A Hewlett-Packard (HP) vállalat komoly pénzügyi következményekkel néz szembe, miután beleegyezett egy jelentős összegű, 4 millió dolláros kártérítés kifizetésébe. A megegyezés egy olyan peres eljárást zár le, amely a cég online értékesítési gyakorlatára vetett árnyékot, különösen a hivatalos weboldalán alkalmazott árképzési stratégiák miatt. A vád szerint a HP éveken keresztül folytatott megtévesztő árképzési gyakorlatot, amelynek során mesterségesen magasan tartotta termékei úgynevezett „eredeti” vagy „listaárát”, hogy az időszakosan meghirdetett akciók és kedvezmények vonzóbbnak tűnjenek a valósnál.
Az ügy gyökerei 2021 októberéig nyúlnak vissza, amikor két elégedetlen vásárló pert indított a technológiai óriás ellen. A felperesek azzal érveltek, hogy az általuk a HP weboldalán vásárolt termékek esetében a feltüntetett „áthúzott” vagy „eredeti” árak gyakran irreálisan magasak voltak, és nem tükrözték a termékek tényleges piaci értékét vagy azt az árat, amelyen a HP azokat jellemzően értékesítette. A per során napvilágra került információk szerint a webshopban kínált számos termék – beleértve laptopokat, asztali számítógépeket és perifériákat – szinte állandóan valamilyen kedvezményes áron volt elérhető. Az állítólagos teljes árakat ritkán, vagy egyes esetekben soha nem alkalmazták tényleges eladási árként. Ez a gyakorlat azt a látszatot keltette, hogy a vásárlók jelentős megtakarítást érnek el, miközben a kedvezmény mértéke valójában a mesterségesen magasan tartott listaárakat vette alapul, így a valódi előny jóval kisebb volt, vagy nem is létezett.
Egy kaliforniai szövetségi bíróság nemrégiben előzetesen jóváhagyta a felek között létrejött egyezséget. Ennek keretében a HP létrehoz egy 4 millió dolláros kártérítési alapot. Ebből az összegből fedezik majd az érintett vásárlók kompenzációját, az ügy során felmerült ügyvédi és adminisztrációs költségeket, valamint az eljárást kezdeményező felperesek számára megítélt díjakat is. Az egyezség feltételei világosan meghatározzák, kik jogosultak kártérítésre.
Az egyezség értelmében kártérítésre jogosultak lehetnek azok az amerikai egyesült államokbeli vásárlók, akik a 2021. június 5. és 2024. október 28. között terjedő időszakban vásároltak olyan HP terméket a cég hivatalos weboldalán, amely az adott időszak legalább háromnegyedében „akciós” vagy „kedvezményes” áron szerepelt. Ez a kitétel arra utal, hogy a termék ára túlnyomórészt alacsonyabb volt a feltüntetett „eredeti” árnál, alátámasztva a megtévesztő árképzés vádját.
A jogosult termékek köre meglehetősen széles, és magában foglalja a népszerű HP Spectre, Envy, Pavilion és Chromebook laptopokat, az Omen márkájú asztali gamer számítógépeket, valamint bizonyos vezeték nélküli egereket és mechanikus billentyűzeteket is. A vásárlók által igényelhető kártérítés összege termékenként eltérő lehet, de a becslések szerint jellemzően 10 és 100 dollár közötti sávban mozog majd. A kifizetések pontos mértéke azonban függ a beérkezett érvényes igénylések számától is; ha az alap nem fedezi az összes jogos igényt a maximális sávban, arányos elosztásra kerülhet sor. A megmaradó összeget pedig szintén arányosan oszthatják szét az időben jelentkező igénylők között.
Fontos megjegyezni, hogy a HP az egyezség megkötésével hivatalosan nem ismerte el a jogsértést vagy a felelősségét a felhozott vádakkal kapcsolatban. Az egyezség elfogadása azonban stratégiai lépésnek tekinthető a cég részéről, amely így elkerülheti a további költséges és potenciálisan még nagyobb presztízsveszteséggel járó bírósági eljárást, és lezárhatja ezt a kellemetlen ügyet. Az eset ugyanakkor figyelmeztető jelzés lehet más, online kereskedelemmel foglalkozó vállalatok számára is. Az ügy precedensértékű lehet, hangsúlyozva, hogy a digitális piactereken alkalmazott árképzési gyakorlatoknak átláthatónak és valósnak kell lenniük, a fogyasztók félrevezetése pedig jogi következményekkel járhat.
A vásárlók számára ez az eset tanulságul szolgálhat: érdemes kritikusan kezelni a feltűnő akciókat és a nagy kedvezményeket sugalló áthúzott árakat. Különösen gyanús lehet, ha egy termék szinte folyamatosan „akciós”, és az „eredeti” árát a gyakorlatban soha nem alkalmazzák. Az ilyen típusú árképzés vizsgálata és a tudatos vásárlói magatartás segíthet elkerülni a hasonló megtévesztő helyzeteket a jövőben. A HP ügye rávilágít a fogyasztóvédelem fontosságára az online kereskedelem világában.