Na, valljuk be, mindannyian ültünk már ott a kanapén, bekapcsoltuk a tévét egy péntek esti kikapcsolódásra, és belecsöppentünk egy amerikai akciófilmbe. Ahol a főhős egy szál alsóban menekül egy lángoló épületből, egy golyózápor közepette, egy rozsdás biciklivel, miközben a kezében tartja a világ megmentésének kulcsát. Aztán valahol a huszadik, lehetetlennek tűnő manőver után, vagy a harmincadik fejest követően a betonra, aminek még egy karcolás sem látszik az arcán, felteszed magadnak a kérdést: „Várjunk csak… ez tényleg így történne a valóságban?” 🤔
Nos, barátaim, ez a cikk pontosan erre a kérdésre keresi a választ. Merüljünk el együtt Hollywood legkedveltebb kliséiben, és nézzük meg, hol metszi egymást a pörgős akció és a rideg valóság. Készüljetek, mert lehetséges, hogy néhány gyerekkori illúziótokkal is le kell számolnunk! 😊
A golyózápor és az „elfogyhatatlan tárak” rejtélye 🔫
Kezdjük talán a legkézenfekvőbbel: a fegyverekkel és a tűzpárbajokkal. Hányszor láttuk már, hogy a főhős (vagy épp a gonosz) megállás nélkül tüzel egy géppuskával, anélkül, hogy valaha is újratöltene? Mintha a tárja egy végtelen tér-idő dimenzióval lenne összekapcsolva, ahonnan soha nem fogynak ki a lőszerek. A valóságban még a legnagyobb géppuska tárak is percek alatt kiürülnek egy intenzív tűzharc során, és az újratöltés egy kritikus, időrabló, és gyakran életveszélyes művelet. Sőt, ha valaki egy M134 Minigunnal szaladgálna az utcán (ami egyébként minimum 40 kg, de inkább 60 kg állvánnyal és lőszerrel), annak egy teherautónyi akkumulátor és lőszer is kellene ahhoz, hogy filmbe illő módon, percekig tüzeljen. Szóval, a fegyverek valós súlya és a lőszerkapacitás teljesen másképp néz ki a valóságban, mint a vásznon. Erről nem is beszélve, hogy a fegyverek egy ponton túl melegszenek, deformálódnak, sőt, akár besülhetnek a túl intenzív használattól.
És mi a helyzet a pontos találatokkal? Főhősünk egy esőáztatta, sötét sikátorban, futás közben, hátranézve egy pisztollyal telibe találja a menekülő gonosz kocsijának abroncsát, 100 méterről. Lássuk be, ez még egy olimpiai lövésznek is kihívást jelentene álló helyzetből, tökéletes körülmények között. A valóságban a lövések pontossága rengeteg tényezőtől függ: távolság, szél, lőszer típusa, a lövő pulzusa, és még sorolhatnánk. Egy mozgásból leadott lövés esélye, hogy egy apró célpontot eltaláljon ilyen körülmények között, statisztikailag a nullához közelít. Ráadásul, ha valaki egy nagyobb kaliberű fegyverrel tüzelne kontrollálatlanul, a visszarúgás (recoil) miatt a lövések egyre pontatlanabbak lennének, nem beszélve a vállízületre és csuklóra nehezedő irreális terhelésről.
Autós üldözések és az „elpusztíthatatlan vasak” 🚗💥
Ó, az autós üldözések! Ahol a kocsik mintha gumiból lennének, és bármilyen karambol után csak egy kis festék lepattogzik róluk. Gondoljunk csak arra, amikor egy autó 150 km/h sebességgel nekimegy egy betonfalnak, majd a főhős kiszáll belőle, megrázza magát, és tovább rohan, mintha mi sem történt volna. A valóságban egy ilyen ütközés során az autó deformálódik, a légzsák kinyílik (ha van), és az utastér is komoly sérüléseket szenved. A benne ülő személy pedig legjobb esetben is súlyos sérüléseket, töréseket, belső vérzéseket szenved. A G-erők, amik ilyenkor hatnak a testre, egészen brutálisak. Egy átlagos autóval, 60 km/h sebességgel történő frontális ütközés is potenciálisan halálos kimenetelű lehet, nemhogy a filmbéli szupersebességű karambolok.
És mi a helyzet azokkal az ugratásokkal, amikor egy híd két elszakadt fele között repül át az autó, vagy egy parkolóházból esik le több emeletet, majd gondtalanul továbbhajt? A valóságban a futómű pillanatok alatt megadná magát, a kerekek lerepülnének, és a karosszéria is eltorzulna. Arról nem is beszélve, hogy a legtöbb autó nem bírná el az ilyen jellegű ütközéseket vagy eséseket anélkül, hogy végleg működésképtelenné válna. A filmekben a hősök autója olyan, mint egy tank, ami nem ismer fizikai törvényeket – egészen addig, amíg a forgatókönyv meg nem követeli, hogy látványosan felrobbanjon. 😅
A harc művészete és a „végtelen stamina” 🥋🤕
Egy másik klasszikus: a hős egy egész hadseregnyi rosszfiúval veszi fel a harcot, egyesével leverve őket. Néha még akkor is, ha előtte már három emeletet zuhant, egy golyó súrolta, és egy késsel megvágták. A valóságban az emberi test rendkívül gyorsan elfárad egy intenzív fizikai konfrontáció során. Pár ütésváltás, egy kis birkózás, és máris kifulladunk. Egy több fős csoport elleni küzdelem (főleg képzett ellenfelekkel szemben) szinte biztos vereséget jelentene egyetlen személy számára, még a legprofibb harcművésznek is. Az erők aránya egyszerűen túl nagy.
És a híres „egy ütéssel kiütni” technika? Bár lehetséges egy jól irányzott ütéssel valakit eszméletlenné tenni, ez nem olyan gyakori és látványos, mint a filmekben. Az emberek feje nem üvegből van, és egy ütés után nem fognak automatikusan felkelni a gonosz oldalán harcolók, hogy aztán még huszadszor is leüssék őket. A valóságban egy ilyen ütés súlyos agyrázkódást vagy még rosszabbat okozhat. Arról nem is beszélve, hogy a hősök ritkán törnek el kezet, ujjakat, miközben minden ellenfelet egy pofonnal a földre küldenek. A közelharc a valóságban sokkal kaotikusabb, piszkosabb, és sokkal kevésbé koreografált, mint a vásznon. És valljuk be, annyi vágott jelenet és kameraállás mellett a valós idejű verekedés is sokkal kevésbé lenne pörgős. Persze, kinek lenne kedve egy 20 perces, szuszogó, izzadó, földön fetrengő küzdelmet nézni, ahol a végén a hős is alig áll a lábán? Senkinek. Így kénytelenek vagyunk elfogadni a művészi szabadságot. 🤷♀️
Sebek és gyógyulás – A „négyzetcentiméteres golyónyom” 🩹
Egy golyó áthatol a hős vállán, de ő csak összehúzza a szemöldökét, tép egy darabot a pólójából, ráköti, és már fut is tovább. Aztán persze a következő jelenetben már vígan verekszik, és a sebe egy alig látható, négyzetcentiméteres folt. Esetleg a seb varrás nélkül magától összezáródik. Egy golyó sebzése a valóságban hatalmas trauma a testnek. Nemcsak a bemeneti, hanem a kimeneti seb is komoly, a golyó roncsolja a szöveteket, csontokat, szerveket. Ráadásul a belső vérzés, a sokk, a fertőzésveszély mind olyan tényezők, amik hetekre, ha nem hónapokra fektetnének valakit. Egy súlyos seb utáni azonnali funkcióvesztés és fájdalom elkerülhetetlen. Arról nem is beszélve, hogy a fájdalomküszöb sem mindenkinek van akkora, mint egy action figure-nek.
De a kések és egyéb szúrt sérülések is ide tartoznak. Egy szúrás a hasba vagy a tüdőbe azonnal életveszélyes állapotot idézhet elő, azonnali orvosi beavatkozást igényel. A filmekben viszont csak egy kis fintor, majd a hős kihúzza a kést, és máris rohan a következő feladat felé. A valóságban a vérveszteség, a fájdalom, és a mozgáskorlátozottság azonnal jelentkezne, és a „szupererő” sem segítene ezen. A hősök gyógyulási sebessége egyszerűen irreális, de hát kell, hogy legyen egy következő rész is, nem igaz? 😉
A hackerek és a „villámgyors behatolás” 💻
A technológia terén is bőven akadnak vicces túlzások. Hányszor láttuk már, hogy a hős (vagy az informatikus zseni a csapatból) bepötyögi a billentyűket pár másodpercig, és máris feltöri a Pentagon, a CIA, vagy egy szuperbiztonságos bank rendszerét? Eközben a képernyőn furcsa, villogó zöld kódok száguldanak. A valóságban a hacking egy rendkívül összetett, időigényes folyamat, ami sokkal több a gyors gépelésnél. Gyakran hetekig, hónapokig tartó felkészülés, célpontok felmérése, gyenge pontok keresése, és szociális mérnöki trükkök bevetése szükséges hozzá. Ráadásul a vizuális megjelenítés is teljesen más: nincsenek zöld oszlopdiagramok, és a behatolás sikerét nem egy nagy „ACCESS GRANTED” felirat jelzi, hanem a csendes, észrevétlen adathalászat.
És a híres „képet felnagyítani és élesíteni” (enhance!) parancs? Ahol egy homályos, pixelhibás képről hirtelen leolvashatóvá válik a gonosz rendszáma, vagy az arca. A digitális képfeldolgozásnak vannak korlátai. Ha egy kép rossz minőségű, nincs az a szoftver, ami új pixeleket varázsolna oda, ahol nincsenek. A meglévő adatokból lehet javítani, de egy teljesen homályos részletet „élesre” varázsolni, amiben azelőtt semmi sem volt, a science fiction kategóriájába tartozik. Bár a modern AI képjavító technológiák sokat fejlődtek, messze vannak még attól, amit a filmekben látunk. De persze, egy lassú, realisztikus képfeldolgozás nem lenne elég dinamikus egy akciófilmbe. 😉
A „Hős” sérthetetlensége és a gravitáció paradoxona 🦸♂️
Végül, de nem utolsósorban, ott van maga az akcióhős. Az a személy, aki kibír mindent, ami egy átlagembert azonnal eltenne láb alól. Egy tízedik emeleti zuhanás egy kukába? Csak egy kis por leporolása. Egy gépkarabély lövedékeinek kikerülése a levegőben? Elintézve. Egy napokig tartó éhezés és szomjazás után még mindig képes egy maratoni sprintre? Persze, miért is ne! A valóságban az emberi testnek vannak határai. A gravitáció, a lövedékek fizikai hatása, a fáradtság mind olyan tényezők, amikkel egy „normális” embernek igenis számolnia kell. A filmekben azonban a hős gyakran mentesül ezek alól a törvények alól, egészen addig, amíg a történet meg nem követeli, hogy éppenséggel veszélyben legyen, és egy hajszálon múljon a túlélése. A „túlzott túlélés” és a fizika törvényeinek figyelmen kívül hagyása az egyik leglátványosabb eltérés a valóság és a film között. De be kell vallani, ez adja az igazi szórakozási faktort, hiszen senki sem akarja nézni, ahogy a hős első pofon után elvérzik.
Miért szeretjük mégis? Az „akcióhős paradoxon” és a szórakoztatás értéke. 😊
Most, hogy alaposan kiveséztük Hollywood legfőbb tévedéseit, joggal merülhet fel a kérdés: akkor miért nézzük ezeket a filmeket? Miért szeretjük mégis, ha nyilvánvalóan ellentmondanak a józan észnek és a fizika törvényeinek? A válasz egyszerű: a szórakoztatás. Az akciófilmek nem dokumentumfilmek. Nem az a céljuk, hogy valósághű ábrázolást nyújtsanak, hanem az, hogy elrepítsenek minket egy olyan világba, ahol a lehetetlen is lehetséges, ahol a jó mindig győz, és ahol a látványos robbanások és üldözések elfeledtetik velünk a mindennapok gondjait. Ezt hívjuk a „felfüggesztett hitetlenségnek” (suspension of disbelief). Hajlandóak vagyunk elhinni a hihetetlent, mert cserébe egy izgalmas, adrenalinnal teli élményt kapunk.
Ráadásul ezek a filmek gyakran valamilyen alapvető emberi vágyra építenek: a hősre, aki rendet tesz a káoszban, aki kiáll az elnyomottakért, aki megmutatja, hogy a bátorság és az elszántság felülírhatja az akadályokat. Ez egyfajta modern mítoszteremtés, ahol a hősök a valóságban elérhetetlen képességekkel ruháztatnak fel minket, nézőket is. Jó érzés nézni, ahogy valaki megmenti a napot, még ha tudjuk is, hogy a valóságban ez nem így történne. 😌
Vannak persze olyan filmek is, amelyek a realitás felé hajlanak, és megpróbálnak földhözragadtabb akciót prezentálni – gondoljunk csak a Bourne-filmekre vagy a John Wick-szériára, amelyek bár még mindig túlzásokkal operálnak, a közelharc és a fegyverhasználat terén sokkal hihetőbbnek tűnnek. Ezek a filmek bizonyítják, hogy a realisztikusabb megközelítés is lehet roppant izgalmas. De még ők sem engedhetnek el minden „hollywoodi varázslatot”.
Összegzés és a nagy kérdés: akkor most mi van? 🤔
Szóval, a kérdésre, hogy „Valóban így folyt volna?”, a válasz szinte minden esetben egy határozott NEM. Az amerikai akciófilmek egy mesterségesen felépített világot mutatnak be, ahol a fizika, a biológia és a technológia törvényei sokszor másodlagosak a látvány és a dráma mellett. A túlzások, a lehetetlen mutatványok és az elképesztő túlélések mind részei a receptnek, ami miatt ezeket a filmeket annyira szeretjük. Ne keressük bennük a tudományos pontosságot, mert nem fogjuk megtalálni. Keressük bennük a szórakozást, az adrenalinlöketet, és azt az érzést, hogy egy kis időre mi is részesei lehetünk valami egészen elképesztőnek.
Úgyhogy legközelebb, amikor egy akciófilmben egy szál rongyban rohanó hős a harmadik emeleti ablakból kiugorva éppen elkap egy helikopterről lógó kötelet, miközben egy cápa ugrik utána, nyugodtan dőljünk hátra, vegyünk egy nagy levegőt, és csak élvezzük a show-t. De aztán, kérlek, ne próbáljuk meg otthon! 😉
Ti mit gondoltok? Melyik a kedvenc, legirreálisabb filmes momentumotok? Írjátok meg kommentben! 👇