
A Linux operációs rendszeren a grafikus meghajtók világa időnként bonyolultabbnak tűnhet, mint amilyen valójában. Különösen igaz volt ez az AMD videokártyáit használók számára, akik egészen a közelmúltig többféle Vulkan API támogatási megoldás közül választhattak. Most azonban egy jelentős átalakulás zajlik, amely tisztább és egységesebb irányt mutat.
Hosszú ideig az AMD két, alapvetően eltérő megközelítéssel igyekezett kiszolgálni a Linuxos közösséget a Vulkan API kapcsán. Ott volt egyrészt a vállalat saját fejlesztésű, nyílt forráskódú AMDVLK implementációja, amelynek elsődleges célja az volt, hogy minél gyorsabban eljuttassa az új Vulkan kiadások kiterjesztéseit a fejlesztőkhöz. Egy igazi „gyári” megoldásnak számított, direkt a legújabb technológiák kipróbálására szánták.
Ezzel párhuzamosan létezett egy másik, rendkívül fontos alternatíva is: a közösségi fejlesztésű RADV driver. Ez a megoldás a MESA projekt keretében valósult meg, szintén nyílt forráskódú volt, és a közösség erejéből táplálkozott. Miközben a legtöbb felhasználó számára ez a két nyílt megoldás volt elérhető, az AMD a nagyvállalati szegmensnek egy különálló, zárt alternatívát is kínált az AMDGPU-PRO csomag részeként. Ennek a verziónak a legfontosabb szempontja a maximális stabilitás és a különféle iparági tanúsítványok megléte volt.
Azonban valami elindult a háttérben. Az AMD felismerte a nyílt forráskódú közösség erejét, és ez megmutatkozott az AMDGPU-PRO csomagban is. Meglepő fordulatként a zárt, vállalati megoldás is fokozatosan áttért a MESA-alapú Vulkan és OpenGL implementációkra, elhagyva az eredeti, teljesen saját fejlesztésű zárt alternatívákat. Ez volt az első jel, hogy a vállalat nyitottabbá válik, és bízik a közösségi alapokon nyugvó technológiákban.
A valódi, stratégiai váltás azonban csak ezután következett. Az AMD az AMDVLK fenntartása és fejlesztése mellett egyre inkább azt tapasztalta, hogy a RADV driver egészen elképesztő tempóban fejlődik. A mögötte álló, hatalmas és elkötelezett közösségi bázis hihetetlenül hatékonnyá tette a fejlesztést; sokszor előfordult, hogy az új Vulkan funkciók hamarabb jelentek meg a RADV-ben, mint a „hivatalos” gyári AMDVLK verzióban. Ez a felismerés egyértelmű üzenetet hordozott:
Néha a kollektív tudás és szenvedély felülmúlja a vállalati erőforrásokat. A közösségi fejlesztés nem csak egy alternatíva, hanem egy olyan motor, amely képes a technológiai fejlődést a várakozásokon felül gyorsítani.
Ezek fényében az AMD egy merész és logikus stratégiai döntést hozott: leállította az AMDVLK projekt fejlesztését. Ez nem azt jelenti, hogy feladták a Linuxos Vulkan támogatást, éppen ellenkezőleg! Az összes, eddig az AMDVLK-ra szánt erőforrást mostantól a MESA-alapú RADV driver támogatására és fejlesztésére fókuszálják.
Ezáltal a RADV vált a hivatalos és elsődleges választássá a végfelhasználók számára a Linux operációs rendszereken. Egy egységes, erős és dinamikusan fejlődő megoldás áll mostantól rendelkezésre. Természetesen a vállalati igényekre szabott AMDGPU-PRO továbbra is elérhető marad, de – ahogy már említettük – annak Vulkan rétege is a RADV-re épül. Így az AMD letisztultabb, célzottabb és erőforrásait hatékonyabban felhasználó stratégiával támogatja a Linuxos játékosokat és fejlesztőket egyaránt. Egyértelműen a közösség erejére támaszkodva!