Hogyan programozzunk egy dobókockát Micro:bitben életpontokkal?

A Micro:bit egy könnyen programozható mikrokontroller, amely kiválóan alkalmas kezdők számára is. Ebben a cikkben bemutatunk egy olyan programot, amely egy dobókocka funkciót valósít meg a Micro:bit-en, miközben életeket is számol. Az alábbi funkciókat építjük be:

  • Induláskor 5 életpont jelenjen meg a kijelzőn.
  • A „B” gomb megnyomására egy élet elvesztése és egy LED kialvása.
  • Az „A+B” gomb együttes megnyomására az életpontok visszaállítása 5-re.
  • Az „A” gomb megnyomására a dobókocka eldobása és egy véletlenszerű szám megjelenítése 1 és 6 között.

Mi az a Micro:bit?

A Micro:bit egy egyszerű, de rendkívül hasznos oktatási mikrokontroller, amelyet a BBC fejlesztett ki diákok számára. Beépített LED-kijelzője, gombjai, gyorsulásmérője és más érzékelői révén számos izgalmas projekt készíthető vele.

Ebben a projektben a LED-kijelzőt fogjuk használni az életpontok megjelenítésére, valamint a dobókocka eredményének megjelenítésére. A Micro:bit MakeCode nevű blokk-alapú vagy Python alapú fejlesztői környezetben programozható.

A Micro:bit dobókocka és életpontok programozása

Most nézzük meg, hogyan lehet ezt a programot elkészíteni Micro:bit-re MakeCode segítségével.

1. Lépés: Az életpontok inicializálása

Először definiáljuk az életpontokat és jelenítsük meg azokat a Micro:bit LED-kijelzőjén.

let eletero = 5

function eleterok_megjelenitese() {
    basic.clearScreen()
    for (let i = 0; i < eletero; i++) {
        led.plot(i, 0)
    }
}
eleterok_megjelenitese()

A fenti kódban az eletero változó tárolja az aktuális életpontokat, amelyeket a LED-kijelző első sorában jelenítünk meg.

2. Lépés: A „B” gombbal csökkentsük az életpontokat

A következő lépésben implementáljuk azt a funkciót, amely egy élet elvesztését és a LED kialvását kezeli.

input.onButtonPressed(Button.B, function () {
    if (eletero > 0) {
        eletero--
        eleterok_megjelenitese()
    }
})

Ha a „B” gombot megnyomjuk, az eletero értékét csökkentjük, és ennek megfelelően frissítjük a LED-ek állapotát.

3. Lépés: Az „A+B” gombbal állítsuk vissza az életpontokat

Ha mindkét gombot egyszerre megnyomjuk, az életpontok visszaállnak 5-re.

input.onButtonPressed(Button.AB, function () {
    eletero = 5
    eleterok_megjelenitese()
})

Ez a funkció hasznos lehet például új játék indításakor.

4. Lépés: A dobókocka funkció beépítése

Végül programozzuk le a dobókocka működését, amely az „A” gomb megnyomására egy 1 és 6 közötti számot generál és megjelenít a kijelzőn.

input.onButtonPressed(Button.A, function () {
    let dobas = randint(1, 6)
    basic.showNumber(dobas)
    basic.pause(1000)
    eleterok_megjelenitese()
})

Ez a funkció véletlenszerűen kiválaszt egy számot 1 és 6 között, majd egy rövid időre megjeleníti azt a LED-kijelzőn, mielőtt visszatérne az életpontok megjelenítéséhez.

Összegzés

Ebben a projektben egy egyszerű, de jól működő Micro:bit programot készítettünk, amely egy digitális dobókockát és életpontkezelő rendszert tartalmaz. A következő funkciókat sikerült megvalósítani:

  • Induláskor az életpontok megjelenítése a LED-kijelzőn.
  • A „B” gombbal csökkenthetjük az életpontokat.
  • Az „A+B” gombbal visszaállíthatjuk az életpontokat.
  • Az „A” gombbal eldobhatunk egy kockát, amely véletlenszerű számot generál 1 és 6 között.

Ez egy remek projekt kezdők számára, akik szeretnék megismerni a Micro:bit programozás alapjait.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük