Mindenki imád nosztalgiázni, különösen, ha gyermekkorunk vagy fiatalkorunk videojátékairól van szó. Felidézzük a pillanatokat, amikor először mentettük meg a hercegnőt, győztük le a főgonoszt, vagy fedeztünk fel egy új, varázslatos világot. Szívünk megtelik melegséggel a 8-bites dallamokra, a pixeles grafikákra és a joystick kattogó hangjára gondolva. De ahogy az életben, úgy a játékok világában is igaz, hogy nem minden arany, ami fénylik. A retro játékok aranykorában, a fejlesztők kísérletező kedve, a technológia korlátai és néha a tiszta hanyagság miatt számtalan olyan alkotás született, amire ma már csak borzongva gondolunk, vagy egyenesen elfelejtenénk. Ez nem egy gyűlöletkampány, sokkal inkább egy tisztelgés a videojáték-történelem árnyékos oldala előtt, ami segít értékelni az igazán nagy klasszikusokat.
Miért bukott el ennyi játék? ❌
A videojáték fejlesztés sosem volt egyszerű feladat, de a múltban még inkább próbára tette az alkotók képességeit. A korai konzolok és számítógépek nyers teljesítménye, a szűkös memória, a korlátolt grafikai lehetőségek mind-mind komoly kihívás elé állították a stúdiókat. De nem csak a technika szabott gátat. Gyakori ok volt a rövid fejlesztési idő, a kiadók nyomása, a licencproblémák, a tapasztalatlan csapatok, vagy egyszerűen csak a rossz játéktervezési döntések. Néha egy briliáns ötlet találkozott egy katasztrofális megvalósítással, máskor pedig eleve halva született a koncepció. Ezek a tényezők vezettek ahhoz, hogy a piacot elárasztották olyan termékek, amelyek inkább vicc tárgyát képezték, mintsem szórakoztató időtöltést kínáltak.
A Feledés Homályába Vesző Csillagok 🗑️
Vágjunk is bele a mély vízbe, és nézzük meg, melyek azok a retro címek, amelyek méltán szerepelnek a „jobb elfelejteni” listán. Ezek a játékok nem csak rosszak voltak, hanem sok esetben a játékosok bizalmát is megingatták, vagy akár az egész iparágra kiható következményekkel jártak.
1. E.T. the Extra-Terrestrial (Atari 2600, 1982) 👽💔
Nincs retro „rossz játék” lista az E.T. nélkül. Ez a játék nem csupán rossz volt, hanem legendásan rossz. Steven Spielberg klasszikus filmjének licencelt adaptációja volt, amit elképesztő tempóban, mindössze öt hét alatt kellett elkészíteni, hogy még karácsonyra a boltokba kerülhessen. A végeredmény egy olyan alkotás lett, ahol a játékos célja, hogy E.T.-ként űrhajója darabjait összegyűjtse, miközben folyamatosan lyukakba esik, amelyekből borzalmasan nehéz kijutni. A grafika minimális, a játékmenet frusztrálóan zavaros, az irányítás pedig katasztrofális. Nem csoda, hogy a boltok polcain ragadtak, és a pénzügyi bukása hozzájárult az 1983-as videojáték-ipari összeomláshoz. Az Atari állítólag több millió példányt temetett el Új-Mexikó sivatagában – egy méltó nyughely egy ilyen hírhedt címnek.
2. Pac-Man (Atari 2600 Home Port, 1982) 🟡👻
Bár az E.T. kapja a legtöbb figyelmet, az Atari 2600-as Pac-Man portja is hatalmas csalódás volt. Az eredeti arcade gép zsenialitását meg sem közelítette. A szellemek csúnyán vibráltak a képernyőn, a labirintus szinte felismerhetetlen volt, és ami a legfájóbb: a pontok, amiket megettünk, szögletes téglalapok voltak a gyönyörű, kerek golyók helyett. A hanghatások sivárak, a sebesség pedig nem adta vissza az eredeti pörgős ritmusát. Habár milliókat adtak el belőle a márkanév ereje miatt, sokan úgy érezték, hogy ez a port inkább tönkretette a Pac-Man élményt, semmint meghonosította otthon. Ez a kudarc rávilágított arra, hogy a konzolátiratok milyen mértékben ronthatják el az eredeti alkotás renoméját.
3. Dr. Jekyll and Mr. Hyde (NES, 1988) 👨⚕️👹
Ez az NES-játék a tiszta frusztráció megtestesítője. Robert Louis Stevenson klasszikus regényének adaptációja, ami a játékos idegeire ment, nem pedig a képzelőerejére. Dr. Jekyllként sétálhatunk a falun, és minden apró sérülés vagy akár egy véletlen találkozás egy kisméretű kutyával a dühpontszámunkat növeli. Ha ez eléri a maximumot, átalakulunk Mr. Hyde-dá, akinek a célja az, hogy minél több szörnyet elpusztítson, mielőtt a falu lakói megölik. A probléma? Jekyll rendkívül lassú és sebezhető, Hyde pedig hiába erős, a képernyőn megjelenő ellenfelek és akadályok abszolút unfair módon vannak elhelyezve. Az egy-találatos halálok, a folyamatosan újraéledő ellenségek, és a céltalan, büntető játékmenet miatt ez a cím a mai napig a legrosszabb NES-játékok listájának élén szerepel. Egyszerűen nem volt szórakoztató, csak idegtépő.
4. Action 52 (NES, 1991) 🎮💸
Az Action 52 egy igazi rejtély. Egyetlen kazettán 52 (!) játékot ígértek, ami akkoriban hihetetlennek tűnt – és az is volt. Ez a gyűjteményes kazetta horrorisztikus áron, 199 dollárért került a boltokba, de amit kínált, az a minőség és a funkcionalitás mélypontja volt. A benne lévő játékok 95%-a befejezetlen, elképesztően buggyos, és gyakran még az első pályát sem lehetett teljesíteni. Az irányítás szörnyű, a grafika minimális, és a koncepciók legtöbbször értelmetlenek. A leginkább „hírhedt” cím talán a Cheetahmen volt, ami az Action 52 „zászlóshajója” akart lenni, de az is egy széteső, játszhatatlan próbálkozás maradt. Az Action 52 a shovelware fogalmának szinonimája lett, és jól mutatta, hogy nem a mennyiség, hanem a minőség a lényeg.
5. Shaq Fu (SNES/Genesis, 1994) 🏀🥋
A 90-es években divat volt, hogy ismert sportolók vagy sztárok saját videojátékot kapnak. Shaquille O’Neal, az NBA sztárja sem maradhatott ki, így született meg a Shaq Fu. Ez egy verekedős játék, amelyben Shaq egy másik dimenzióba utazik, hogy megmentse a világot a gonosz múmiától. Már az alapkoncepció is megkérdőjelezhető, de a kivitelezés tette igazán emlékezetessé – a rossz értelemben. Az irányítás nehézkes, a karakterek mozgáskészlete korlátozott, és a ütésérzékelés meglehetősen esetleges. A grafika és a hangok is alulmúlták a korabeli elvárásokat. A Shaq Fu olyan kultikus rossz játékká vált, hogy még egy „Shaq Fu: A Legend Reborn” című folytatást is kapott a 2010-es években, ami szintén nem váltotta meg a világot. Sokan a mai napig emlékeznek rá, mint a legrosszabb celebrity játékra.
„A nosztalgia egy erős drog, de ne hagyjuk, hogy elfedje a múlt hibáit. Néha a legrosszabb játékok tanítanak a legtöbbet arról, hogy mi tesz egy játékot igazán nagyszerűvé.”
6. Bubsy 3D (PlayStation 1, 1996) 🐱📦
A 90-es évek közepén a 3D grafika forradalmasította a videojátékokat. A Nintendo 64-en megjelent Super Mario 64 megmutatta, milyen magasra lehet tenni a lécet egy 3D platformer esetében. Aztán jött a Bubsy 3D PlayStationre, ami megmutatta, hogyan lehet összetörni azt a lécet. A Bubsy korábban egy 2D platformer sorozat volt, ami sosem volt kiemelkedő, de a 3D-s átállás katasztrófálisra sikerült. A kamera állandóan harcolt a játékossal, az irányítás rendkívül pontatlan és csúszkálós volt, a szinttervezés pedig üres és fantáziátlan. Bubsy maga is idegesítő volt a folyamatos, ismétlődő egysoros poénjaival. Ez a játék egy ékes példája annak, hogy egy franchise nem feltétlenül működik 3D-ben, ha a fejlesztők nem értik meg az új dimenzió adta lehetőségeket és kihívásokat. A PlayStation egyik legrosszabb címe, ami elfeledtette velünk, hogy valaha létezett egy Bubsy nevű hős.
7. Superman 64 (Nintendo 64, 1999) 🦸♂️☁️
A Nintendo 64 egyik legnagyobb blamája. A Superman rajongók várták, hogy végre a repülés szabadságát élhetik át Metropolis felett, de ehelyett egy sűrű, mindenütt jelenlévő köddel teli, unalmas és frusztráló élményt kaptak. A játék lényege, hogy Supermannek gyűrűkön kell átrepülnie egy virtuális Metropolisban, ami Lex Luthor által létrehozott „kriptonit-köd” miatt alig látható. A küldetések repetitívek, a harcmechanika gyenge, az irányítás pedig borzalmas. A fejlesztők (Titus Software) képtelenek voltak kihasználni a konzol erejét, és egy olyan szoftvert adtak ki, ami alig nevezhető játéknak. A folyamatos időkorlátok, a bugok és a végtelenül unalmas feladatok miatt a Superman 64 mára a videojátékok történelmének egyik legsötétebb foltja lett. Ez a cím bizonyítja, hogy egy erős licenc nem garantálja a minőséget.
A Feledés Haszna 🙏
Talán elsőre furcsán hangzik, de van értelme emlékezni ezekre a kudarcokra. Először is, értékelni segítik a valódi klasszikusokat. Amikor egy tökéletesen megtervezett játékot játszunk, mint egy Super Mario World vagy egy The Legend of Zelda: Ocarina of Time, eszünkbe juthat, hogy milyen könnyű is lett volna elrontani, ha nem lett volna mögötte tehetség, szenvedély és precizitás. Másodszor, ezek a hibák tanulságul szolgáltak a fejlesztőcsapatok számára. A videojáték-ipar sokat tanult az Atari összeomlásából és a hírhedten rossz címekből, ami hozzájárult a mai minőség-ellenőrzési és fejlesztési sztenderdek kialakulásához. A kreatív szabadság, a megfelelő fejlesztési idő és a játékosok visszajelzéseinek figyelembe vétele mind-mind fontosabbá vált.
Összegzés és Tanulságok 💡
A retro játékok világa nem csupán a rózsaszín ködös nosztalgiáról szól. Ott vannak a fekete bárányok, a borzalmas próbálkozások, amelyekre a játékosok és kritikusok egyaránt szívesen leeresztenék a feledés fátylát. Az E.T. pénzügyi csődjétől kezdve a Superman 64 frusztráló ködfalain át a Bubsy 3D felejthető platformer kudarcáig, ezek a címek mind részei a videojáték-történelemnek. Nem azért vesszük elő őket, hogy szidjuk a múltat, hanem hogy megértsük, hogyan jutottunk el odáig, ahol ma tartunk. A minőségi játékok értékelése mellett fontos látni azokat az elrettentő példákat is, amelyek megmutatják, mi történik, ha a sietség, a hanyagság vagy a tehetség hiánya uralkodik el a játékfejlesztés során. Legközelebb, amikor egy igazi retro gyöngyszemmel találkozunk, jusson eszünkbe, hogy milyen sok buktatón keresztül vezetett az út a tökéletességig. És örüljünk, hogy vannak olyan játékok, amiket bátran elfelejthetünk.