Néhány dolog van az életben, amire ha visszagondolunk, egyszerre tölt el bennünket nosztalgia és enyhe borzongás. Az egyik ilyen – különösen a mi generációnk számára – kétségtelenül a „bedobjuk a vízbe, hogy megtanuljon úszni” filozófia, ami valahogy átszőtte a gyermekkorunkat, sőt, még a felnőtté válásunkat is. 🏊♀️ Mintha egyfajta beavatási rituálé lett volna, egy kemény iskola, ami állítólag megedzett és ellenállóvá tett bennünket. De vajon tényleg így volt? Vagy inkább mély sebeket hagyott, amelyekre ma már egészen más szemmel nézünk? 🤔
Kezdjük rögtön azzal, hogy tisztázzuk: ez a kifejezés nem csak a szó szoros értelmében vett úszástanulásra vonatkozott. Ó, dehogy! Ez egy szélesebb életfilozófia volt, ami áthatotta a nevelést, az oktatást, sőt, még a munkahelyi belépőnket is. Akár egy új tantárgyról volt szó, amibe minden magyarázat nélkül kellett belevetnünk magunkat, akár egy ismeretlen feladatról a munkahelyen, amire csak annyi volt a válasz: „Majd megoldod, okos vagy!”, az alapelv ugyanaz maradt: a tapasztalat a legjobb tanár, még ha az borzasztóan fáj is. 😅
A szüleink, nagyszüleink generációja gyakran hivatkozott arra, hogy ők is így tanulták meg a dolgokat. „Mi sem rágunk a szátokba mindent, attól lesztek erősek és önállóak!” – hangzott el számtalanszor. Érthető volt ez a mentalitás egy olyan korban, ahol talán kevesebb erőforrás állt rendelkezésre, és a társadalmi elvárás is a gyors megedződésre és az egyéni helytállásra fókuszált. A reziliencia fogalmát talán nem ismerték, de érezték, hogy valahogy meg kell szerezni. A kérdés csak az, hogy milyen áron.
A vízbe dobás – szó szerint 💧
Persze, a legélénkebben a szó szerinti úszástanulás maradt meg bennünk. Nekem is van egy sztorim, ami ma már mosolyt csal az arcomra, de akkoriban, gyermekként a tiszta rettegés volt úrrá rajtam. Ez volt a legbrutálisabb történetem, ami a „tanulj meg úszni, vagy fulladj meg” korszakot illeti. Még csak hatéves lehettem, a nagyszüleimmel voltunk egy nyaralónál, ahol volt egy mély vizű tó. Számomra a víz mindig is tiszteletet parancsoló, kissé ijesztő elem volt. Kiskorom óta utáltam, ha a fejemre fröccsen a víz, vagy ha nem érem le a lábammal a medence alját.
A nagybátyám – a maga jószándékú, de megkérdőjelezhető pedagógiai elveivel – úgy gondolta, elérkezett az idő, hogy „fiúvá váljak”. Elkapott, mielőtt felfoghattam volna, mi történik. „Majd megtanulod!” – mondta azzal a karakán mosollyal, ami akkoriban annyi felnőtt arcán ott ült. A tó partján álltunk, a víz sötét volt és mélynek tűnt. A szívem a torkomban dobogott. Mielőtt még egy szót is szólhattam volna, már a levegőben repültem. Aztán a hideg, sötét vízpára elnyelt. 😨
A pillanat, amikor a testem a vízbe csapódott, olyan volt, mintha az egész világ megállt volna. A fuldokló érzés, a pánik, a kontroll elvesztése… levegő után kapkodtam, de csak vizet nyeltem. Azt hiszem, a nagybátyám csak pár másodpercre engedett el, de nekem egy örökkévalóságnak tűnt. Kapaszkodtam, vergődtem, kezem-lábam vadul csapkodott. Azt hiszem, a tüdőmből kirohant minden levegő, és utána csak görcsösen nyeltem a vizet. Valahol mélyen a tudatomban megfordult a gondolat: „Ez az! Itt fogok meghalni.” A rettegés akkora volt, hogy a mai napig élénken emlékszem arra a pillanatra, amikor végre felkaptak a vízből. Szemem tele volt könnyel, de nemcsak a víztől. A nagybátyám nevetett: „Na látod, mégsem fulladtál meg! Már tudsz úszni!” De én nem tudtam. Csak túléltem. Ez volt a „sikeres” **úszástanulás** a ’80-as években. 🤦♂️
A valóság az volt, hogy a szívverésem az egekben volt, a tüdőm égett, és a bizalmam mélypontra zuhant. Attól a naptól kezdve sokáig féltem a mély víztől, és az úszástanulás számomra egy trauma maradt, nem pedig egy vidám nyári emlék. Végül megtanultam úszni, persze, de nem akkor és nem így. Egy türelmes úszásoktató segítségével, aki lépésről lépésre tanított meg a technikákra, és ami a legfontosabb, visszaadta a biztonságérzetemet a vízben.
Nem csak a vízben… A „bedobjuk” elv az élet más területein is
De ahogy mondtam, ez a filozófia sokkal mélyebbre gyökerezett. Vegyünk néhány másik példát:
- Iskola és oktatás: Emlékszel még, amikor a tanár bedobta a Pitagorasz-tételt vagy egy komplex nyelvtani szabályt, anélkül, hogy előtte elmagyarázta volna az alapokat? „Tessék, oldd meg! Majd rájössz!” – mondták. A legkevésbé sem volt ritka, hogy az elméleti magyarázatok hiányában a diákok a feladatokba belevetve küzdöttek, mint hal a szatyorban. Volt, akinek sikerült, de sokan maradtak le véglegesen, mert nem kaptak segítséget az elején. A pedagógia mai állása szerint ez ma már megengedhetetlen.
- Munkába állás: Az első munkahely, friss diplomával a kézben. Belépsz az irodába, kapsz egy asztalt, egy számítógépet, és ennyi. „Majd a többiek segítenek, ha kérdésed van!” – de a többiek elfoglaltak, és te ott ülsz, fogalmatlanul. A modern **mentoring** és **onboarding** programok célja pontosan az, hogy elkerüljék ezt a fajta „hideg zuhanyt”.
- Párkapcsolatok és szociális készségek: Sok szülő egyszerűen elvárta, hogy a gyerek majd magától megtanulja kezelni a konfliktusokat a játszótéren, a barátságokat, az első szerelmet. „Majd megtanulod a leckét az élettől!” – persze, de mi van, ha a lecke túl fájdalmas, és hosszú távú traumát okoz?
Miért hittünk benne? A korszak hozadékai és a „kemény leszel” mítosz 💪
Miért volt ennyire elterjedt ez a módszer? Valószínűleg több oka is volt:
- Idő- és erőforráshiány: A szülők, tanárok, főnökök gyakran túlterheltek voltak. Egyszerűen nem volt idejük minden egyes emberre külön-külön odafigyelni, mindent elmagyarázni. A „dobd be” módszer gyorsnak és hatékonynak tűnt.
- Az „edzd meg magad” mentalitás: Különösen a posztkommunista országokban, de máshol is, nagy hangsúlyt fektettek a szívósságra, az ellenállóképességre. Azt hitték, hogy a nehézségekbe való belevetés erősebbé teszi az embert, felkészíti az életre. Az önállóság volt a cél, bármi áron.
- Tudatlanság a fejlődéslélektanról: Akkoriban még nem volt annyira elterjedt a modern **fejlődéslélektan** tudása, ami ma már hangsúlyozza a támogató környezet, a biztonságos alapok és a fokozatosság fontosságát a tanulásban és a fejlődésben.
Valljuk be, a módszernek volt egy-két „előnye” is, ha nagyon keressük. Néhány ember valóban megedződött, gyorsan tanult, és rendkívül leleményessé vált. Képes volt megoldani a legváratlanabb problémákat is, mert hozzászokott, hogy magára van utalva. De ez csak a jéghegy csúcsa volt. Azok, akik túlélték és megerősödtek, gyakran maguk mögött hagytak egy seregnyi „áldozatot”, akik elvesztették a motivációjukat, szorongóvá váltak, vagy éppen feladták a küzdelmet.
A modern gondolkodás: Támogatás és biztonság 💡
Szerencsére a világ változik. Ma már sokkal jobban értjük, hogy az emberi elme és lélek hogyan működik. Tudjuk, hogy a valódi tanulás és fejlődés akkor a leghatékonyabb, ha **támogató környezetben** történik, ahol a hibázás nem szégyen, hanem a tanulási folyamat része. Ahol van egy mentor, egy edző, egy tanár, aki nem csak bedob a mély vízbe, hanem megtanít úszni, felkészít a hullámokra, és ott áll a partról, ha baj van.
A „bedobjuk a vízbe” módszer ahelyett, hogy önállóságot tanítana, gyakran csak félelmet és bizonytalanságot szül. A túlélésért való küzdelem nem azonos a tudatos tanulással. A trauma hatására az agyunk menekülő üzemmódba kapcsol, nem pedig a kreatív problémamegoldásra és a hosszú távú tudás elsajátítására fókuszál. Egy gyereknek, egy fiatalnak, sőt, egy felnőttnek is szüksége van arra a tudatra, hogy van egy háló, ami felfogja, ha elesik. Hogy van valaki, aki segít, ha elakad. Ez adja meg a bátorságot a kísérletezéshez, a hibázáshoz és a valódi növekedéshez.
Záró gondolatok: Az empátia és a fejlődés útján 🙏
Szóval, emlékszem a „bedobjuk a vízbe” korszakra? Igen. Élénken. És én is túléltem. De a legkevésbé sem szeretném, ha a gyermekeimnek, vagy bármelyik jövő generációnak ezen a „kemény iskolán” kellene átmennie. Tanulhatunk a hibáinkból, a múltunkból, anélkül, hogy megismételnénk azokat a fájdalmas leckéket. Az igazi erő nem abban rejlik, hogy kibírunk mindent, hanem abban, hogy képesek vagyunk tanulni, fejlődni, és egymást támogatni a növekedésben.
Mert az élet önmagában is tele van kihívásokkal, nem kell még mi magunknak is extra szenvedést adnunk hozzá. A **biztonságérzet** és a támogatás nem gyengeség, hanem alapvető emberi szükséglet, ami lehetővé teszi, hogy a legjobb önmagunkká váljunk. És ez szerintem egy sokkal jobb úszástechnika az élet nagy taván. 👍
Neked mi volt a legbrutálisabb „bedobjuk a vízbe” sztorid? Oszd meg velünk! 💬