Szeretjük a rajzfilmes játékokat. Ki ne szeretné? Kedvenc karaktereink kelnek életre a képernyőn, mi pedig irányíthatjuk őket kalandjaik során. De mi történik, ha maga az irányítás okoz frusztrációt? Amikor a nosztalgia helyét átveszi a tomboló düh, és a játék öröm helyett inkább teherré válik? Nos, ebben a cikkben épp ilyen, felejteni való, de valahogy mégis emlékezetes (rossz értelemben) példákat fogunk boncolgatni. Készülj, mert a múltba utazunk, ahol a rossz irányítás igazi művészet volt!
A ’90-es évek bűnei: Platformerek a pokolból
A ’90-es évek a platformjátékok aranykora volt. Super Mario, Sonic – mindannyian a tökéletes irányítás mintapéldái. De nem minden arany, ami fénylik! Sok rajzfilmadaptáció akart felzárkózni a nagyokhoz, ám a kivitelezés csődöt mondott. Gondoljunk csak a…
Garfield: Caught in the Act (Sega Genesis/Mega Drive)
Ó, Garfield. A lusta macska, aki utálja a hétfőket. A játékban nem ő az elsőszámú probléma, hanem az, ahogy mozog. A késleltetés, a merev ugrások…mintha Garfield egy zsák cementtel a hátán próbálna parkourozni. A platforming szekciók valóságos kínok, és a frusztráció garantált. Komolyan, egy macska mozgékonyabb, mint ez a virtuális mása!
Cool Spot (különböző platformok)
Cool Spot, a 7 Up reklámjának ikonja, egy meglepően népszerű karakter volt. A játék maga vizuálisan kellemes, de az irányítás… áh, az maga a rémálom. A karakter rendkívül csúszós, nehéz irányítani, és pontosan eltalálni a platformokat. Persze, kihívásnak lehet nevezni, de amikor a játék a rossz irányítás miatt nehéz, nem pedig a pályatervezés okán, akkor valami nagyon el van rontva.
3D kínok: Amikor a perspektíva az ellenség
A 3D-s játékok megjelenésével új dimenziók nyíltak meg – szó szerint. De ez a szabadság sokszor az irányítás kárára ment. A rajzfilmes játékok itt különösen megszenvedték a váltást.
Superman 64 (Nintendo 64)
Superman. A legyőzhetetlen hős. Kivéve ebben a játékban. A repülésirányítás olyan, mintha egy bevásárlókocsit próbálnánk irányítani a Holdon. A híres „gyűrűkön átrepülés” kihívás valójában egy teszt arról, mennyire vagyunk képesek elviselni a frusztrációt. A játék tele van glitch-ekkel, bug-okkal, és a történet sem az erőssége. Ezt a játékot inkább felejtsük el.
Ez a játék annyira borzalmas, hogy még Lex Luthor is szimpatikusabbnak tűnik mellette!
A közelmúlt vétkei: Amikor a lehetőségek elszalasztása fáj
Sajnos a rossz irányítás nem csak a régi játékok sajátja. Néhány modernebb cím is képes borsot törni az orrunk alá.
Family Guy: Back to the Multiverse (PlayStation 3, Xbox 360)
A Family Guy humora megosztó, de a játék irányítása egyöntetűen borzalmas. A lövöldözős mechanika pontatlan, a mozgás nehézkes, és az egész játék egy olcsó utánérzése valami sokkal jobbnak. A potenciál megvolt, de a kivitelezés hagy kívánnivalót maga után.
Secret Saturdays: Beasts of the 5th Sun (PlayStation 2, Wii, Nintendo DS, PlayStation Portable)
Ezt a játékot kevesen ismerik, de akik találkoztak vele, emlékeznek a csapnivaló irányítására. A főszereplő, Zak Saturday mozgása darabos és a harc iszonyúan kényelmetlen. A 3D-s perspektíva és a rossz irányítás kombinációja frusztráló játékélményt eredményez, még a fiatalabb játékosok számára is.
Tanulságok
A rajzfilmes játékok irányítása kulcsfontosságú a játékélményhez. A fent említett példák ékes bizonyítékai annak, hogy a nagyszerű ötletek és kedvelt karakterek sem menthetik meg a játékot, ha az irányítás pocsék. Remélhetőleg a fejlesztők tanulnak ezekből a hibákból, és a jövőben kevesebb ilyen kínos pillanatot kell átélnünk a képernyő előtt.
Te melyik játékkal szenvedtél a legtöbbet a rossz irányítás miatt? Oszd meg velünk a kommentekben!