A Micro:bit egy könnyen programozható mikrokontroller, amely kiválóan alkalmas kezdők számára is. Ebben a cikkben bemutatunk egy olyan programot, amely egy dobókocka funkciót valósít meg a Micro:bit-en, miközben életeket is számol. Az alábbi funkciókat építjük be:
- Induláskor 5 életpont jelenjen meg a kijelzőn.
- A „B” gomb megnyomására egy élet elvesztése és egy LED kialvása.
- Az „A+B” gomb együttes megnyomására az életpontok visszaállítása 5-re.
- Az „A” gomb megnyomására a dobókocka eldobása és egy véletlenszerű szám megjelenítése 1 és 6 között.
Mi az a Micro:bit?
A Micro:bit egy egyszerű, de rendkívül hasznos oktatási mikrokontroller, amelyet a BBC fejlesztett ki diákok számára. Beépített LED-kijelzője, gombjai, gyorsulásmérője és más érzékelői révén számos izgalmas projekt készíthető vele.
Ebben a projektben a LED-kijelzőt fogjuk használni az életpontok megjelenítésére, valamint a dobókocka eredményének megjelenítésére. A Micro:bit MakeCode nevű blokk-alapú vagy Python alapú fejlesztői környezetben programozható.
A Micro:bit dobókocka és életpontok programozása
Most nézzük meg, hogyan lehet ezt a programot elkészíteni Micro:bit-re MakeCode segítségével.
1. Lépés: Az életpontok inicializálása
Először definiáljuk az életpontokat és jelenítsük meg azokat a Micro:bit LED-kijelzőjén.
let eletero = 5 function eleterok_megjelenitese() { basic.clearScreen() for (let i = 0; i < eletero; i++) { led.plot(i, 0) } } eleterok_megjelenitese()
A fenti kódban az eletero
változó tárolja az aktuális életpontokat, amelyeket a LED-kijelző első sorában jelenítünk meg.
2. Lépés: A „B” gombbal csökkentsük az életpontokat
A következő lépésben implementáljuk azt a funkciót, amely egy élet elvesztését és a LED kialvását kezeli.
input.onButtonPressed(Button.B, function () { if (eletero > 0) { eletero-- eleterok_megjelenitese() } })
Ha a „B” gombot megnyomjuk, az eletero
értékét csökkentjük, és ennek megfelelően frissítjük a LED-ek állapotát.
3. Lépés: Az „A+B” gombbal állítsuk vissza az életpontokat
Ha mindkét gombot egyszerre megnyomjuk, az életpontok visszaállnak 5-re.
input.onButtonPressed(Button.AB, function () { eletero = 5 eleterok_megjelenitese() })
Ez a funkció hasznos lehet például új játék indításakor.
4. Lépés: A dobókocka funkció beépítése
Végül programozzuk le a dobókocka működését, amely az „A” gomb megnyomására egy 1 és 6 közötti számot generál és megjelenít a kijelzőn.
input.onButtonPressed(Button.A, function () { let dobas = randint(1, 6) basic.showNumber(dobas) basic.pause(1000) eleterok_megjelenitese() })
Ez a funkció véletlenszerűen kiválaszt egy számot 1 és 6 között, majd egy rövid időre megjeleníti azt a LED-kijelzőn, mielőtt visszatérne az életpontok megjelenítéséhez.
Összegzés
Ebben a projektben egy egyszerű, de jól működő Micro:bit programot készítettünk, amely egy digitális dobókockát és életpontkezelő rendszert tartalmaz. A következő funkciókat sikerült megvalósítani:
- Induláskor az életpontok megjelenítése a LED-kijelzőn.
- A „B” gombbal csökkenthetjük az életpontokat.
- Az „A+B” gombbal visszaállíthatjuk az életpontokat.
- Az „A” gombbal eldobhatunk egy kockát, amely véletlenszerű számot generál 1 és 6 között.
Ez egy remek projekt kezdők számára, akik szeretnék megismerni a Micro:bit programozás alapjait.