
Az emberiség tekintete ismét a Hold felé fordul. Évtizedekkel az Apollo-program ikonikus léptei után, a NASA egy grandiózus vállalkozásba kezdett, amelynek célja nem csupán a visszatérés, hanem egy tartós jelenlét kiépítése Földünk égi kísérőjén. Ennek az ambiciózus útnak a következő, meghatározó állomása az Artemis program, melynek keretében most már tényleg kézzelfogható közelségbe került az első személyzettel ellátott űrutazás, az Artemis II.
Hosszú várakozás és számos logisztikai kihívás után, az amerikai űrügynökség nemrég bejelentette, hogy az Artemis II misszió a tervek szerint jövő év áprilisában startolhat, de ha a felkészülés a vártnál is gördülékenyebben halad, akár már februárban elindulhat a történelmi utazás. Fontos hangsúlyozni, hogy ez a tíz napos expedíció még nem a holdra szállást célozza. Sokkal inkább egy alapos főpróba, amely során az Orion űrhajó és annak rendszerei bizonyíthatnak a mélyűrben, embereket szállítva a Hold körüli pályára és biztonságosan vissza a Földre. Az Orion egyébként már nem ismeretlen a kozmikus utakon; egy sikeres, ember nélküli tesztrepülést már abszolvált 2021-ben, megközelítve égi szomszédunkat.
A négyfős legénység tagjai a modern űrhajózás krémjét képviselik, és rendkívül izgatottan várják ezt az úttörő feladatot. A parancsnoki pozíciót Reid Wiseman tölti be, aki utoljára 2014-ben járt az űrben egy orosz Szojuz kapszula fedélzetén, a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) tartva. Mellette pilótaként Victor Glover foglal helyet, akinek 2020-ban egy SpaceX küldetés során már volt alkalma megfordulni az ISS fedélzetén. A küldetés specialistája Christina Koch, aki 2019-es Szojuz útja során szintén az ISS-en szolgált, rekordhosszúságú ideig, mint női űrhajós. Végül, de nem utolsósorban, az expedíció negyedik tagja Jeremy Hansen, akinek ez lesz az első űrutazása. Hansen nem csupán a legénység „újonca”, de egyúttal az első kanadai is, aki valaha is ilyen közel kerül a Holdhoz, ezzel új fejezetet nyitva országa űrprogramjában. Gondoljunk csak bele, milyen érzés lehet az elsőként a Hold árnyékában elrepülni, egy teljesen új perspektívából látni otthonunkat.
„A Hold körüli utazás emberes legénységgel nem csupán technikai bravúr, hanem a kollektív emberi szellem diadala is. Emlékeztet bennünket arra, hogy a határaink nem az ég, hanem a képzeletünk.”
Miközben az Artemis II startjára várunk, a NASA már gőzerővel készül a következő, még ambiciózusabb lépésre: az Artemis III misszióra, amelyet 2027-re terveznek. Ez az expedíció már a holdi leszállást tűzte ki célul, ami természetesen sokkal összetettebb feladatot jelent. Ehhez a feladathoz a SpaceX Starship űrhajójának egy speciális, Holdra szánt változatára van szükség, amely kulcsfontosságú szerepet játszana a holdfelszínre jutásban. Azonban Elon Musk cége egy komoly tervezési akadályba ütközött. A Starship leszálló egységének hajtóműveivel kapcsolatos kihívások olyannyira jelentősek, hogy a SpaceX mérnökei szerint évekbe telhet, mire sikerül újratervezni és tökéletesíteni a rendszert. Ez a nehézség nem csupán a SpaceX számára jelent fejtörést, de az amerikai űrprogram ütemtervére is hatással lehet, ami az Egyesült Államoknak komoly tétet jelent a nemzetközi űrversenyben.
A NASA kutatási részlegének megbízott vezetője, Lakiesha Hawkins kiemelte, hogy az Artemis II pontos indítási időpontjának meghatározásában a biztonsági szempontok továbbra is prioritást élveznek. Ez az óvatosság alapvető fontosságú, hiszen az emberi élet védelme mindennél előbbre való. Az elkövetkező évek izgalmas időszakot ígérnek az űrkutatásban, és a remények szerint az Artemis programmal újra emberi lábnyomok jelennek meg a Hold felszínén, megnyitva az utat a Mars és a távolabbi égitestek felé. A kérdés nem az, hogy megtörténik-e, hanem az, hogy mikor, és ehhez a „mikorhoz” most minden eddiginél közelebb kerültünk.