Kedves (volt) Testnevelő Tanár Úr/Nő!
Lehet, hogy most meglepődsz, ha valaha is eljut hozzád ez az írás. Vagy talán nem is emlékszel rám. Egy voltam a sok diák közül, akik áthaladtak az osztálytermeden, pontosabban a tornatermeden és az udvaron, ahol a testnevelésórák zajlottak. Én viszont – ahogy ez a levél is bizonyítja – a mai napig nem felejtettelek el. És sajnos, nem csupán a szép emlékek miatt.
Körülbelül huszonöt-harminc éve, hogy utoljára találkoztunk, de az általad keltett sebek, a belém égett frusztráció és az a fajta szégyenérzet, amit az óráidon éreztem, a mai napig elkísér. Furcsa, igaz? Az ember azt gondolná, hogy az idő mindent begyógyít, vagy legalábbis elhalványít. De van, amit az idő sem, csak elraktároz, hogy aztán váratlan pillanatokban felbugyogjon. 🤔
Ez nem egy bosszúlevél. Inkább egy felkiáltójel. Egy kísérlet arra, hogy megértsem és megértessem, miért van az, hogy bizonyos pedagógiai módszerek, bár talán jó szándékból fakadtak, maradandó károkat okozhatnak. Egy visszaemlékezés arra az időszakra, amikor a mozgás, a játék öröme helyett a szorongás és a megszégyenítés vált a testnevelésórák főszereplőjévé.
A Mozgásból Szorongás – Egy Oximoron, amit Te Teremtettél
Amikor az ember gyerek, a mozgás természetes igény. Futsz, ugrálsz, mászol, szaladgálsz, csak úgy a puszta örömért. A testnevelésóráknak elméletben ezt az örömöt kellene megőrizniük, fejleszteniük és megszerettetniük a sportot. Nálam azonban ennek épp az ellenkezője történt. Az óráidra rettegve mentem. Már a csengőszó is gyomorgörcsöt okozott, a gondolat, hogy ismét ki leszek téve a „teljesítmény” kényszerének, ami számomra mindig kudarcot jelentett. 😔
Emlékszem a futásokra. Nem voltam gyors, sosem voltam az. De ahelyett, hogy megértést vagy bátorítást kaptam volna, gyakran a gúny tárgya lettem. „Lassú vagy, mint egy csiga!” – hangzott el. Vagy még rosszabb: „Na, te is futkároznál még, de a mamád szoknyája mellől nem engednek el!” Ezt már akkor sem értettem, és most sem. Miért kellett egy gyermek önbizalmát rombolni azzal, hogy a természetes fizikai adottságait pellengérre állítja egy pedagógus? Az akkori gyerekként azt hittem, velem van a baj. Felnőttként már tudom: veled volt.
A Két Tábor: Tehetségesek és a Többiek
Az osztályban mindig volt egy mag, a „sportoló srácok/lányok”, akik valószínűleg már akkor is kiválóan teljesítettek. Ők voltak a kedvenceid. Az ő teljesítményüket dicsérted, az ő hibáikat elnézted. Mi, a „többiek” – akik talán kevésbé ügyesek voltunk, vagy egyszerűen csak nem érdekelt minket a versenysport – viszont más elbánásban részesültünk. Számunkra maradt a sziszifuszi küzdelem, a kritikák és a nullára redukált önbizalom. Az elnyomás és a favoritizmus olyan nyilvánvaló volt, hogy még egy gyerekszív is érezte az igazságtalanságot.
Emlékszem egy esetre, amikor kosárlabdát kellett játszanunk. Soha nem voltam jó a labdajátékokban, a koordinációm nem volt a legjobb. Egy alkalommal, amikor a labda rossz irányba pattant tőlem, te egyszerűen leültettél a padra azzal, hogy „fölöslegesen foglalod a helyet, csak hátráltatod a többieket”. A padon ültem, szégyenkeztem, és figyeltem, ahogy mások játszanak. Abban a pillanatban eldöntöttem, soha többé nem akarok kosárlabdázni. Ez az érzés a mai napig megmaradt. 😠 Ahelyett, hogy segítettél volna fejleszteni, egyszerűen kispadra küldtél, megfosztva az esélytől, hogy fejlődjek és megpróbáljam. Hogyan várhatunk el sport szeretetét attól, akit a sporttól eltanácsolunk, mert nem azonnal tökéletes?
Amikor a Testkép-Zavar Kéz a Kézben Jár a Sporttal
Nemcsak a teljesítménybeli hiányosságainkat tetted szóvá, hanem néha az alkatunkra is utaltál. Ha valaki ducibb volt, vagy épp túl sovány, azt is megjegyezted, gyakran mások előtt. Persze, „jó szándékkal”, „a gyerek érdekében”. De képzeld el, mit jelent ez egy kamaszodó fiatalnak, akinek épp a testével és az önértékelésével van a legnagyobb küzdelme. Egy megjegyzésed egy életre szóló testkép-zavart indíthat el. Miután az óráidon folyamatosan kritika érte a fizikai állapotomat, sokáig utáltam tükörbe nézni, és megkérdőjeleztem a saját testem értékét. A mai napig vannak pillanatok, amikor előjön ez a bizonytalanság, bár már tudom, hogy nem az én hibám volt.
Pedig a testnevelésnek éppen arról kellene szólnia, hogy minden testet, minden alkatot elfogadunk, és segítünk mindenkinek a saját szintjén fejlődni, megtalálni azt a mozgásformát, ami örömet okoz. Nem arról, hogy a tökéletes testképet kergetve traumatizálunk diákokat.
A Nevelés és a Pedagógia Elveszett Értelme
Értem én, hogy a tanári pálya nehéz. Hogy sok a diák, kevés az idő, kevés az eszköz. De a pedagógia lényege nem a „minél többet kihozni valakiből” mottó mentén, hanem a személyiségfejlesztésen és az empátián keresztül valósul meg. A te módszered, úgy érzem, a félelemre épült. A félelemre attól, hogy rossz jegyet kapunk, hogy megrovást kapunk, hogy kinevetnek. Ez nem motiváció, ez nyomásgyakorlás. Egy olyan nyomás, ami a mai napig hatással van arra, hogyan viszonyulok bizonyos kihívásokhoz, vagy hogyan kezelem a kudarcot.
Az ismétlődő szóhasználatok elkerülése végett szeretnék rávilágítani egy másik aspektusra: az egyéni különbségek figyelmen kívül hagyására. Mindenki más, különböző képességekkel és érdeklődéssel. A te óráidon mintha egy sablonba próbáltál volna beleszuszakolni minket, és aki kilógott, azt azonnal megbüntetted. Ahelyett, hogy felismerted volna, ki miben tehetséges, vagy ki miben szorul segítségre, te általánosítottál és stigmatizáltál. Ez nem csupán elvette a kedvünket a mozgástól, de azt is megtanította nekünk, hogy a másság nem elfogadható, a gyengeség pedig büntetendő. Egy gyermeknek nincs szüksége ennél rosszabb üzenetre az élet indulásakor. 💔
A Hosszú Távú Következmények
Talán azt gondolod, túlzásokba esem. Hiszen csak „testnevelés” volt, „csak egy óra”. De egy gyerek életében minden óra, minden szó számít. Az általad okozott sérelmek nem tűntek el nyom nélkül. Hosszú éveken át tartó sportundor lett az eredménye. Évekig egyáltalán nem mozogtam, mert a mozgás emlékét átszőtte a félelem és a szégyen. Amikor végre rávettem magam, hogy újra sportoljak, hatalmas belső harcot kellett vívnom a saját magammal szemben támasztott elvárásokkal és azzal a belső hanggal, ami azt súgta, „úgysem vagy elég jó”. Ez a hang sajnos kísértetiesen hasonlított a tiédre.
Ma már persze felnőtt fejjel, sok-sok önismereti munka után tudom, hogy nem én voltam rossz. Én egy gyerek voltam, akinek szüksége lett volna bátorításra, megértésre és arra, hogy megtanítsák neki, hogyan szeretheti meg a testmozgást. Te viszont inkább az ellenkezőjét tetted. Ironikus, de a felnőttkorom egyik legnagyobb kihívása lett, hogy leküzdjem a velem szemben tanúsított testnevelés-traumát. És igen, a trauma szó nem túlzás. A stressz, a szorongás, a megalázottság érzése mélyen beépül az ember pszichéjébe.
Mit Lehetett volna Másként?
Gondolkodtál-e már azon valaha, mi van azokkal a diákokkal, akik nem voltak „tehetségesek”? Hogyan alakult a viszonyuk a sporthoz, a mozgáshoz? A mai napig hiszem, hogy a testnevelésnek nem a versenyről és a teljesítménykényszerről kellene szólnia, hanem az egészségről, a közösségi élményről és az önelfogadásról. Egy olyan helynek kellene lennie, ahol mindenki megtalálja a saját mozgásformáját, ahol a testtudat fejlődik, ahol a mozgás örömforrás, nem pedig stressz. Ahol a tanár nem egy ítélkező bíró, hanem egy támogató mentor. 🍎
Miért nem lehetett például differenciáltan foglalkozni velünk? Miért nem lehetett bevezetni több olyan mozgásformát, ami nem a versenyről szól, hanem az egyéni fejlődésről? Miért nem lehetett megtanítani, hogyan erősítsük a testünket, hogyan előzzük meg a sérüléseket, hogyan élvezzük a mozgást anélkül, hogy másokhoz hasonlítanánk magunkat?
Üzenet a Múltból a Jövőbe
Ez a levél nem arról szól, hogy bocsánatot kérj tőlem. Az idő kerekét már nem lehet visszafordítani. Arról szól, hogy felhívjam a figyelmet arra, mekkora ereje van egy tanárnak. Egyetlen szó, egyetlen mozdulat, egyetlen tekintet képes felemelni vagy éppenséggel tönkretenni egy gyereket. Te az utóbbi úton jártál, legalábbis az én esetemben. 😂 (Most már tudok nevetni rajta, vagy legalábbis próbálok.)
Remélem, ha valaha olvasod ezt, elgondolkozol rajta. Talán te is voltál diák, talán te is kaptál olyan kritikát, ami elvette a kedved valamitől. A pedagógus hivatás, nem csak egy munka. A gyerekek élete, a személyiségük fejlődése a te kezedben van. Használd ezt az erőt bölcsen, empátiával és szeretettel. Mert a sérelmek, ahogy az én esetem is mutatja, nagyon is hosszan velünk maradhatnak. 👋
Egy volt diákod, aki a te „segítségeddel” tudta meg, milyen *nem* szeretne lenni.