
Az autóipar éppen egy suttogó forradalom kellős közepén van. Ami korábban sci-fi kategóriába tartozott, ma már mindennapos valóság: az elektromos autók nem csupán alternatívák, hanem az európai utakon a jövő közlekedésének alappillérei lettek. Az elmúlt hónapok számai ezt a váltást kristálytisztán mutatják: alig nyolc hónap leforgása alatt a kontinensen 26 százalékkal több akkumulátoros elektromos jármű talált gazdára, mint egy évvel korábban ugyanebben az időszakban. Ez a lendület messze felülmúlja a legtöbb elemző várakozásait, és beszédesen jelzi, hogy az elektromos átállás már nem a küszöbön toporog, hanem bennünk van, körülöttünk, a levegőben.
Azonban, mint minden gyorsan változó ökoszisztémában, itt is akadnak olyan szereplők, akiknek a csillaga, ha nem is sötétedik el, de veszít korábbi ragyogásából. Az elmúlt időszak egyik legmarkánsabb szereplője, a Tesla, épp egy ilyen perióduson megy keresztül. Az amerikai gyártó hosszú ideig uralta a piacot, forradalmi lépésként bevezetve az elektromos mobilitást a nagyközönség számára. Mára viszont úgy tűnik, a lendület kifulladni látszik.
Még ha a DataForce előzetes adatai alapján a Model Y továbbra is Európa legnépszerűbb elektromos SUV-ja, a felszín alatt komoly repedések láthatók. Január és augusztus között 83 314 darab keltezett piacra, ami egy döbbenetes, 34 százalékos visszaesést jelent az előző év azonos időszakához képest. Nincs jobb helyzetben a Model 3 sem, amelyből mindössze 50 237 példányt értékesítettek, ez pedig közel 29 százalékkal kevesebb, mint tavaly. Ez a tendencia különösen feltűnő, hiszen a teljes piac virágzik, a többi versenytárs pedig jelentősen erősödik.
Ez a helyzet ékesen bizonyítja, hogy az elektromos autópiac már nem egy szereplő show-ja. A korai, innovátor-vezérelt fázis után egy sokszínűbb, versengőbb éra köszöntött be, ahol a hagyományos gyártók is komoly erőt képviselnek. A dominancia ideje lejárt, a verseny éleződik.
Ezzel szemben ott vannak azok az autógyártók, akik most élik a virágkorukat. A Volkswagen például, a maga sokoldalú ID-családjával (gondoljunk csak az ID.3-ra, ID.4-re vagy a futurisztikus ID.7-re), augusztusban lenyűgöző teljesítményt nyújtott. 16 105 zöld rendszámos autót adott el, ami egy elképesztő 45 százalékos éves növekedést jelent, és ezzel az első helyre robbant az augusztusi rangsorban. A Tesla eközben a második helyen állt 14 245 eladott darabbal, de ez egy 23 százalékos visszaesést takar. A dobogó harmadik fokára egy másik német prémium márka, a BMW állt, 12 546 jármű eladásával, ami stabil 7 százalékos emelkedést mutat.
A tágabb európai kép azonban továbbra is kifejezetten optimista és lelkesítő. Csak augusztusban 154 582 elektromos gépkocsit vásároltak az öreg kontinens országaiban, ami az összes új autóeladás 20 százalékát tette ki. Ez az arány már bőven elegendő ahhoz, hogy az Európai Unió a 2025 és 2027 közötti időszakra kitűzött kibocsátási céljait teljesíteni tudja. Szakértők szerint ez egy kulcsfontosságú mérföldkő a zöld mobilitás útján, amely immár megállíthatatlanná vált.
Összességében elmondható, hogy az elektromos autók száguldása Európában folytatódik, és a piac érettebbé, sokszínűbbé vált. Bár a kaliforniai cég továbbra is jelentős szereplő marad, a korábban megállíthatatlannak tűnő lendület egyértelműen megtorpant. A kontinens, úgy tűnik, végleg elkötelezte magát a zöld jövő mellett, ahol az elektromos hajtás már nem távoli ígéret, hanem a jelen és a holnap alapvető része. Izgalmas idők ezek az autóiparban!