Emlékszel még azokra az időkre, amikor egy telefon nem volt magától értetődően egyben navigációs készülék is? Amikor nem elég volt csak előkapni a zsebedből a csodatelefonodat, hogy azonnal útvonalat tervezzen neked a világ bármely pontjára, valós idejű forgalommal és sebességmérő kamera figyelmeztetéssel? Nos, ha nosztalgiára vágysz, vagy épp fiatalabb vagy annál, hogy átélted volna, engedd meg, hogy elkalauzoljalak a közel másfél évtizeddel ezelőtti világba, ahol a Samsung i550 volt az egyik igazi GPS-király. 👑
Ülj be, csatold be magad – nem a biztonsági övet, hanem inkább képzeletben az időutazó gépbe! 🚗
Kezdetek, avagy a „buta” telefonok és a dedikált navigáció kora
A 2000-es évek derekán, amikor a mobiltelefonok még jórészt „buták” voltak, és elsősorban telefonálásra, SMS-küldésre és esetleg egy-két egyszerű játékra (gondoljunk csak a Snake-re! 🐍) szolgáltak, a navigáció világa merőben más volt. Ha el akartál jutni A pontból B pontba, két fő opció állt rendelkezésedre: vagy vettél egy papíralapú térképet (igen, azokat a nagy, hajtogatós lapokat, amiken mindig eltévedt az ember), vagy befektettél egy dedikált navigációs készülékbe, egy PND-be (Portable Navigation Device). Ezek voltak a TomTom, Garmin, Mio és társai, amik csak egy dologra voltak jók: a térképen tartottak téged. Cserébe viszont drágák voltak, és még egy plusz eszközt jelentettek a táskádban. 🤔
Ebbe a „régi rendbe” robbant be a Samsung, és sok más gyártó is, de az i550 volt az egyik kiemelkedő képviselője annak a kategóriának, ami az igazi áttörést hozta el: a GPS-szel felszerelt okostelefonok első hullámát. De miért is volt ez annyira forradalmi?
A Samsung i550 – Egy királyi bemutatkozás
A Samsung i550 2007-ben (jé, az már lassan 17 éve!) jelent meg a piacon, és sokak számára igazi csodának számított. Egy Symbian S60 operációs rendszerrel futó okostelefon volt, ami akkoriban a Nokiák uralta platformnak számított. De ami igazán megkülönböztette a tömegtől, az a beépített, valódi, önálló GPS modulja volt. Igen, nem valami hálózati alapú, helymeghatározós trükk, hanem igazi, műholdas GPS! 🛰️
Az i550 nem volt egy szépségverseny győztese, sőt, mai szemmel nézve kimondottan bumfordi volt. Egy kis „púpos” háttal rendelkezett, amiben az akkumulátor és a GPS-antenna kapott helyet. De kit érdekelt a kinézet, ha cserébe nem kellett külön PND-t cipelni? A kijelzője 2,6 hüvelykes volt, QVGA felbontással (320×240 pixel). Igen, tudom, ma már egy okosóra is nagyobb és jobb felbontású, de akkoriban ez bőven elég volt a navigációra. Sőt, kifejezetten nagynak számított a 2 hüvelykes kijelzők világában! 😉
Hogyan működött a navigáció a GPS-királyon?
Na, itt jön a lényeg! A mai Google Maps vagy Waze felhasználóknak talán furcsa lesz, de akkoriban nem volt „csak úgy” ingyenesen letölthető, aktuális térkép minden utcasarokról. A navigációs szoftverek és a térképadatok óriási fájlokat jelentettek, amiket memóriakártyán (igen, azon a kis MicroSD kártyán, ami ma már inkább a drónokba kell!) tároltunk. A legnépszerűbbek a Sygic Mobile Maps, a Garmin Mobile XT és a Nokia saját Ovi Maps (később HERE Maps) voltak. Ezeket meg kellett venni! Nem egy olcsó mulatság volt, egy teljes Európa térkép akár több tízezer forintot is kóstálhatott. 💸
A felhasználói élmény pedig… hát, finoman szólva is „élmény” volt. Amikor bekapcsoltad a GPS-t az i550-en (vagy bármely akkori készüléken), elsőre semmi sem történt. Nem volt azonnali helymeghatározás. Ó, dehogy! Először is, a telefonnak „hideg indítással” kellett megtalálnia a műholdakat. Ez azt jelentette, hogy akár percekig is várni kellett, mire a készülék felfogta, hol is van a világban. Képzeljük el: „Asszony, induljunk már!” „Várjál, drágám, még nem találtam meg a műholdakat… még kettő… na, megvan!” 😂 Egy téli reggelen, a garázsban, esélytelen volt. Ki kellett menni a szabad ég alá, hogy rendesen rálásson a műholdakra. Miután ez megtörtént, a „meleg indítás” már gyorsabb volt, de sosem volt azonnali. Emlékszem, az első „fix” megszerzése mindig egy kis győzelem volt! 👍
A térképfrissítés is külön tortúra volt. Nem volt automatikus, felhőalapú szinkronizáció. Gyakran évente egyszer, vagy még ritkábban adtak ki új térképverziót. Ehhez fel kellett menni a szoftvergyártó honlapjára, letölteni a gigabájtos térképfájlokat, majd USB-kábelen keresztül átmásolni a telefon memóriakártyájára. Egy rossz mozdulat, egy kihúzott kábel, és kezdhettük előröl. Volt benne némi kockázat és sok türelem, de cserébe az ember sokkal jobban megbecsülte az aktuális térképét. 😉
Felhasználói felület és korlátok
A kijelző tapintásérzékeny volt, de nem volt kapacitív, mint a mai okostelefonok. Ez egy ellenállásos (rezisztív) panel volt, ami azt jelentette, hogy nem az ujjad simogatására, hanem nyomásra reagált. Gyakran kellett hozzá stylus, azaz toll. Igen, a mai fiatalok el sem hiszik, de régen tollal nyomogattuk a telefon kijelzőjét! 🖊️ Az apró virtuális billentyűzeten beírni a címet? Kínkeserves munka volt. Gyakran inkább a fizikai billentyűket használtuk, ha volt rajtuk (az i550-nek numerikus billentyűzete volt, amihez T9-es szövegbevitel tartozott). 🤏
A processzor teljesítménye is korlátozott volt. A 369 MHz-es chip ma már viccesen hangzik, de akkoriban ez bőven elég volt. Viszont a térkép nagyításakor, forgatásakor vagy egy bonyolultabb útvonal újraszámolásakor bizony percekig gondolkodott a készülék. Amikor eltévedtél egy nagyvárosban és gyorsan kellett volna az újratervezés, az i550 inkább elmerült a gondolataiban, mintsem azonnal reagált volna. „Kérem, tartsa az irányt, amíg kiszámolom az új útvonalat!” – mintha hallanám a mai napig a Sygic hangját, miközben én már a negyedik körforgalomban voltam. 😂
És az akkumulátor élettartama! Ez volt talán a legnagyobb korlát. A GPS folyamatos használata iszonyatosan zabálta az energiát. Egy hosszabb út során (mondjuk egy Balaton-kör) egyszerűen képtelenség volt folyamatosan használni a GPS-t töltő nélkül. Mindig kellett egy autós töltő, és az is gyakran azonnal belekerült a szivargyújtóba, ahogy elindultunk. Ha elfelejtetted, esélyes volt, hogy félúton, a legkisebb faluban adja meg magát a telefon. 🔋
A GPS-király öröksége: Mi változott az elmúlt évtizedben?
A Samsung i550 és társai voltak az úttörők, akik megmutatták, hogy a telefon és a navigáció házasítása igenis lehetséges és hasznos. Az ő idejük után azonban a technológia elképesztő sebességgel fejlődött. Mi a különbség ma?
- Integrált GPS mindenhol: Ma már szinte minden okostelefonban van beépített GPS modul, ami sokkal gyorsabban és pontosabban talál jelet.
- Erősebb hardver: A mai telefonok több magos processzorai és gigabájtos RAM-jai pillanatok alatt képesek kezelni a komplex térképadatokat és az útvonaltervezést.
- Felhőalapú térképek és valós idejű adatok: A Google Maps, a Waze, az Apple Maps és társaik ingyenesen elérhetők, folyamatosan frissülnek (akár napi szinten!), és valós idejű forgalmi adatokat, baleseteket, sebességellenőrzéseket és POI-kat (érdekes pontokat) mutatnak. Egyszerűen fantasztikus! 😎
- Internetkapcsolat: Az olcsó és gyors mobilinternetnek hála a térképek streamelése már nem probléma, így nem kell előre letölteni semmit. Persze, offline térképek is elérhetők, ha valaki nem akar adatforgalmat.
- Akkumulátor élettartam: Bár a mai telefonok is merülnek, a hatékonyabb chipek és nagyobb akkuk miatt a GPS használat már nem akkora teher, mint régen.
- Felhasználói élmény: Nagy, reszponzív, kapacitív kijelzők, precíz multitouch gesztusok, intuitív felületek. Csak pöccinteni kell, és már ott is van, amit keresünk.
Visszatekintve: Nosztalgia és realitás
Amikor ma beülök az autómba, és zsebből előkapom a telefonomat, hogy elindítsam a Waze-t, elmosolyodok. Mennyire magától értetődő ez ma! Nincs műholdra várás, nincs tollal maszatolás, nincs óriási fájlok másolgatása. Egy kattintás, és már hallom is a kedves hangot: „Induljon el északnyugati irányba!” 👍
Persze, az akkori kütyüknek is megvolt a maguk bája. Volt benne valami kaland, valami „csináld magad” érzés. A Samsung i550 nem volt tökéletes, sőt! Képességei mai szemmel nézve nevetségesnek tűnnek, de akkoriban egy forradalmi lépcsőfok volt a mobiltechnológiában. Megmutatta, hogy egy telefon sokkal többre képes, mint csupán telefonálásra. Előfutára volt a mai okostelefonoknak, és a navigáció demokratizálásában óriási szerepe volt. Nem a PND-ket váltotta ki azonnal, de elültette a magot, ami aztán gyönyörű, okos fává nőtte ki magát.
Szóval, legközelebb, amikor gondtalanul száguldozol az autópályán, és a telefonod pontosan megmondja, mikor kell lehajtanod, emlékezz arra a kis „púpos” telefonra, a Samsung i550-re, ami sok-sok évvel ezelőtt elindította ezt a hihetetlen utazást. Köszönjük, GPS-király! 🙏
És te? Milyen emléked van az akkori navigációs eszközökről? Elvesztél már valaha egy régi PND-vel? Írd meg kommentben! 👇