
A nyári hónapok, májustól egészen augusztus végéig, hagyományosan a légiutazás fénypontját jelentik. Ebben az időszakban a Wizz Air rekordmagasságokat ostromló utasszámokkal és figyelemreméltó teljesítménnyel büszkélkedhetett, melyet a közelmúltban egy sajtóeseményen tártak a nagyközönség elé.
Globális szinten közel 24,5 millió utast szállítottak, ami a tavalyi évhez képest egyértelműen 10%-os növekedést jelent. Ez a szám jól mutatja a légitársaság növekvő népszerűségét és kapacitását, hiszen 120 ezer járatot teljesítettek, ami különösen júliusban, naponta több mint ezer felszállást eredményezett. Képzeljük el, hogy átlagosan másfél percenként emelkedett a levegőbe egy-egy lila-kék repülőgép valahol a világon!
Magyarországon is kiemelkedő volt a teljesítmény: 2,6 millió utazó választotta a Wizz Air gépeit Budapestről és Debrecenből indulva. Ez az előző év azonos időszakához képest egy jelentős, 13%-os bővülés, miközben a járatszámok csupán 9%-kal emelkedtek. Ez az aránytalanság egyértelműen jelzi, hogy a gépek kihasználtsága nagymértékben javult, vagyis kevesebb üres hellyel szálltak fel a járatok.
A fapados légitársaságokat gyakran érik kritikák a pontatlanság miatt, de a Wizz Air ezen a területen is érezhetően javított. A menetrendhez képest 15 percen belül érkező járatok aránya 63%-kal emelkedett, az időben indulóké pedig 70%-kal. Bár a teljes pontossági adatot nem hozták nyilvánosságra, azt megtudhattuk, hogy a közel 12 ezer nyári járat mindössze fél százaléka késett hármat meghaladó órát, ami figyelemre méltóan alacsony. Kiemelendő, hogy a közel-keleti konfliktuson kívül alig hat járattörlést regisztráltak, melyek okai között például a francia légiirányítók sztrájkja vagy egy birminghami reptér lezárása szerepelt. A légitársaság szerint a pontosság javulása nem csak a saját belső intézkedéseiknek, hanem a magyar légiforgalmi irányítás professzionálisabb munkájának is köszönhető.
Váradi József vezérigazgató víziója szerint a Wizz Air egy olyan entitás, amely egyszerre zöld, lila és rózsaszín, olcsó, nagy és biztonságos. Független, mégis „nemzeti” érzést kelt, legyen szó Ferihegyről, Londonról vagy Abu-Dzabiról. Ezt a filozófiát hűen tükrözik a stratégiai döntések is.
„Nem ülhetünk vissza a lovakra repülés helyett. A jövő az égen van, és mi azon dolgozunk, hogy minél több ember számára elérhetővé tegyük a légi utazást.”
Ezen elv mentén haladva, annak ellenére, hogy az elmúlt időszakban a londoni tőzsdén jegyzett részvényárfolyam ingadozott, és egy korábbi közel-keleti leányvállalatot is felszámoltak, a légitársaság továbbra is kitart ambiciózus céljai mellett. A hangsúly most Közép-Európára került át, ahol új bázist nyitottak Pozsonyban, ami novemberben kezdi meg működését, és még egy ritka belföldi, Kassára tartó útvonallal is kiegészül. Ezzel párhuzamosan a bécsi bázistól búcsút vettek a megnövekedett üzemeltetési költségek, mint a repülőtéri illetékek és az utasok utáni adó miatt, de a munkatársak átcsoportosítására ígéretet tettek.
A flotta modernizációja és bővítése kulcsfontosságú eleme a jövőépítésnek. Az év végére a géppark 250 tagúra duzzadhat, és 2028-ra kizárólag a hatékonyabb Airbus A321neo és A321XLR típusokból állhat. Ezek a nagyobb kapacitású, akár 239 utast is befogadó gépek jelentős üzemanyag-megtakarítást és hatékonyságot ígérnek, bár néhány repülőtéren még nem minden kifutópálya alkalmas a fogadásukra.
Sajnos jelenleg 35 repülőgépük hajtóműproblémák miatt a földön várja a javítást, de a cég ígérete szerint fokozatosan, 2027-ig visszatérhetnek a forgalomba. Az ukrajnai konfliktus miatt 3 gépük rekedt az országban, ám a Wizz Air már kész tervekkel rendelkezik az ukrajnai járatok újraindítására, amint a béke bekövetkezik. Az idei évre 8 millió magyarországi utasszámot prognosztizálnak, ami a Wizz Air 2004-es indulása óta több mint 60 millió hazai utazót jelentene. Globálisan Váradi József 2025-re 75 millió utast célzott meg, és ez a cél továbbra is él. A piaci ingadozások és a részvényárfolyam esése ellenére a vállalat erős növekedési pályán tartja magát, figyelemre méltó rugalmassággal és előrelátással tekintve a jövőbe.