
Emlékszel még, milyen volt az internet, mielőtt minden egyes weboldal első látogatásakor egy felugró ablak kényszerített volna döntésre a „sütik” elfogadásáról? Ez a kezdetben talán ártatlannak tűnő, ám ma már sokak számára inkább kényelmetlen akadálynak érzett figyelmeztetés mára a digitális mindennapok elkerülhetetlen, sőt mi több, gyakran bosszantó része lett. Aligha van olyan böngésző, aki ne sóhajtana fel minden új domainre kattintva a kötelező engedélykérés láttán.
Ezek az apró digitális morzsák alapvetően a felhasználói élmény javítását szolgálnák. Gondolj csak bele: ha nem lennének, minden egyes alkalommal újra be kellene jelentkezned a kedvenc közösségi oldaladra, vagy újra meg kellene adnod a preferenciáidat egy online boltban. Lényegében segítenek abban, hogy az oldal „emlékezzen” rád, és megjegyezze az alapvető beállításaidat. Ez az érem egyik oldala. Van azonban egy másik aspektusuk is, amely már kevésbé a kényelemről, sokkal inkább az adatgyűjtésről szól. Számos ilyen kis adatfájl arra hivatott, hogy nyomon kövesse online tevékenységeidet, segítve ezzel a személyre szabott hirdetések megjelenítését, vagyis azt, hogy mi az, ami valóban érdekelhet téged.
Az Európai Unió, látva ezt az adatgyűjtési trendet és az áttáthatatlanná váló rendszert, 2009-ben egy átfogó jogszabályt vezetett be. Ennek célja az volt, hogy a felhasználók visszanyerjék az irányítást saját adataik felett, és pontosan tudják, mi történik a háttérben. A törvény kimondta: minden weboldalnak engedélyt kell kérnie a látogatótól a sütik használatához. A gyakorlatban azonban ez a kezdeményezés nem egészen úgy sült el, ahogy azt a jogalkotók elgondolták. Sok globális cég ugyanis nem volt hajlandó külön verziót fejleszteni az oldalából kizárólag az uniós piacra. Az eredmény? Még az Egyesült Államokban vagy más, nem EU-s országokban élő internetezők is ugyanezekkel a felugró ablakokkal találkoznak, holott rájuk az uniós szabályozás elvileg nem vonatkozna. Egy globális méretű, bonyolult digitális bürokrácia alakult ki, ami mindenkit érint.
És ha ez még nem lenne elég aggasztó, a valós veszélyek a felületi kényelmetlenségen túl rejlenek. Ami a legtöbbek számára ártalmatlan kis segítőnek tűnik, az rosszindulatú kezekbe kerülve komoly biztonsági kockázatot jelenthet. A sötét weben, az internet árnyékos bugyraiban, hihetetlen mennyiségben – egyes jelentések szerint akár 93,7 milliárd darabszámban – kínálnak ilyen adatcsomagokat eladásra. Ezek a begyűjtött információk árulkodnak arról, hogy miket nézünk, vásárolunk, vagy épp milyen témák iránt érdeklődünk online.
Az eredeti szándék – a felhasználók ellenőrzésének visszaadása – mára egyfajta „engedélyezési fáradtságba” torkollott. Az emberek egyszerűen belefáradtak a folyamatos döntésbe. Mára alig akad valaki, aki valóban elolvasná a hosszú és gyakran érthetetlen jogi szövegeket. Ehelyett automatikusan kattintunk valahová, csak hogy megszabaduljunk a zavaró felugrótól, folytathassuk böngészésünket. A valódi védelem így illúzióvá vált. Ahogy a Gizmodo is rámutatott:
Az engedélyezési ablakok mára szinte védelmi funkciójukat vesztették, hiszen a felhasználók kimerültsége miatt a legtöbben már gondolkodás nélkül hagyják jóvá az adatgyűjtést.
Az Európai Unió szerencsére felismerte ezt a problémát, és az elmúlt időben aktívan keresi a megoldást, bár eddig vegyes sikerrel. Most azonban úgy tűnik, komolyabb erőfeszítések történnek. A Politico beszámolója szerint uniós tisztviselők intenzív egyeztetéseket folytatnak a technológiai ipar képviselőivel, hogy egy fenntartható és felhasználóbarát stratégiát dolgozzanak ki. Több ígéretes ötlet is felmerült már a tárgyalások során. Az egyik legvonzóbb elképzelés, hogy a felhasználók a böngészőjük beállításaiban adhatnák meg általánosan a süti-preferenciáikat. Ez azt jelentené, hogy nem kellene minden egyes oldal látogatásakor újra és újra döntést hoznunk. Egyszer beállítanánk, hogy például mindig elfogadunk bizonyos típusú sütiket, vagy soha nem. Sok uniós szakember szerint időszerű lenne a jelenlegi süti-szabályokat szervesen beépíteni az EU általános adatvédelmi rendeletébe, a GDPR-be, amely eleve a személyes adatok védelmét célozza.
Bár a végleges megoldás még a jövő zenéje, az irány egyértértelműen a felhasználói kényelem és a valódi adatvédelem felé mutat. Ez a fajta megközelítés sokkal elegánsabb és hatékonyabb lenne: egyetlen kattintással véglegesíthetnénk a preferenciáinkat, és búcsút mondhatnánk a zavaró felugró ablakoknak. Képzeld el, mennyivel letisztultabbá és élvezetesebbé válhatna az internetezés, ha a bosszantó engedélykérések helyett a tartalomra fókuszálhatnánk! Ez már egy valóban emberközpontú digitális környezet lenne.