A digitális alkalmazás-kereskedelem világában az Apple uralma vitathatatlan, különösen az iOS eszközök piacán. Azonban az Epic Games, a videojátékok világának egyik legnagyobb szereplője, már hosszú ideje próbálja megkérdőjelezni az Apple dominanciáját. A legújabb lépéseik most az Európai Unióban, a Digital Markets Act (DMA) segítségével történnek, és céljuk, hogy felhívják a figyelmet az Apple alkalmazás-áruházának kizárólagos hatalmára. Az Epic Games most egy új megoldást kínál a fejlesztők számára, hogy könnyebbé váljon az iOS platformra történő alkalmazáskiadás, miközben megszorongatják az Apple piacvezető pozícióját.
A Core Technology Fee és az Epic válasza
Tim Sweeney, az Epic Games vezérigazgatója, a The Verge-nek adott interjújában részletesen beszélt arról, hogyan tervezi a cég lebontani az Apple által kialakított dominanciát az alkalmazás-áruház piacon. Az egyik kulcsfontosságú lépésük az volt, hogy átvállalták az Apple által kivetett Core Technology Fee (CTF) díjat az EU-ban. Ez a díj minden letöltés után 0,50 eurót jelent, függetlenül attól, hogy az alkalmazás profitot termel-e. Az Epic Games célja, hogy a fejlesztők számára könnyebbé tegye az alkalmazásokat, amelyek az Epic Games Store-on keresztül elérhetők lesznek iOS-eszközökre.
Mi a problémája a Core Technology Fee-vel?
A Core Technology Fee-t az Apple az alkalmazásfejlesztőktől kéri el, amikor azok alkalmazásaikat az App Store-on keresztül teszik elérhetővé iOS-eszközökön. A díjat akkor is meg kell fizetni, ha az alkalmazás nem termel bevételt. Az Epic Games szerint a CTF különösen megterhelő a kisebb fejlesztők számára, mivel minden letöltés után fizetniük kell, függetlenül attól, hogy az alkalmazás keres-e pénzt vagy sem. A díj tehát nemcsak hogy komoly anyagi terhet ró a fejlesztőkre, de hozzájárulhat az Apple monopóliumának fenntartásához is.
A Digital Markets Act szerepe és az Epic Games Store
Az Európai Unió Digital Markets Act (DMA) törvénye új lehetőségeket biztosít az alternatív alkalmazás-áruházak számára. Az EU azóta már engedélyezte az alternatív alkalmazás-áruházak működését, így az Epic Games Store számára is lehetőséget biztosítanak arra, hogy versenyképesebbé váljon az Apple App Store-jával. Az Epic Games a közelmúltban már jelentős lépéseket tett ebbe az irányba, például közel húsz harmadik féltől származó játékot tett elérhetővé, és elindította az „ingyenes játékok” programot is. A program keretében a cég vállalta, hogy egy éven át fedezi a fejlesztők számára a Core Technology Fee díjat.
Miért nem elegendőek az Apple által biztosított mentességek?
Bár az Apple az alkalmazás-fejlesztők számára bizonyos esetekben mentességet biztosít, például kis fejlesztők számára vagy azok számára, akik nem monetizálják alkalmazásaikat, Tim Sweeney, az Epic Games vezérigazgatója szerint ezek a mentességek nem elegendőek. Az Apple gyakorlatát „pusztítónak” nevezte az alternatív alkalmazás-áruházak számára, mivel nemcsak hogy magas díjat kér, de az „ijesztő képernyőkkel” is elriasztja a felhasználókat az alternatív platformok használatától. Ezek a képernyők figyelmeztetik a felhasználókat, hogy az alkalmazás nem az Apple hivatalos áruházából származik, amit sokan potenciális biztonsági kockázatnak tartanak.
Mi a célja az Epic Games-nek?
Az Epic Games célja, hogy a fent említett lépésekkel ösztönözze a fejlesztőket és felhasználókat az Epic Games Store használatára, miközben az Apple dominanciáját próbálja megfékezni. A cég már most jelentős előnyöket kínál a fejlesztők számára, például a CTF díjak átvállalásával, és azzal, hogy egy új, versenyképes alternatívát biztosít az App Store mellett. A hosszú távú cél az, hogy az Epic Games Store versenyképesebbé váljon, és egy valódi alternatívát kínáljon az Apple-nek az iOS-eszközök piacán.
Miért fontos a Digital Markets Act?
A Digital Markets Act (DMA) egy olyan törvény, amely az EU-ban célul tűzi ki a digitális piacok szabályozását, hogy csökkentse a nagy technológiai vállalatok – mint az Apple – piacvezető pozícióját, és biztosítja, hogy a kisebb cégek számára is egyenlő versenyfeltételek legyenek. Az Epic Games tehát ezt a törvényt próbálja kihasználni, hogy egy új üzleti modellt építsen fel, amely lehetővé teszi a fejlesztők számára, hogy alternatív áruházakban értékesítsenek iOS alkalmazásokat. A törvénynek köszönhetően a jövőben egyre nagyobb mértékben fogynak el az olyan gyakorlatok, amelyek az Apple monopolhelyzetét biztosítják.
Mi várható a jövőben?
Bár az Epic Games már most komoly lépéseket tett annak érdekében, hogy felvegyék a versenyt az Apple-lel, a cég számára még hosszú út áll előttük. Az Apple továbbra is jelentős befolyással bír a mobil alkalmazások piacán, különösen az iOS-eszközök esetében. Az Epic Games bízni próbál abban, hogy az EU szabályozásai és a Digital Markets Act alkalmazása révén hosszú távon sikerül megingatni az Apple dominanciáját, és a felhasználók és fejlesztők számára valódi alternatívát biztosítani. A következő hónapok és évek fontos szerepet játszanak majd abban, hogy a versenyképesség és a digitális piacok valódi szabadsága valósággá váljon.
Összegzés
Az Epic Games az Európai Unióban egy új stratégiát alkalmaz, amely célja az Apple alkalmazás-áruházának dominanciájának csökkentése és a fejlesztők számára egy versenyképes alternatív platform biztosítása. A Core Technology Fee átvállalása, az Epic Games Store bővítése és a Digital Markets Act kihasználása mind olyan lépések, amelyek segíthetik az Epic Games-t abban, hogy komoly kihívóvá váljon az iOS-alkalmazás-fejlesztési piacon. A jövőben az EU szabályozásai nagy szerepet játszhatnak abban, hogy az Apple monopolhelyzete megingjon, és a piac végre versenyképesebbé váljon.