Ismerős az a jelenet? A főhős épp szerelmet vall, vagy épp a világot készül megmenteni, amikor hirtelen… köhögni kezd. Nem ám egy kis krákogás, hanem egy fullasztó, mellkasból feltörő, vérrel teli köhögés. És tudod, mi következik: a karakterünk valószínűleg nem éri meg a stáblistát. De vajon tényleg ennyire egyértelmű a helyzet a filmekben? Tényleg minden drámai köhögés egy azonnali halálos ítélet?
Nos, néha igen, néha nem. De az biztos, hogy ez a klisé annyira elcsépelt, hogy már szinte kínos. Nézzük is meg, melyek azok a további filmes toposzok, amiken te is csak a szemedet forgatod, és miért érdemes lenne a forgatókönyvíróknak kicsit kreatívabbnak lenni.
1. A Halálos Köhögés 🫁
Kezdjük a legnyilvánvalóbbal. Ahogy említettem, a köhögés a drámában szinte mindig valami komoly betegség előjele, leggyakrabban a végső búcsúé. Tuberkulózis, tüdőrák, valami egzotikus vírus – mindegy, a lényeg, hogy a hősünk napjai meg vannak számlálva. Persze, a valóságban a köhögés sokkal prózaibb okokból is előfordulhat, de a filmekben ez szinte mindig egy halálos verdikt.
Vélemény: Ez a klisé annyira kiszámítható, hogy már szinte elveszi a drámai hatást. Mi lenne, ha néha a karakter egyszerűen csak megfázna? Vagy allergiás lenne valamire? A váratlan fordulat néha többet ér, mint a bejáratott sémák.
2. A Hős, Aki Nem Néz a Robbanásra 💥
Egy hatalmas robbanás történik a háta mögött, de a hősünk (általában lassan) sétál tovább, rezzenéstelen arccal. Ez a jelenet annyira ikonikus, hogy már önmagában is paródia. A fizika törvényeit pedig teljesen figyelmen kívül hagyja, hiszen egy ilyen robbanás valószínűleg ledöntene a lábadról, ha nem többet.
3. A Csodálatos Meggyógyulás 💊
A hősünk súlyosan megsérül, de valahogy, a halálos ágyáról felpattanva, mégis képes megmenteni a napot. Egy gyors kötés, egy motivációs beszéd, és máris újra harcképes. A valóságban egy ilyen sérülés hetekig, hónapokig tartó rehabilitációt igényelne, de a filmekben a dráma fontosabb, mint a realizmus.
4. A „Pont Időben” Mentés ⏰
A bomba épp felrobban, a hősünk a mélybe zuhan, a gonosztevő épp a győzelmet ünnepli – de aztán, az utolsó pillanatban, valaki vagy valami megmenti a helyzetet. Persze, ha egy másodperccel később érkeznek, már késő lenne, de a film törvényei szerint a késés nem opció.
5. A Gonosztevő, Aki Mindent Elmond 😈
Ahelyett, hogy egyszerűen megölné a hőst, a gonosztevő elkezd beszélni. Elmeséli az egész tervét, a motivációit, a gyerekkori traumáit. Persze, ez időt ad a hősünknek, hogy valahogy kiszabaduljon és legyőzze őt. Miért nem végez egyszerűen? Mert akkor nem lenne dráma!
6. A Végzetes Lépcsőház 🪜
Egy üldözés a lépcsőházban mindig a legrosszabbkor végződik valakinek. Vagy a hősünk, vagy a gonosztevő megbotlik, elesik, és lezuhan a lépcsőn, aminek a vége természetesen valami brutális sérülés vagy halál. A lépcsőházak filmes átkai köztudottak.
7. A Titkos Szerelem, Ami Mindig Kibukik 💔
Két karakter titokban szerelmes egymásba, de valami mindig akadályozza őket abban, hogy bevallják az érzéseiket. Munkahelyi szabályzat, családi kötelezettségek, egy harmadik személy – a lényeg, hogy a feszültség a tetőfokára hág, mielőtt végre bevallják egymásnak, mit éreznek.
8. A Főhős, Aki Soha Nem Találja El a Rosszfiúkat, Csak a Kellő Pillanatban 🎯
Egy tűzharc közben a főhős sorra lövöldözi le a rosszfiúkat, de sosem találja el a főgonoszt. A feszültség a végső összecsapásra van tartogatva, ahol a hősünk, valamilyen hihetetlen módon, legyőzi a rosszfiút egyetlen jól irányzott lövéssel.
9. A Haker, Aki 5 Másodperc Alatt Feltör Bármit 💻
A hősünknek információra van szüksége, ezért felkeres egy hackert. A hacker 5 másodperc alatt feltör a Pentagonba, a CIA-ba, és bármelyik másik szigorúan őrzött rendszerbe. A valóságban a hackelés sokkal bonyolultabb és időigényesebb folyamat, de a filmekben a hatékonyság a lényeg.
10. A Bizonyíték, Ami Mindig Elveszik Vagy Megsemmisül 📁
A hősünknek van egy bizonyítéka, ami mindent megváltoztathat, de valahogy mindig elveszik, ellopják, vagy megsemmisítik. Ez természetesen bonyolítja a helyzetet, és a hősünknek még keményebben kell küzdenie az igazságért.
Végső soron ezek a klisék nem feltétlenül rosszak. Sőt, néha szórakoztatóak is lehetnek, ha a készítők tisztában vannak a használatukkal, és némi iróniával kezelik őket. A probléma akkor kezdődik, ha a klisék a kreativitás hiányát leplezik.
Szóval, legközelebb, amikor egy filmes köhögést hallasz, vagy épp a hősöd sétál a robbanás felé, gondolj erre a listára. Talán te is elmosolyodsz majd a felismeréstől.