Emlékszel még arra az időre, amikor a 3D technológia uralta a világot? Nemcsak a mozitermekben és a nappalinkban, hanem bizony, a zsebünkben is próbált gyökeret verni. A 2010-es évek eleje a technológiai innováció izgalmas, már-már vadnyugati korszaka volt, ahol a gyártók bátran mertek kísérletezni. Ebben a pezsgő hangulatban lépett színre az LG, és dobott be valamit, ami akkoriban futurisztikusnak tűnt, de ma már mosolyogva tekintünk rá: az LG Optimus 3D Cube SU870 modellt. Ez a készülék nem csupán egy okostelefon volt, hanem egy merész nyilatkozat, egy kockára tett mindent típusú kísérlet a mobiliparban. 🚀
De mi is volt ez a „kocka”, és miért tartjuk ma is említésre méltó próbálkozásnak? Vegyük szemügyre közelebbről ezt az elfeledett, ám annál érdekesebb készüléket!
A 3D Láz és az LG Merészsége: Amikor a Jövő Kezdődött (vagy Mégsem?)
A 2010-es évek elején, az Avatar film elsöprő sikere után a 3D technológia hihetetlen lendületet kapott. A tévék, a monitorok, sőt még a konzolok is mind 3D-sek akartak lenni. Az LG, mint a kijelzőtechnológia egyik éllovasa, nem akart kimaradni ebből a forradalomból. Először piacra dobták az LG Optimus 3D-t (P920), amely már képes volt szemüveg nélkül 3D tartalmat megjeleníteni. Azonban az LG tudta, hogy lehet ezt még tovább csiszolni, egyedibbé tenni. Így született meg 2012 elején, kifejezetten a koreai piacra szánva, az LG Optimus 3D Cube SU870. 📱
Miért volt ez kockázat? Mert a mobiltelefon egy igencsak intim eszköz, amit a nap minden percében használunk. A 3D egy látványos, de megosztó funkció volt, ami kompromisszumokat követelt. Az LG mégis belevágott, nem kisebb céllal, mint hogy megváltoztassa a mobilhasználat módját. 😲
A Kocka Kívülről: Dizájn és Ergonómia (vagy annak hiánya?)
Az SU870 „Cube” (kocka) elnevezése nem azt jelentette, hogy egy Rubik-kocka formájú telefonról van szó, de egyértelműen utalt az elődjéhez képest robusztusabb, szögletesebb, letisztultabb dizájnra. A korábbi Optimus 3D (P920) lekerekített formáihoz képest az Optimus 3D Cube egy sokkal modernebb, sarkosabb vonalvezetést kapott, amely éles kontrasztban állt a versenytársak vékonyodó, unalmasan ovális készülékeivel. A vastagsága sem volt elenyésző a maga 12,1 mm-ével, de ez egyfajta ipari bájt kölcsönzött neki, mintha azt mondaná: „Én nem csak egy sima okostelefon vagyok, bennem van valami extra!” 🤔
A készülék 148 grammot nyomott, ami akkoriban közepesnek számított, de a szögletes kialakítás miatt talán kevésbé illett kényelmesen a tenyérbe, mint lekerekített társai. Cserébe viszont masszív érzést nyújtott. A legfeltűnőbb külső jegye – a kijelző mellett persze – a készülék jobb oldalán elhelyezkedő 3D gyorsindító gomb volt. Ezzel egyetlen érintésre válthattunk a 2D és 3D mód között, vagy indíthattuk el a 3D-s kamerát. Ezt a dedikált gombot imádtam! Valóban azt sugallta, hogy a 3D nem csak egy mellékfunkció, hanem a készülék esszenciája. 👌
A Mágia Belül: A Technológia és a Kijelző
A valódi varázslat természetesen a kijelzőben rejlett. Az LG Optimus 3D Cube SU870 egy 4,3 hüvelykes autostereoszkópikus LCD kijelzővel érkezett, ami azt jelentette, hogy szemüveg nélkül élvezhettük a térhatású képeket és videókat. Ez a technológia a „parallaxis akadály” elvén működött: apró rések irányították a fényt úgy, hogy mindkét szemünk más-más képet látott, létrehozva az illúziót. Lenyűgöző volt a technológia mélysége, de a kijelző felbontása (WVGA, azaz 800×480 pixel) 3D módban a felére csökkent, ami rontotta a képminőséget. A fényerő is drasztikusan esett ilyenkor, így napfényben szinte használhatatlan volt a 3D funkció. ☀️
A motorháztető alatt az SU870 egy 1.2 GHz-es kétmagos TI OMAP4430 processzort és 1 GB RAM-ot rejtett. Ez a konfiguráció 2012-ben abszolút felsőkategóriásnak számított, és elegendő teljesítményt nyújtott az Android 2.3 Gingerbread (később frissíthető volt Android 4.0 Ice Cream Sandwich-re) futtatásához és a 3D tartalmak kezeléséhez is. A 8 GB belső tárhely microSD kártyával bővíthető volt, ami elengedhetetlen volt, hiszen a 3D videók zabálták a helyet. 🔋
A készülék hátlapján két 5 megapixeles kamera kapott helyet, amelyek lehetővé tették, hogy magunk is rögzítsünk 3D fényképeket és videókat. Ez volt az egyik legizgalmasabb funkció! Emlékszem, mennyit szórakoztunk a barátaimmal, 3D-ben fényképezve egymást, vagy a környezetet. A minőség persze messze volt a mai standardoktól, de a „wow” faktor akkoriban mindent vitt. 📸
A Tartalom Kérdése: Mire is Jó a 3D a Zsebben?
Itt jön a képbe a dilemma, ami végül sok 3D-s eszköz vesztét okozta: a tartalom hiánya. Az LG próbálkozott. Előre telepítettek néhány 3D játékot és alkalmazást (például a méltán híres Asphalt 6-ot), sőt, volt egy dedikált LG 3D Space nevű felület is, ahonnan további 3D appokat és tartalmakat tölthettünk le. De ez a kínálat korlátozott volt, és sosem érte el azt a kritikus tömeget, ami fenntarthatóvá tette volna a technológiát. 🤔
A felhasználók maguk is létrehozhattak 3D tartalmat a kettős kamerával, de legyünk őszinték, az otthon készült 3D videók ritkán voltak moziminőségűek. Néha a téma mélysége nem volt ideális, néha a kézremegés tette tönkre az élményt. A YouTube 3D funkciója (ami azóta már régen megszűnt) sem tudta megmenteni a helyzetet. A 3D egy látványos mutatvány volt az első pár percben, de a mindennapi használat során hamar fárasztóvá vált. A folyamatos fókuszálás, a szemek feszültsége, és a korlátozott látószög (csak egy bizonyos szögből volt élvezhető a 3D hatás) hamar elvette a kedvét az embernek.
Miért Bukott El? A Kísérlet Árnyoldalai
Az LG Optimus 3D Cube SU870 sorsa, ahogy sok más 3D-s eszközé is, megpecsételődött. Több ok is hozzájárult a bukásához:
- Tartalomhiány: Ahogy említettük, nem volt elég 3D film, játék vagy alkalmazás ahhoz, hogy igazolja a készülék létét. A „tartalom a király” elv itt brutálisan érvényesült. 👑
- Ergonómiai és Fizikai Korlátok: A 3D élmény megkövetelte, hogy a telefont egy bizonyos távolságra és szögben tartsuk a szemünktől. Ez kényelmetlen volt, ráadásul a hosszabb nézegetés szemfáradtságot, fejfájást, sőt, egyeseknél akár hányingert is okozhatott. 😵💫 Akkoriban még nem aggódtunk annyira a nyakfájás miatt a telefonra meredve, de a 3D-től gyorsan megvolt az első adag szemfáradtságunk!
- Képernyőminőség Kompromisszumai: A 3D mód bekapcsolásával jelentősen romlott a felbontás és a fényerő. A kristálytiszta, éles kép helyett egy homályosabb, sötétebb élményt kaptunk, ami kevésbé volt élvezhető, mint a standard 2D megjelenítés.
- Magas Ár: Az innovatív technológia ára volt. Az LG Optimus 3D Cube nem volt olcsó, és a magas ár nem állt arányban a kínált előnyökkel. A felhasználók inkább egy jobb kamerás, vékonyabb, gyorsabb 2D telefont választottak volna hasonló áron. 💸
- A Piac Éretlensége: Egyszerűen nem voltunk készen a zsebben hordozható 3D-re. Az emberek akkoriban a jobb akkumulátor-üzemidőt, a gyorsabb processzort és a jobb kamerát preferálták a „menő, de gyakorlatilag felesleges” 3D funkcióval szemben.
A HTC Evo 3D, a 3D Cube legnagyobb riválisa is hasonló sorsra jutott, ami jól mutatja, hogy nem az LG volt a „hibás”, hanem maga a koncepció nem volt még kiforrott, vagy egyszerűen nem felelt meg a piaci igényeknek.
A Kísérlet Öröksége: Tanulságok és Jövőkép
Az LG Optimus 3D Cube SU870 sosem lett kasszasiker, sőt, a mobiltelefon történelem egy kisebb, szinte elfeledett fejezete. Azonban tévedés lenne azt hinni, hogy kudarc volt. Inkább egy rendkívül értékes kísérleti platform volt, egy tanulságos innovációs lépés. Az LG, ahogy sok más gyártó is, merész volt és hajlandó volt kockáztatni. Ezek a „bukások” vezetik előre a technológiát. Megmutatták, mi működik és mi nem, mire van a piacnak szüksége, és mire nincs. 💡
Személy szerint úgy vélem, az LG a piacot akarta oktatni a 3D fontosságára, de a piac még nem volt elég érett a leckéhez. Vagy csak a technológia nem volt elég kifinomult ahhoz, hogy valóban addiktív legyen az élmény. Gondoljunk csak bele: a hajlítható telefonok is rengeteg sikertelen prototípus és kísérlet után jutottak el a mai, viszonylag kiforrott állapotukba. Lehet, hogy a szemüveg nélküli 3D is visszatér még valamilyen formában, sokkal jobb technológiával, a holografikus megjelenítéssel, amikor majd tényleg magával ragadó és fáradságmentes lesz az élmény. Ki tudja, talán egy napon a „kockák” mégis visszajönnek! 🔮
Egy Nosztalgikus Pillantás: Visszatekintés a Kockára
Az LG Optimus 3D Cube SU870 ma már inkább kuriózum, mint valósan használható telefon. Mégis, amikor rágondolok, egyfajta nosztalgia fog el. Képviselte azt a korszakot, amikor a telefonok még nem néztek ki mind egyformán, amikor a gyártók még keresték a „következő nagy dobást”, és mertek radikális újításokkal előállni. Nem csupán egy fejezet volt a mobiltelefonok evolúciójában, hanem egy vastagon aláhúzott megjegyzés: a technológiai fejlődés nem egyenes út, tele van zsákutcákkal és merész kitérőkkel. A bátorság pedig, még ha nem is vezet azonnali sikerhez, mindig tiszteletreméltó. 🙏
Az Optimus 3D Cube volt a technológiai innováció egyfajta szimbóluma, amely emlékeztet minket arra, hogy minden nagy áttörés mögött számtalan kísérlet, olykor sikertelennek tűnő próbálkozás áll. Az LG akkoriban valóban kockára tett mindent, és bár a „kocka” nem váltotta meg a világot, örökre beírta magát a mobiltelefon-történelembe, mint egy felejthetetlen, bátor, és abszolút egyedi próbálkozás. Szép emlék vagy, kis kocka! 😊
Te emlékszel még rá? Vajon kipróbáltad? Oszd meg velünk gondolataidat! 👇