A légitársaságok irányítása: A biztonságos repülés rejtett kulcsa?

Bár a legtöbb légikatasztrófát pilótahibákra vagy műszaki problémákra vezetik vissza (ezek felelősek az esetek kb. 75%-áért), egy nagyszabású nemzetközi kutatás, melyben a Budapesti Corvinus Egyetem is részt vett, rávilágított egy eddig kevésbé vizsgált, ám kritikus tényezőre: a légitársaságok vállalatirányításának színvonalára. Több száz légitársaság (pontosan 372 cég 70 országból) 26 évnyi adatait elemezve a kutatók kimutatták, hogy a menedzsment minősége és a cég pénzügyi helyzete alapvetően befolyásolja a repülés biztonságát.

A Journal of Air Transport Management szaklapban publikált eredmények szerint a hatékony cégvezetés kettős hatást gyakorol. Egyrészt megalapozza a pénzügyi stabilitást, ami lehetővé teszi a modernebb géppark beszerzését és a személyzet, különösen a pilóták alaposabb képzését. Másrészt, a pénzügyi helyzettől függetlenül, a jó menedzsment közvetlenül is javítja a biztonságot hatékonyabb szervezeti működés és szigorúbb belső biztonsági előírások révén.

A kutatás szerint a kevesebb balesettel működő cégeknél a felsővezetők képzettebbek, hosszabb ideje vannak pozícióban (de nem nyugdíj előtt állva, csökkentve az utódlás kockázatát), és jellemzően nem töltenek be egyszerre több külső tisztséget. Szintén pozitív hatású a kiegyensúlyozottabb nemi arány és a kisebb létszámú (maximum 11 fős), fiatalabb tagokból álló igazgatótanács. A hosszú távú vezetői tapasztalat különösen értékes, mert ellensúlyozhatja a rutinból fakadó esetleges kockázatokat.

A vizsgálat megerősítette, hogy a légitársaság gazdasági állapota is számít: a nyereségesebb, jobb likviditással bíró és a karbantartásra többet költő cégek biztonságosabbak. Emellett az adott ország gazdasági és intézményi környezete sem elhanyagolható: a stabilabb gazdaságú (pl. alacsonyabb munkanélküliség), fejlettebb jogrendszerrel és infrastruktúrával rendelkező országok légitársaságai általában jobb biztonsági mutatókkal rendelkeznek.

Az eredmények alapján a hatóságoknak érdemes lehet célzottabban ellenőrizni a gyengébb pénzügyi lábakon álló vagy kevésbé hatékonyan irányított légitársaságokat, és megfontolni ösztönzők, például adókedvezmények bevezetését a karbantartás és a pilótaképzés támogatására. A légitársaságok felelőssége pedig, hogy nagy hangsúlyt fektessenek a képzett, tapasztalt vezetésre, a személyzet folyamatos fejlesztésére és a szigorú karbantartási protokollok betartására a biztonság maximalizálása érdekében.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük