
Viharos hetek állnak az európai légiközlekedés mögött, és amikor azt hinnénk, már mindenféle kihívással szembesültünk, a valóság ismét ránk cáfol. Nem sokkal egy kiterjedt kibertámadás okozta fennakadások után, a skandináv égbolton felbukkanó, azonosítatlan repülőeszközök tartották rettegésben a régiót, melynek következtében a koppenhágai és az oslói nemzetközi repülőtér is ideiglenesen leállt egy hétfő esti, meglepő incidenssorozat miatt.
Képzeljük csak el: este van, éppen felszállna a gépe, vagy éppen leszállásra készül, amikor hirtelen minden megáll. Ezt élte át az a több tízezer utas, akiket a hirtelen légtérzár érintett. A dán hatóságok becslése szerint csupán Koppenhágában mintegy 20 000 utazó kényszerült várakozásra, és a gépek késlekedése vagy más repülőterekre való átirányítása miatt hosszú órákra felborult a megszokott rend. Nem csupán egy apró malőr volt ez, hanem egy olyan eseménysorozat, amely megmutatta, milyen sérülékeny is a modern légiközlekedés infrastruktúrája.
A riasztó jelenség a dán főváros légikikötőjét közel négy órára, az oslói forgalmi központot pedig hasonlóan hosszú időre bénította meg. Koppenhága környékén két-három nagyméretű, ismeretlen pilóta nélküli jármű lebegett a levegőben, amelyek észlelése elegendő volt ahhoz, hogy a felszállásokat és leszállásokat azonnal felfüggesszék. Legalább 35 járatot kellett más célállomásokra irányítani, míg a helyzet normalizálódott és a légtér újra megnyílt, jóval éjfél után. Oslóban egyetlen drón felbukkanása volt elegendő a hasonló drámai lépéshez: ott minden érkező járatot a legközelebbi alternatív reptérre tereltek, és csak a hajnali órákban, négy órás szünet után vált ismét használhatóvá a légtér.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a dán rendőrség nem tudta pontosan meghatározni a felfedezett eszközök számát vagy típusát. Habár a hadsereget is riasztották, semmilyen jel nem utalt arra, hogy a drónok szándékosan kárt akartak volna okozni. Sőt, egyes feltételezések szerint egy képzett drónpilóta pusztán a repülési tudását akarta demonstrálni, anélkül, hogy tisztában lett volna tettei súlyosságával. Ez a magyarázat, ha igaz, egyszerre megnyugtató és aggasztó:
A rejtélyes repülőeszközök felbukkanása rávilágít egy új típusú biztonsági kihívásra: miként védhetők meg a kritikus infrastruktúrák olyan fenyegetésekkel szemben, amelyek eredete és szándéka homályban marad, és akár egyszerű „fitogtatásból” is adódhat?
Természetesen felmerült a geopolitikai dimenzió is. A média kérdéseire válaszolva a dán rendőrség képviselője nem tudta megerősíteni, hogy az eszközök orosz eredetűek lennének, és sem az EU, sem a NATO vezetői nem tettek hivatalos állítást ezzel kapcsolatban. Egyedül Volodimir Zelenszkij ukrán elnök utalt egy posztjában arra, hogy Oroszország megsérthette a NATO légterét, ám az információ forrását nem közölte. A dán hatóságok szerint az időben és térben is közel eső két drónincidens között nincs azonnali, bizonyítható összefüggés, mégis, az egész történet egyike azoknak a mai eseményeknek, amelyek nyitott kérdéseket hagynak maguk után, és alapjaiban rengetik meg a légi biztonság eddigi felfogását. A skandináv légtér azóta újra megnyílt, de a tapasztalat arra emlékeztet minket, hogy a légi közlekedés jövője előtt álló kihívások egyre sokrétűbbek és kiszámíthatatlanabbak.