
Amikor egy Tesla modellre pillantunk, azonnal a jövő jut eszünkbe: letisztult formák, áramvonalas karosszéria, és persze azok a híresen síkba simuló ajtófogantyúk, melyek mintha észrevétlenül olvadnának bele a jármű testébe. A Cybertruck esetében még tovább mentek, ott már hagyományos értelemben vett kilincs sincs, a belépés egy ablak melletti gombnyomással történik. Ez a fajta innováció és esztétika az, ami sokakat lenyűgöz. Ám valljuk be őszintén, az első találkozás egy ilyen futurisztikus megoldással néha okozhat némi fejtörést. Hol is van az a fránya kilincs? Hogy nyílik ez?
És pontosan itt kezdődik az a bizonyos „gordiuszi csomó”, amit most maga Franz von Holzhausen, a Tesla főtervezője is elismert, és aminek megoldásán gőzerővel dolgoznak. A belépés furcsasága még csak a jéghegy csúcsa; az igazi aggály nem a bejutás, hanem a kijutás vészhelyzet esetén. Gondoljunk csak bele: egy modern jármű tele van elektronikával, ami baleset vagy áramkimaradás esetén könnyen cserben hagyhat minket. Ilyenkor jönne jól egy egyszerű, intuitív mechanikai megoldás.
Az amerikai Nemzeti Autópálya Közlekedési Igazgatóság (NHTSA) is pont ezért indított vizsgálatot a vállalat ellen. A probléma gyökere abban rejlik, hogy áramkimaradás – például egy súlyosabb ütközés – esetén az elektronikus ajtózár alatti, elrejtett kallantyú felhúzásával lehetne manuálisan feloldani a reteszelést. Ez a belső, mechanikai kioldás azonban sokszor még a jármű tulajdonosai számára sem egyértelmű, nemhogy egy utasnak, aki esetleg először ül ilyen autóban. Képzeljünk el egy szituációt: füst, pánik, esetleges sérülések, és mindenki a gyors menekülési útvonalat keresi. Pont ilyenkor van a legkevésbé szükségünk arra, hogy egy rejtett, nem intuitív megoldáson kelljen agyalnunk. A Tesla megközelítése ráadásul nemcsak szokatlan, de nincs is szem előtt, így esélyünk sincs rá, hogy ösztönösen rátaláljunk, pláne nem egy krízishelyzetben.
Egy modern autótervezésnél az esztétika és a funkcionalitás közötti finom egyensúly megteremtése kulcsfontosságú. De amikor a biztonság kerül előtérbe, semmi sem lehet fontosabb, mint az egyértelműség és az egyszerűség. Az intuitív használatnak nem luxusnak, hanem alapvető elvárásnak kell lennie, különösen vészhelyzetekben.
Ez a kritikus hiányosság nem csak az amerikai hatóságok figyelmét vonta magára. A Bloomberg is számos beszámolót gyűjtött össze olyan Tesla-tulajdonosoktól, akik komoly fejfájást éltek át e rejtett vészkioldó miatt. Kínában már felmerült az a javaslat, hogy kötelezzék az autógyártókat: egyértelműbb módon jelezzék a manuális ajtónyitás lehetőségeit, ahelyett, hogy azt elrejtenék.
A jó hír azonban az, hogy a Tesla nyitott a kritikára és a fejlesztésre. Franz von Holzhausen bejelentette a várva várt változást: „Az elképzelésünk az, hogy egyesítjük a járművek elektronikus és manuális ajtónyitó szerkezeteit egyetlen, könnyen hozzáférhető gombba, és ennek kivitelezésén dolgozunk a közeljövőben.” Ez a fejlesztés nem csupán egy apró módosítás, hanem alapjaiban változtathatja meg a Tesla-ajtók használatát, biztonságosabbá és felhasználóbarátabbá téve a mindennapokat és a rendkívüli szituációkat egyaránt. A kérdés persze nyitott marad: miért kellett ennyire bonyolulttá tenni a kijutást egy amúgy is innovációra fókuszáló márkánál, és mikor láthatjuk majd az utakon az új, átgondolt megoldást? Reméljük, hamarosan.