
A globális cloud computing szféra egyre élesedő küzdőterén új fejezet kezdődött: az Alibaba Cloud, a kínai technológiai óriásvállalat felhőágazata, merész lépésekkel igyekszik megszilárdítani helyét a világ élvonalában. A korábban körvonalazott nemzetközi terjeszkedés immár valósággá vált, számos új adatközpont megnyitásával szerte a világon, melyek közül kiemelten fontosak a nemrégiben Franciaországban és Hollandiában üzembe helyezett létesítmények.
Ez a jelentős bővítés nyolc nemzetre terjed ki, ezzel összesen 91 elérhetőségi zónát üzemeltet a vállalat 29 régióban. Érdekesség, hogy ennek közel fele, egészen pontosan 14 régió még mindig Kínában található. Az európai expanzió mellett Dél-Amerika és a Közel-Kelet is célkeresztbe került, hiszen Brazíliában, Mexikóban, Dubajban, valamint Ázsia kulcsfontosságú országaiban, Japánban, Dél-Koreában és Malajziában is gyarapodott a globális hálózat. Ez a kiterjedt hálózatépítés nem csupán az infrastruktúra növeléséről szól, hanem egy stratégiai válaszlépés a szűkülő hazai növekedési lehetőségekre.
Kínában az Alibaba Cloud a Tencenttel karöltve hosszú éveken át domináns szerepet játszott a felhőpiacon. Azonban az elmúlt időszakban a kínai gazdaság lassulása érezhetően visszafogta a belső piac dinamizmusát, és a leányvállalat bevételgyarapodási üteme tavaly már egyszámjegyűre esett vissza. Ezzel szemben a nyugati vetélytársak lényegesen lendületesebb növekedési pályán mozognak, ami rávilágított a globális diverzifikáció elengedhetetlen voltára.
A felhőszolgáltatások piacán, különösen Európában, nem csak a technológiai fölény számít. Itt a bizalom a legfőbb valuta, és ezt csakis az adatvédelmi szabályok teljes körű betartásával, valamint az átláthatósággal lehet kiérdemelni.
Az európai piac azonban komoly kihívásokat tartogat. Kontinensünkön, különösen a nyugati területeken, erős aggályok merülnek fel a kínai szolgáltatásokkal szemben, és az Európai Unió, amely különös figyelmet fordít polgárai személyes adatainak védelmére, rendkívül szigorú jogi kereteket alkotott. A piaci szereplőknek jelentős erőfeszítéseket kell tenniük ahhoz, hogy megfeleljenek ezeknek a kifinomult előírásoknak. Ráadásul a régióban a hazai vállalatok is nehezen tudnak érvényesülni, mivel az amerikai tech óriások, mint például az Amazon Web Services (AWS) is, átütő erejű befolyással bírnak. Még az ilyen gigászok is igyekeznek alkalmazkodni, és úgy lavírozni, hogy ne sértsék meg a brüsszeli szabályokat.
Az Alibaba azonban nem elégszik meg az infrastruktúra bővítésével; a terjeszkedés szorosan összekapcsolódik a vállalat saját fejlesztésű, és egyre nagyobb bevételt generáló mesterséges intelligencia (MI) megoldásaival. A cég nemrégiben hozta nyilvánosságra a Qwen3-Max modellt, amely az Alibaba Cloud állítása szerint felülmúlja az OpenAI tavaly augusztusban debütált GPT-5 modelljét. A generatív algoritmusok képességeit rangsoroló LMArena listáján az élmezőnyben található, ezzel is igazolva a kínai cég innovációs erejét. Az új adatközpontok stratégiai szerepet játszanak majd abban, hogy a Qwen képességeit globálisan is minél több felhasználóval megismertessék, ezzel is támogatva a felhőszolgáltatások következő generációjának elterjedését. Az Alibaba Cloud tehát nem csupán teret hódít, hanem a jövő technológiáit viszi el a világ minden tájára, kihívva a meglévő status quo-t.