
A divatvilágban egyre nagyobb teret hódít a mesterséges intelligencia, ami komoly kérdéseket vet fel a jövőt illetően. Nemrégiben az amerikai Vogue magazin hasábjain jelent meg egy olyan divatkampány, amelyben nem valóságos modellek, hanem MI által generált alakok szerepeltek.
Ez a lépés különösen azért figyelemre méltó, mert a Vogue korábban híres volt a kifinomult stílusáról és a szigorú szerkesztői elveiről. Valamikor az is szokatlannak számított, ha influenszerek vagy reality-sztárok szerepeltek az oldalain. Most pedig a Guess márka egy nyári kampányának köszönhetően az AI-modellek is bemutatkoztak.
A kampány mögött a Seraphinne Vallora nevű cég áll, melynek alapítói, Valentina Gonzalez és Andreea Petrescu elmondták, hogy a Guess kereste meg őket a projekttel az Instagramon keresztül. A feladatra tíz különböző karaktert terveztek, melyek közül kettőt, egy barna és egy szőke hajú női modellt választottak ki és fejlesztettek tovább a megjelenésre. A képek aztán a Vogue felületein láttak napvilágot, a szerkesztőség pedig kiemelte, hogy ez egy fizetett hirdetés volt, nem pedig szerkesztői tartalom.
A döntés azonban nem maradt visszhang nélkül. A divatipar néhány szereplője élesen bírálta a kampányt. Felicity Hayward plus size modell szerint az AI-modellek alkalmazása „lusta és olcsó” megoldás, amivel a márka inkább a figyelemfelkeltésre törekszik, mintsem valós értékek közvetítésére.
Egy étkezési zavarokkal foglalkozó szervezet vezetője pedig arra figyelmeztetett, hogy az irreálisan tökéletes testképek negatív hatással lehetnek a fiatalok önértékelésére és növelhetik az étkezési rendellenességek kialakulásának kockázatát.
A Seraphinne Vallora viszont visszautasítja azokat a vádakat, melyek szerint veszélyeztetnék a valódi modellek állásait. Állításuk szerint az általuk kínált technológia inkább kiegészítő jellegű, sőt, új munkahelyeket is teremthet. Ugyanakkor saját honlapjukon azt is hangsúlyozzák, hogy az AI-modellek bevonása jelentős költségmegtakarítást eredményez, hiszen nincs szükség fotósra, sminkesre, helyszínre, vagy magukra a modellekre sem.
Ez a kettősség újabb vitát generálhat a divatiparban arról, hogy merre tart ez az iparág, ha a digitális tökéletesség felváltja az emberi szépséget. A modellek, fotósok és más kreatív szakmák jövője is kérdésessé válhat, ha ez a tendencia folytatódik.
Nyitóképünk: pcwplus.hu