A Nintendo régóta várt utódkonzolja, amelyet a köznyelv leginkább Switch 2 néven emleget, hivatalosan is támogatni fogja az eredeti Nintendo Switch játékkínálatát. Ez a visszafelé kompatibilitás sok játékos számára kulcsfontosságú szempont, hiszen lehetővé teszi a már meglévő, gyakran tetemes digitális vagy fizikai játékkönyvtár továbbvitelét az új hardverre. Azonban a legfrissebb információk szerint ennek megvalósítása nem a hagyományos, hardveres úton történik, ami kihívásokat vetít előre.
Egy fejlesztőknek szóló kérdezz-felelek eseményen Takuhiro Dohta, a Nintendo egyik munkatársa, mélyebb betekintést engedett a technikai részletekbe. Elmondása szerint a cég egyedi megoldást dolgozott ki, amely nem tekinthető sem tisztán hardveres kompatibilitásnak, sem hagyományos szoftveres emulációnak, hanem valahol a kettő között helyezkedik el. Ez a hibrid megközelítés lényegében azt jelenti, hogy a Switch 2 hardvere önmagában nem képes közvetlenül futtatni az eredeti Switch játékok kódját, hanem egy speciális szoftveres rétegen keresztül „fordítja le” vagy interpretálja azt az új rendszer számára. Bár ez rugalmasságot adhat a fejlesztőknek, és potenciálisan új funkciók hozzáadását is lehetővé teheti a régebbi játékokhoz (például felbontásnövelés vagy jobb teljesítmény), úgy tűnik, ennek ára van.
A legnagyobb aggodalomra az ad okot, hogy ez a fajta emuláció nem garantálja a tökéletes működést minden egyes cím esetében, legalábbis nem azonnal a konzol megjelenésekor. A jelenleg rendelkezésre álló adatok szerint jelentős számú játéknál merültek fel kompatibilitási problémák a tesztelés során. Konkrétan 141 cím esetében már az indítás során hibák jelentkeztek, ami megakadályozhatja a játék elindulását. További 47 játéknál pedig a játékmenet közben lépnek fel különféle rendellenességek, amelyek befolyásolhatják a játékélményt, például grafikai hibák, fagyások vagy a vezérlés problémái formájában. Ez összesen közel 200 játékot jelent, ami rávilágít, hogy a kezdeti kompatibilitási problémák nem csupán néhány elszigetelt esetet érintenek.
Sajnos a problémás játékok listáján több kiemelkedően népszerű cím is szerepel. Az online többjátékos arénában olyan nevekkel lehetnek gondok, mint a Rocket League, a Warframe vagy a Dead by Daylight, amelyek közössége hatalmas, és a zökkenőmentes online játékélmény elengedhetetlen. De az egyjátékos kalandok kedvelőinek is lehet oka aggodalomra, hiszen olyan címek is érintettek lehetnek, mint a Doom Eternal, a Wolfenstein 2: The New Colossus, az Alien: Isolation, valamint a Final Fantasy sorozat egyes részei.
Ezenfelül külön kategóriát képeznek azok a játékok, amelyek speciális perifériákat igényelnek. A Nintendo Labo kartonépítő készletei és a rendkívül népszerű Ring Fit Adventure fitneszjáték valószínűleg nem lesznek használhatók az új konzollal, mivel ezek működése szorosan kötődik az eredeti Switch Joy-Con kontrollerjeinek és magának a konzolnak a fizikai kialakításához és szenzoraihoz, amelyek az utódmodellben várhatóan eltérőek lesznek.
Mit jelent mindez a játékosok számára? Elsősorban türelmet. Valószínűsíthető, hogy a Nintendo és a külsős fejlesztők is aktívan dolgoznak majd a felmerülő problémák javításán frissítésekkel és patch-ekkel. Azonban kérdéses, hogy mennyi időbe telik majd a legfontosabb vagy legnépszerűbb játékok hibáinak kijavítása, és hogy minden egyes cím megkapja-e a szükséges figyelmet. Elképzelhető, hogy bizonyos, kevésbé népszerű vagy régebbi játékok kompatibilitása sosem lesz tökéletes.
Összefoglalva, bár a Nintendo Switch 2 visszafelé kompatibilitása örvendetes hír, a megvalósítás technikai megközelítése kezdeti nehézségeket vetít előre. Az emulációs megoldás miatt számottevő számú játéknál kell hibátlan futástól eltérő működésre számítani a konzol indulásakor, és a speciális perifériákat igénylő címek valószínűleg teljesen kimaradnak ebből a lehetőségből. A jövőbeli javítások remélhetőleg orvosolják majd a gondok nagy részét, de a játékosoknak érdemes felkészülniük egy potenciálisan döcögős indulásra ezen a téren.