetben keresendő. A boltoknak nem éri meg az összes online árat követni, mert ez veszélyeztetné a profitjukat. Ráadásul, az árgarancia visszaélésekre is lehetőséget adna, hiszen a vásárlók könnyen találhatnának alacsonyabb árakat a kevésbé megbízható webáruházakban, amiket a boltoknak nem lenne reális követniük.
Mit tehetünk, hogy elkerüljük a csalódást?
A Black Friday nem feltétlenül átverés, de fontos tudatosan vásárolni, és felkészülni a lehetséges buktatókra. Íme néhány tipp:
- Készüljünk fel előre: Nézzük ki előre a kiszemelt termékeket, és figyeljük az árakat a Black Friday előtt. Így könnyebben észrevehetjük, ha valóban kedvező az akció.
- Hasonlítsuk össze az árakat: Ne csak egy helyen nézzük meg az árakat. Használjunk árösszehasonlító oldalakat, és nézzük meg a különböző webáruházak és boltok kínálatát.
- Olvassuk el a feltételeket: Mindig olvassuk el az akciók feltételeit, mielőtt vásárolunk. Nézzük meg, hogy a termék valóban akciós-e, mennyi ideig tart az akció, és milyen feltételekkel érvényesíthető az akció.
- Kérdezzünk rá a boltban: Ha bizonytalanok vagyunk, kérdezzünk rá az eladóknál, hogy a termék valóban akciós-e, és milyen feltételekkel érvényesíthető az akció.
- Ne vásároljunk impulzívan: A Black Friday könnyen vásárlási lázba hozhat, de próbáljunk meg racionálisan gondolkodni. Ne vásároljunk olyat, amire nincs szükségünk, csak azért, mert akciós.
- Ellenőrizzük a számlát: Vásárlás után mindig ellenőrizzük a számlát, hogy a termék valóban akciós áron szerepel-e rajta.
Konklúzió
A Black Friday egy nagyszerű lehetőség lehet arra, hogy kedvező áron vásároljunk, de fontos tudatosan és felkészülten vásárolni. Ne dőljünk be a túlzó reklámoknak, hasonlítsuk össze az árakat, és olvassuk el a feltételeket. Ha így teszünk, elkerülhetjük a csalódást, és valóban jó üzletet köthetünk. Ne feledjük, az Extreme Digital, Media Markt és Euronics is üzleti vállalkozások, akiknek a profitabilitás is fontos szempont, ezért nem mindig tudnak olyan árakat kínálni, mint amire a vásárlók vágynak.