Hogyan született meg az első videokártya? A grafikus megjelenítés evolúciója
Ma már természetesnek vesszük, hogy számítógépeink lenyűgöző grafikai teljesítményt nyújtanak, akár játékok, akár professzionális munkák során. Azonban nem volt ez mindig így – a számítógépek korai szakaszában a képi megjelenítés erősen korlátozott volt. A videokártyák fejlődése hosszú utat járt be az első grafikus adapterek megjelenésétől a modern GPU-kig.
Az első grafikus megjelenítők kora
A számítástechnika kezdeti éveiben a monitorok és megjelenítők meglehetősen egyszerűek voltak. A legelső számítógépek szöveges kimenetet használtak, képesek voltak karakterek megjelenítésére, de grafikai elemeket még nem tudtak kezelni.
A CGA – az IBM első grafikus adaptere
1981-ben az IBM bemutatta a Color Graphics Adaptert (CGA), amely az első hivatalos videokártyának tekinthető. A CGA kártya lehetőséget adott arra, hogy a felhasználók már ne csak szöveges, hanem alapszintű grafikai tartalmakat is megjelenítsenek. A CGA 320×200 pixel felbontást és 4 színt tudott megjeleníteni egyszerre, ami a korábbi fekete-fehér képernyőkhöz képest óriási előrelépés volt.


Hercules Graphics Card – alternatív megoldás
Bár az IBM CGA kártyája nagy előrelépés volt, nem mindenki volt elégedett a teljesítményével. 1982-ben megjelent a Hercules Graphics Card (HGC), amely szövegalapú megjelenítés mellett nagyobb felbontású monokróm grafikát biztosított. A HGC nem volt színes, de az élesebb, 720×348 pixel felbontás lehetővé tette a komolyabb üzleti felhasználásokat.
EGA – színesebb és részletesebb világ
1984-ben az IBM piacra dobta az Enhanced Graphics Adaptert (EGA), amely jelentős előrelépést jelentett a CGA-hoz képest. Az EGA már 16 szín egyidejű megjelenítésére is képes volt, és a felbontása elérte a 640×350 pixelt. Ez volt az első videokártya, amelyet komolyabban használtak üzleti és játék célokra egyaránt.
VGA – a szabvány születése
1987-ben az IBM bemutatta a Video Graphics Arrayt (VGA), amely forradalmasította a számítógépes grafikus megjelenítést. A VGA 256 szín megjelenítésére volt képes 320×200-as felbontás mellett, de akár 640×480-as felbontásra is képes volt 16 színnel. A VGA volt az a szabvány, amely hosszú évekre meghatározta a PC-s videokártyák fejlődését.
A grafikus gyorsítók megjelenése
A ’90-es években a számítógépes grafika egyre nagyobb szerepet kapott, és a megjelenítéshez egyre erősebb hardveres megoldásokra volt szükség. Ekkor kezdtek elterjedni az első 3D gyorsítók, amelyek lehetővé tették a komplexebb és részletgazdagabb grafikai tartalmak megjelenítését. Az olyan gyártók, mint az Nvidia és az ATI, elkezdtek dedikált GPU-kat fejleszteni, amelyek már nem csak a képek megjelenítéséért, hanem a valós idejű grafikus számításokért is felelősek voltak.
Összegzés
A videokártyák fejlődése az elmúlt évtizedekben óriási utat tett meg. Az első, korlátozott képességű adapterektől eljutottunk a mai, mesterséges intelligenciát és fejlett 3D grafikát kezelő GPU-kig. Az IBM CGA volt az első széles körben elérhető videokártya, de az évek során az EGA, VGA és az újabb generációk tették lehetővé a számítógépes grafika fejlődését. Ma a videokártyák nemcsak játékokhoz, hanem grafikai tervezéshez, videószerkesztéshez és akár tudományos számításokhoz is nélkülözhetetlenek.