Két független, közelmúltban végzett felmérés is vizsgálta a mesterséges intelligencia (MI) magyarországi helyzetét. Az eredmények egyértelmű képet festenek: miközben a fiatal generáció már aktívan használja az új technológiát, addig a felnőttek körében és a munkahelyeken jelentős az elmaradás, és nagy szükség lenne a célzott oktatásra.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2024 őszén indított vizsgálata a 13–16 éves korosztály MI-hez való viszonyát térképezte fel. Az 1197 résztvevővel készült kutatásból kiderült, hogy bár némi bizonytalanság él bennük, a fiatalokat alapvetően a kíváncsiság hajtja az MI kapcsán, nem pedig a félelem. Lenyűgöző, hogy a megkérdezettek 98%-a hallott már az MI-ről, több mint háromnegyedük (76,5%) ki is próbált valamilyen MI-alkalmazást, sőt, 71,3%-uk már iskolai feladat megoldásához is igénybe vette. Ugyanakkor aggodalomra ad okot, hogy a fiatalok fele (50,6%) már hitt valódinak MI által generált tartalmat, és bár magabiztosnak hiszik magukat a felismerésben, a gyakorlatban ez gyakran nem sikerül nekik. Érdekes módon, a nemzetközi trendekkel ellentétben (ahol a biztonsági kockázatokat említik leggyakrabban), a magyar fiatalok leginkább a munkahelyek elvesztése (29,6%) és az emberi kapcsolatok leépülése (23,6%) miatt aggódnak az MI terjedése kapcsán.
Egy másik, a Bosch által végzett, 1010 felnőtt (18 év feletti) megkérdezésével zajló kutatás – egy nemzetközi felmérés részeként – rávilágított a felnőtt lakosság és a munkaerőpiac lemaradásaira. Magyarországon a munkavállalóknak csupán 18%-a részesült munkahelyi MI-képzésben, ami jelentős, 10 százalékos lemaradást mutat a globális átlaghoz képest. Ennek következménye lehet, hogy a napi szintű MI-használat aránya itthon mindössze 6%, heti szinten pedig 10%, míg globálisan ezek az arányok 16% és 21%. A képzés hiánya ellenére a munkavállalók 85%-a fontosnak tartaná, hogy leendő munkaadója biztosítson MI-vel kapcsolatos tréningeket, és közel felük tart attól, hogy az MI veszélyeztetheti a munkáját a jövőben.
Mindkét kutatás megerősítette, hogy az MI komoly hatással van az oktatásra is. A magyar válaszadók 64%-a szerint az MI-t önálló tantárgyként kellene tanítani, 54% pedig elképzelhetőnek tartja virtuális tanárok bevonását bizonyos tárgyak oktatásába. Az MI iránti szakmai érdeklődés is létezik: a magyarok 22%-a el tudná képzelni magát MI-szakértőként a jövőben (ez globálisan 25%).