Üdv mindenkinek! Ma egy olyan játékról fogok mesélni nektek, ami örökre bevéste magát a szívembe, és ami szerintem a lopakodós játékok etalonja: a Dishonored. Ez a játék több, mint egy egyszerű akció-kaland, ez egy igazi kreatív játszótér, ahol a döntéseidnek súlya van, és ahol a természetfeletti képességeid segítségével a legvadabb elképzeléseidet is megvalósíthatod. Készüljetek fel, mert belemerülünk Dunwall sötét és titokzatos világába!
Egy Világ, Ami Lélegzik: Dunwall
A Dishonored Dunwallben játszódik, egy steampunk ihletésű városban, amit a pestis és a korrupció emészt. Már maga a helyszín is zseniális: a viktoriánus Londonra hajazó épületek, a bálnazsírral működő technológia, és a nyomasztó atmoszféra mind hozzájárulnak ahhoz, hogy Dunwall egy igazán emlékezetes helyszínné váljon. A város tele van titkokkal, rejtett zugokkal és árnyakkal, amelyekben a játékos tökéletesen elrejtőzhet.
A világépítés mesteri: a lakosok élete, a politikai intrikák, és a város múltja mind aprólékosan kidolgozott. Minden sarkon új információk várnak ránk, amelyek tovább mélyítik a játékélményt. Én személy szerint órákat töltöttem azzal, hogy csak sétálgattam a városban, hallgattam a párbeszédeket, és felfedeztem a rejtett területeket.
Dunwall nyomasztó szépsége. (A kép csak illusztráció)
Corvo Attano: Az Elárult Testőr
A főszereplőnk, Corvo Attano, a császárnő testőre. A játék elején igazságtalanul megvádolják a császárnő meggyilkolásával, és börtönbe kerül. Onnantól kezdve a célunk, hogy tisztázzuk a nevünket, és bosszút álljunk azokon, akik ármánykodtak ellenünk. Corvo egy csendes, karizmatikus karakter, akinek a tettei határozzák meg a személyiségét. A játék során mi döntjük el, hogy a bosszúállás útján járunk, vagy inkább a megbocsátást választjuk.
A Természetfeletti Erők Játéka
A Dishonored egyik legvonzóbb eleme a természetfeletti erők rendszere. A játék elején megkapjuk a „Jelölést” a Kívülállótól, ami képességekkel ruház fel minket. A teleportáció (Blink), az állatok feletti irányítás (Possession), az idő megállítása (Bend Time) – csak néhány a fantasztikus lehetőségek közül. Ezek az erők nem csak a harcban, hanem a lopakodásban és a környezet felfedezésében is óriási segítséget nyújtanak.
A képességek fejlesztése a játék során a rúnák segítségével történik, amelyeket a világban kell felkutatnunk. Ez a rendszer motivál arra, hogy alaposan átkutassuk a területeket, és új stratégiákat dolgozzunk ki.
A Kreativitás Szabadsága
Ami igazán kiemeli a Dishonored-et a többi lopakodós játék közül, az a kreativitás szabadsága. Nincsenek előre meghatározott megoldások, mi döntjük el, hogyan teljesítjük a küldetéseket. Szeretnél a tetőkön lopakodva, szinte láthatatlanul eljutni a célpontodhoz? Persze, tedd meg! Inkább az ellenségeid hátába kerülnél, és egy jól időzített teleportálással lesújtanál rájuk? Semmi akadálya! Esetleg irányítani szeretnél egy patkányt, hogy a szellőzőn keresztül bejuss egy szigorúan őrzött helyre? Rajtad áll!
Én személy szerint imádtam kísérletezni a különböző képességek kombinációival. Például, egyszer megállítottam az időt, majd az ellenség feje fölé teleportáltam, és egy gránátot dobtam a lába elé. Aztán, amikor az idő újraindult, az ellenségnek esélye sem volt reagálni. Ezek a pillanatok teszik a Dishonored-et annyira különlegessé.
Döntések és Következmények: A Káosz Rendszer
A Dishonored-ben a tetteinknek komoly következményei vannak. A „Káosz Rendszer” figyeli, hogy milyen erőszakosak vagyunk a játék során. Ha sok embert ölünk meg, akkor a városban elszaporodnak a patkányok, nő a pestis terjedése, és a játék vége is kedvezőtlenebb lesz. Ha viszont próbálunk minél kevesebb áldozatot követelni, akkor a játék vége pozitívabb lehet.
„A választás a tiéd: legyél árnyék, vagy halálosztó.”
Ez a rendszer arra ösztönöz, hogy átgondoljuk a döntéseinket, és kreatív megoldásokat keressünk ahelyett, hogy mindenkit lemészárolnánk. Én például a második végigjátszásom során megpróbáltam senkit sem megölni, ami sokkal nagyobb kihívást jelentett, de sokkal kielégítőbb élmény volt.
Grafika és Hangzás
A Dishonored grafikája mai szemmel nézve talán nem a legmodernebb, de a stílusos látványvilág és a részletes textúrák kompenzálják ezt. A játék hangzása pedig egyszerűen zseniális. A zene tökéletesen illeszkedik a hangulathoz, a szinkronhangok pedig kiválóak. Külön kiemelném a patkányok nyüzsgését és a bálnazsírral működő gépek zaját, amelyek mind hozzájárulnak a Dunwall atmoszférájához.
Végszó
Összefoglalva, a Dishonored egy igazi mestermű, ami ötvözi a lopakodást, a természetfeletti erők használatát, és a szabad döntéshozatal lehetőségét. Ha szereted a kreatív játékokat, ahol a tetteidnek súlya van, akkor ezt a játékot egyszerűen nem hagyhatod ki. Én bátran ajánlom mindenkinek, aki egy emlékezetes és magával ragadó játékélményre vágyik.
Értékelés: 9.5/10 (Egy klasszikus, amit mindenkinek ki kell próbálnia!)