A micro:bit egy rendkívül népszerű eszköz a kezdő programozók számára, mivel egyszerűen használható és számos érdekes funkcióval rendelkezik. Ebben a bejegyzésben bemutatunk egy egyszerű feladatot, amely segít megérteni, hogyan választhatunk véletlenszerű számot, és hogyan irányíthatjuk a micro:bit LED mátrixát. A feladat az, hogy válasszon egy véletlenszerű számot 0 és 4 között, majd megjelenítse ezt a számot a képernyőn, és világítson meg egy LED-et, amelynek mindkét koordinátája a választott szám. Lépésről lépésre bemutatjuk, hogyan valósítható meg a feladat.
Mi a micro:bit és miért érdemes programozni vele?
A micro:bit egy kis, programozható számítógép, amelyet a BBC fejlesztett ki oktatási célokra. Különösen népszerű a fiatalabb generáció körében, mivel könnyen programozható, és számos beépített érzékelővel és kijelzővel rendelkezik. A micro:bit alapvetően egy 5×5-ös LED mátrixot tartalmaz, amelyen a programozó különböző információkat jeleníthet meg, mint például számokat, betűket vagy mintákat. A programozás során egyszerű blokkos programozási nyelvet vagy JavaScript/ Python alapú nyelveket használhatunk, így a micro:bit remek lehetőség a kezdő programozók számára, hogy megismerkedjenek a szoftverfejlesztés alapjaival.
A feladat leírása
Most, hogy tisztában vagyunk a micro:bit alapjaival, lássuk, hogyan oldhatjuk meg a feladatot, amely a következő lépéseket tartalmazza:
- Válasszon egy véletlenszerű számot 0 és 4 között.
- Jelenítse meg a kiválasztott számot a LED mátrixon.
- Világítson meg egy LED-et, amelynek koordinátái megfelelnek a választott számnak, és tartson 500 ms-ig.
A programnak tehát három fő részből kell állnia: véletlenszerű szám generálásából, a szám megjelenítéséből, és a megfelelő LED-ek világításából. Nézzük, hogyan készíthetjük el ezt a feladatot lépésről lépésre.
A véletlenszerű szám választása a micro:bit-en
A micro:bit rendelkezik egy beépített „random” (véletlenszerű) funkcióval, amely segít véletlenszerű számot generálni egy adott intervallumban. A feladatunkban 0 és 4 közötti számot kell választani. Ehhez az alábbi kódrészletet használhatjuk a MakeCode blokkos programozó felületén:
let randomNumber = Math.randomRange(0, 4); basic.showNumber(randomNumber);
Az Math.randomRange(0, 4)
funkció generál egy véletlenszerű számot a 0 és 4 közötti tartományban. A basic.showNumber(randomNumber)
parancs pedig kiírja a kiválasztott számot a 5×5-ös LED mátrixon.
LED világítás a kiválasztott szám alapján
Miután megjelenítettük a választott számot, a következő lépés, hogy a megfelelő LED-et világítassuk meg. A micro:bit LED mátrixának koordinátái 0 és 4 között vannak, tehát ha a kiválasztott szám 2, akkor a (2, 2) pozícióban lévő LED-et kell világítani. Erre az alábbi kódrészletet használhatjuk:
let x = randomNumber; let y = randomNumber; led.plot(x, y); basic.pause(500); led.unplot(x, y);
Itt a led.plot(x, y)
parancs világítja meg a (x, y) koordinátájú LED-et. Miután a LED felvillan, a basic.pause(500)
parancs 500 ms-ig megállítja a programot, hogy a LED világítson. Végül, a led.unplot(x, y)
parancs eltünteti a világító LED-et.
A teljes kód egyben
Most nézzük meg a teljes programot, amely mindhárom lépést tartalmazza:
let randomNumber = Math.randomRange(0, 4); basic.showNumber(randomNumber); let x = randomNumber; let y = randomNumber; led.plot(x, y); basic.pause(500); led.unplot(x, y);
Ez a program először kiválaszt egy véletlenszerű számot 0 és 4 között, megjeleníti azt a LED mátrixon, majd világítja a megfelelő LED-et a véletlenszerű szám koordinátái szerint, 500 ms időtartamra. Ezután eltünteti a világító LED-et, és a program véget ér.
Összegzés
Ez a feladat egy egyszerű, de nagyszerű módja annak, hogy megismerkedjünk a micro:bit alapvető programozási funkcióival, mint a véletlenszerű szám generálás, a LED mátrix vezérlése és a program logikai felépítése. Az ilyen típusú feladatok segítenek a kezdő programozóknak abban, hogy megértsék, hogyan működnek az alapvető programozási elvek a gyakorlatban, miközben élvezhetik a fizikai világba való átvitelüket is. A micro:bit lehetőséget ad arra, hogy kreatívan fejlesszük a programozási készségeinket, miközben szórakoztató projekteken dolgozunk.