
Végre fellélegezhetünk! Hosszú időn át tartó várakozás és rengeteg felhasználói visszajelzés után a YouTube úgy döntött, ideje a nézők kezébe adni az irányítást egy apró, de annál jelentősebb funkcióval. Arról van szó, hogy búcsút inthetünk azoknak a bosszantó ajánlóképernyőknek, amelyek a videók legvégén szinte eltakarják az egész felületet. Képzeljük csak el: épp egy izgalmas történet vagy egy fontos oktatóanyag utolsó másodpercét figyeljük, és bumm, megjelenik egy rakás ajánlás, ami eltereli a figyelmünket, vagy ami rosszabb, eltakarja a lényegi információkat. Nos, ennek most vége!
A platform mostantól egy elegáns „elrejtés” (hide) gombot kínál a jobb felső sarokban, amellyel egyetlen kattintással eltüntethetők ezek a felbukkanó ablakok. Így végre zavartalanul élvezhetjük az alkotások utolsó képkockáit, a zene levezetését vagy a bloopereket. És ha mégis meggondolnánk magunkat, és kíváncsiak lennénk a javaslatokra? Akkor a „megjelenítés” (show) opcióval bármikor visszahozhatjuk őket. Ez a fajta rugalmasság óriási előrelépés a felhasználói élmény szempontjából, hiszen valóban a mi kezünkben van a döntés.
Gyakran éreztem, hogy az utolsó másodpercek hordozzák a valódi üzenetet, vagy épp egy vicces poén lezárását, de sajnos ezt a pillanatot mindig egy rakás, számomra abban a pillanatban irreleváns videó takarta ki. Ez a változás tényleg régóta váratott magára!
Természetesen felmerülhet a kérdés, hogy mindez milyen hatással lesz a tartalomgyártókra, akiknek a bevételei és a nézettsége sokszor épp ezekre az ajánlásokra épül. A YouTube erre is gondolt: alapos tesztek és felmérések során kiderült, hogy az új funkció bevezetése mindössze 1,5 százalékos csökkenést eredményezett az ajánlóképernyőkről érkező kattintások számában. Ez a minimális eltérés azt jelenti, hogy az alkotók nézettsége és csatornájuk forgalma gyakorlatilag változatlan marad, miközben a nézők elégedettsége jelentősen nő.
De nem ez az egyetlen újdonság, amivel a Google videómegosztója előrukkolt. Egy másik, kevésbé látványos, de annál inkább a felület letisztultságát szolgáló módosítás is bevezetésre került: a jövőben már nem jelenik meg az előfizetés gomb, ha az egérmutatót a csatorna vízjele fölé húzzuk. A platform ezzel azt üzeni, hogy a felhasználói felület egyszerűsítése kiemelt szempont. Hiszen a feliratkozás lehetősége így is jól látható és elérhető a videó alatt, feleslegesnek ítélték meg a redundáns opciót.
Mindkét változás közös pontja, hogy az alkotókra semmilyen extra terhet vagy feladatot nem ró. Ők továbbra is készíthetnek figyelemfelkeltő végképernyőket és használhatnak egyedi csatornavízjeleket, de most már a nézők döntik el, mennyire engedik, hogy a platform sajátos vizuális elemei beleszóljanak a tartalomfogyasztásba. Kétségtelen, hogy sokan üdvözlik ezt a felhasználóközpontú megközelítést, és örömmel nézik majd végig azokat a videókat, ahol eddig pont a legfontosabb részletek maradtak rejtve.