Üdvözlök mindenkit, kedves olvasók! 😊 Ma egy olyan témáról szeretnék beszélni, ami a szívemhez nagyon közel áll, és milliók életét érinti nap mint nap. Én egy szülő vagyok, akinek a mindennapjait egy autista gyermek ragyogja be és teszi néha – valljuk be őszintén – igazi kihívássá. És mint sok sorstársam, én is szembesülök azzal a jelenséggel, hogy az autizmusról még mindig rengeteg tévhit él a köztudatban. Ezek a tévhitek nem csak zavaróak, hanem sokszor kifejezetten fájdalmasak, és akadályozzák az elfogadást, a megértést és a tényleges segítséget.
Nem az a célom ezzel a cikkel, hogy bárkit is hibáztassak vagy megszégyenítsek. Épp ellenkezőleg! Csupán a tudatlanság felszámolásában reménykedem, egyfajta hidat szeretnék építeni a neurotipikus és a neurodivergens világ között. Kérem, olvassák el ezt a pár gondolatot, és lássák a világot egy pillanatra az én, és a hozzám hasonló szülők, de ami még fontosabb, a gyermekünk szemszögéből. Mert az empátia és az elfogadás az első lépés egy jobb jövő felé. 💖
1. Tévedés: „Az autista gyerekek nem akarnak szocializálódni, magányosak és érdektelenek a társas kapcsolatokban.” 💬
Ez talán az egyik leggyakoribb és leginkább szívbe markoló tévhit, amivel szembesülünk. Képzeljék el azt a helyzetet, amikor a saját gyermekükre úgy tekintenek, mintha egy elszigetelt sziget lenne, aki nem vágyik másokra. Pedig a valóság ennél sokkal összetettebb, árnyaltabb és őszintén szólva, emberibb.
Az autista gyermekek igenis vágynak a kapcsolódásra, a barátságokra és a szeretetre. Csak éppen a „hogyan” az, ami náluk gyakran eltér a megszokottól. Gondoljanak bele: számukra a társas interakciók egy olyan kódolt üzenetrendszer, aminek a szabályait senki sem tanította meg nekik igazán. A finom arckifejezések, a hangsúlyok, a testbeszéd – ezek mind olyan jelek, amelyek számunkra evidensek, nekik viszont egy megfejthetetlen rejtvényt jelentenek. Mintha Önök egy idegen országban lennének, ahol mindenki egy ismeretlen nyelven beszél, és közben arra várják, hogy Önök is folyékonyan válaszoljanak.
Gyakran előfordul, hogy egy autizmussal élő gyermek másképp fejezi ki érdeklődését. Lehet, hogy nem néz a szemébe, de folyamatosan a közelükben marad. Lehet, hogy nem beszél, de egy speciális érdeklődési köréről órákig tud mesélni, ha kap erre lehetőséget. Ezek mind a kapcsolódás próbálkozásai, csak más formában. Szülőként látom, mennyire szeretné a fiam, hogy megértsék, hogy játsszanak vele, de amikor megpróbálja, néha ügyetlenné, esetlenbe válik, vagy éppen túl intenzív lesz. És ilyenkor a reakció gyakran elutasítás, ami egy spirált indít el: a gyermek visszahúzódik, mert már megint kudarcot élt meg, a környezet pedig megerősítést nyer abban, hogy ő „nem is akar” társaságot.
A szomorú igazság, hogy a magány nem választás eredménye náluk, hanem gyakran a félreértés és a hiányzó eszközök következménye. Képzeljék el azt a frusztrációt, amikor szívből szeretnének valamit, de nem tudják, hogyan érjék el, vagy amikor megpróbálják, de rendre félreértelmezik szándékaikat. Az autizmussal élő egyéneknek igenis van érzelmi életük, vágyaik, és a barátság is közéjük tartozik. Csak nekünk kell megtanulnunk az ő nyelvükön beszélni, és elfogadni az ő egyedi kommunikációs módjaikat. Adjunk nekik esélyt, legyünk türelmesek és nyitottak! 🙏
2. Tévedés: „Az autizmus egy betegség, amiből ki lehet gyógyulni, vagy meg lehet gyógyítani valamilyen csodaszerrel.” 🧠🌈
Ha valaki azt mondja nekem, hogy „majd kinövi”, vagy „próbáltad már ezt a diétát/ezt a gyógyszert, hátha meggyógyul?”, a mosolyom mögött sokszor egy apró szívfájdalom rejtőzik. Nem azért, mert rosszindulatú a kérdés, hanem mert rámutat arra a mélyen gyökerező félreértésre, ami az autizmus lényegét illeti. Az autizmus nem betegség. Nem influenza, amit egy antibiotikummal ki lehet űzni a szervezetből, hacsak nem szorulásra panaszkodik a gyermek, de az már más tészta! 😂 Inkább egy neurobiológiai fejlődési különbség, egy másik „operációs rendszer” az agyban.
Képzeljük el úgy, mint a bal- és jobbkezességet. Senki sem mondaná, hogy a jobbkezesek „betegek”, és meg kell „gyógyítani” őket, hogy bal kézzel írjanak, ugye? Ugyanígy az autizmus sem „hiba”, amit ki kell javítani. Ez egy spektrum, ami azt jelenti, hogy rendkívül sokféleképpen nyilvánul meg, és minden autista egyén egyedi. Lehetnek eltérő érzékelési módjaik, különleges erősségeik, másképp dolgozzák fel az információkat. Ez a neurodiverzitás része, az emberi sokszínűség gazdag tárházának egy szelete.
A „gyógyítás” fogalma implikálja, hogy valami rossz vagy hibás. Pedig az autizmus nem az. Persze, járhat vele rengeteg kihívás: kommunikációs nehézségek, szenzoros érzékenységek (például egy túl hangos környezet, vagy egy bizonyos anyag tapintása elviselhetetlen lehet számukra), szociális interakciós problémák. Ezeket a kihívásokat pedig igenis lehet és kell is kezelni! De nem az autizmust magát „gyógyítjuk”, hanem a gyermeknek segítünk abban, hogy a lehető legteljesebb, legboldogabb és legfüggetlenebb életet élhesse. Ez történhet terápiák (pl. logopédia, szenzoros integrációs terápia, viselkedésterápia) és speciális támogatás révén, amelyek a képességek fejlesztésére és a nehézségek áthidalására fókuszálnak. De mindez a meglévő „kereteken” belül történik, nem az autizmus „kiirtásáról” szól.
Szülőként az a feladatunk, hogy megértsük és elfogadjuk gyermekünk egyedi működését, és megtaláljuk azokat a módszereket, amelyekkel a világ számára is élhetőbbé, érthetőbbé tehetjük a gyermekünket, és fordítva. Nem akarom, hogy a gyermekem „normális” legyen. Azt akarom, hogy boldog legyen, és önmaga lehessen, a maga csodálatos, egyedi valójában. Ugye, Önök is ezt kívánnák a saját gyermeküknek? 🌟
3. Tévedés: „Ha egy autista gyerek rosszul viselkedik, az azért van, mert a szülei nem nevelik rendesen, vagy csak hisztizik.” 😥🚦
Ó, ez a pont az, ahol sokszor érzem, hogy felszökik bennem a pumpa! 😤 Amikor a gyermekem egy üzlet közepén összeomlik, mert túl sok a fény, túl hangos a zene, vagy az anyja egy pillanatra eltűnt a látóteréből, és én próbálom megnyugtatni őt a földön fekve, miközben mindenki minket bámul, és a tekintetekben a „neveli meg rendesen” vagy a „milyen rossz gyerek” ítéletét látom… na, az rendesen megvisel.
A „rossz viselkedés”, amit kívülről látnak, nagyon ritkán rossz szándék eredménye egy autista gyermek esetében. Sokkal inkább egy meltdown (összeomlás), egy túlterhelés, egy kommunikációs kudarc, vagy egy feldolgozhatatlan helyzetre adott reakció. Képzeljék el, hogy minden érzékszervükre egyszerre zúdul rá az információ, és képtelenek kiszűrni a lényegtelen ingereket. A neonfény villódzik, a kosárkereket nyikorognak, tíz különböző beszélgetés foszlánya hallatszik egyszerre, és mindez egyidejűleg bombázza az agyat. Ez egy neurotipikus ember számára is kimerítő lenne, nemhogy egy szenzorosan érzékeny autizmussal élő gyermeknek!
Egy meltdown és egy „hagyományos” hiszti között óriási különbség van. A hiszti általában céltudatos – a gyermek figyelmet, tárgyat vagy előnyt akar kicsikarni. A meltdown ezzel szemben egy kontrollálhatatlan, önkéntelen válaszreakció egy túlterhelésre, félelemre, szorongásra. A gyermek ilyenkor elveszti az önkontrollját, pánikba esik, és sokszor nem is tudja, mi történik vele. Nem „rossz”, csak egyszerűen képtelen megbirkózni a helyzettel.
Szülőként mi nap mint nap azon dolgozunk, hogy megértsük gyermekünk kiváltó okait, megtanítsuk neki az önszabályozás technikáit, és megelőzzük ezeket a nehéz helyzeteket. Ez rengeteg türelmet, energiát, kísérletezést és néha bizony sírást is jelent – a mi részünkről. Amikor tehát egy ilyen helyzettel találkoznak, kérjük, ne ítéljenek! Inkább ajánljanak fel egy kedves szót, egy megértő pillantást, vagy egyszerűen csak menjenek tovább, hagyva nekünk a teret a megnyugtatásra. Nem a szülő neveli rosszul a gyermeket, hanem a gyermek idegrendszere reagál másképp, amihez mi próbálunk minden tőlünk telhető támogatást megadni. Egy kis szolidaritás ilyenkor aranyat érne! 🤝
Egy szívből jövő üzenet a végére ❤️
Remélem, ez a cikk egy kicsit segített abban, hogy jobban megértsék az autizmus spektrumzavar komplex világát, és eloszlassa a leggyakoribb tévhiteket. Az autista gyermekek és családjaik nem azt kérik, hogy „gyógyítsák” meg őket, vagy tegyék őket „normálissá”. Azt kérik, hogy lássák őket. Hallgassák meg őket. Értsék meg, hogy a világot másképp érzékelik, de ez nem jelenti azt, hogy kevesebbet érnének, vagy ne lenne annyi joguk a boldogsághoz, a kapcsolódáshoz és az elfogadáshoz, mint bárki másnak.
Minden autizmussal élő gyermek egyedi csoda, tele potenciállal, különleges képességekkel és egyedi látásmóddal, ami gazdagíthatja a mi világunkat is. Csak nyitottságra, türelemre és egy cseppnyi empátiára van szükség ahhoz, hogy ezt meglássuk. Ne feledjék, a neurodiverzitás nem hiányosság, hanem a természet gazdagságának része. Fogadjuk el, ünnepeljük, és építsünk egy olyan világot, ahol mindenki otthon érezheti magát. Köszönöm, hogy elolvasták! 🙏