
Érezted már azt a keserű csalódást, amikor a kedvenc előadód vagy sportcsapatod eseményére szeretnél belépőt szerezni, de a pillanatnyi nyitás után szinte azonnal azt látod, hogy minden elérhetetlenné vált? Ez a bosszantó jelenség sajnos egyre általánosabbá válik világszerte, és nem csupán a népszerűségnek tudható be. A probléma gyökere mélyebbre nyúlik, és sokak szerint magában foglalja azokat a rendszereket is, amelyeknek elvileg a hozzáférést kellene biztosítaniuk.
A jelenség motorjai a jegyüzérek, akik gyakran automata szoftverek, úgynevezett botok segítségével, másodpercek alatt elkapkodják a rendelkezésre álló helyek jelentős részét. Ezek az opportunista „vállalkozók” aztán a másodlagos piactereken, licitoldalakon kínálják fel a belépőket, de már irreális, a többszörösére duzzasztott árakon. A valódi rajongók, akik csupán a zenei vagy sportélményre vágynak, így vagy csillagászati összegeket fizetnek, vagy lemaradnak a vágyott eseményről. Ami igazán dühítő ebben a felállásban, az az, hogy sokan úgy gondolják: a legnagyobb jegyértékesítő platformok hallgatólagosan – vagy akár aktívan – részesülnek ebből a vitatható gyakorlatból, hiszen ők is profitálnak a rendszert kihasználó kereskedőktől.
Most azonban úgy tűnik, a pohár betelt az Egyesült Államokban. Az amerikai fogyasztóvédelem élén a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC), a főügyész vezetésével, és hét állam jogi képviseletével nagyszabású perbe fogta a Live Nation Entertainmentet és annak globálisan ismert leányvállalatát, a Ticketmastert. Ezek a cégek meghatározó szereplői az amerikai koncert- és rendezvényjegy-forgalmazásnak, de befolyásuk hazánkban sem elhanyagolható.
A kaliforniai bíróság elé terjesztett 84 oldalas vádirat súlyos állításokat fogalmaz meg: a Live Nation Entertainment állítólag aktívan megsérti a Jobb Online Jegyárusítási Törvényt (Better Online Ticket Sales Act), hogy ezzel százmillió dolláros nagyságrendű bevételekre tegyen szert az úgynevezett „háromszoros eladások” révén. Ez a gyakorlat azt jelenti, hogy a vállalat először eladja a jegyeket a brókereknek, majd – nem elégedve meg ezzel – további bevételeket zsebel be a brókerektől és a végső vásárlóktól a másodlagos piacokon keresztül. Gyakorlatilag kétszer is profitálnak ugyanazon a belépőn, ami alapjaiban kérdőjelezi meg az iparág tisztességét.
Ez az egész nem csupán üzleti jogi csatározás. Ez a belépők demokratikus hozzáférhetőségének és a rajongók tisztességes bánásmódjának az ügye, ahol a kultúra és a szórakozás nem luxuscikként, hanem mindenki számára elérhető élményként tündökölhetne.
Ez a jogi csatározás egyébként nem előzmények nélküli. Az FTC már korábban is fellépett a jegyüzérek ellen, gondoljunk csak a Taylor Swift koncertjei utáni botrányra, amelynek nyomán a Key Investment Groupot szankcionálták a jegyárak manipulálásáért. Ráadásul 2024-ben már monopólium gyanújával indult vizsgálat maga a Live Nation ellen, ami aláhúzza, hogy a jelenlegi per egy szélesebb körű és régóta fennálló problémát próbál orvosolni. A rajongók számára ez a fejlemény reményt adhat arra, hogy a jövőben a hőn áhított eseményekhez való hozzáférés ne a spekulánsok vagy a technológiai előnyök, hanem a valódi érdeklődés alapján történjen, visszaadva az élmények értékét a nagyközönségnek.