A közlekedési szabályok betartása nem mindenkinek magától értetődő, különösen, ha pénzbírságokról van szó. Egyre növekvő aggodalomra ad okot, főként az Egyesült Királyságban, az a tendencia, hogy a járművezetők különféle módszerekkel próbálják megkerülni a sebességmérő kamerákat és az automatikus rendszámfelismerő (ANPR) rendszereket. Ezek a praktikák nem csupán illegálisak, de komoly közlekedésbiztonsági kockázatokat is hordoznak. Az egyik legelterjedtebb ilyen módszer az úgynevezett „szellemrendszámok” használata, amelyek célja, hogy a járművet gyakorlatilag azonosíthatatlanná tegyék a hatósági kamerák számára.
Ezek a manipulált rendszámtáblák leggyakrabban speciális fényvisszaverő bevonatokkal vagy fóliákkal vannak ellátva. A trükk lényege, hogy amikor a sebességmérő kamera vakujának erős fénye megvilágítja a rendszámot, a bevonat úgy veri vissza a fényt, hogy az olvashatatlanná, túlexponálttá teszi a rendszám egyes karaktereit vagy akár az egész táblát a kamera érzékelője számára. Más esetekben a sofőrök fizikai akadályokkal, például speciális keretekkel vagy akár levelekkel, sárral próbálják eltakarni a rendszám egy részét, de előfordul a rendszámtáblák klónozása is, amikor egy másik, szabályos jármű azonosítóját használják fel.
A brit közlekedési hatóságok adatai aggasztó képet festenek: becslések szerint 2023-ban minden tizenötödik járművezető folyamodott valamilyen trükkhöz a rendszámfelismerő rendszerek kijátszására. A cél egyértelmű: a gyorshajtásért vagy az alacsony kibocsátású zónákba (ULEZ – Ultra Low Emission Zone) történő behajtásért járó büntetések elkerülése. Az ilyen zónákba való jogosulatlan belépés ugyanis szintén pénzbírsággal jár, amit sokan igyekeznek megspórolni. Azonban aki lebukik, az Egyesült Királyságban például 100 fontos bírságra számíthat a rendszámtábla manipulálásáért.
A hatóságok természetesen nem nézik tétlenül ezeket a próbálkozásokat. Válaszul egyre modernebb, élesebb képet adó, és a különböző fényviszonyokra jobban reagáló kamerákkal szerelik fel az ellenőrzőpontokat. Fraser Sampson professzor, a téma egyik szakértője, rámutatott, hogy a jelenlegi automatikus rendszámfelismerő (ANPR) technológia még mindig kijátszható bizonyos módszerekkel, mint például a rendszámtábla egy részének fényvisszaverő szalaggal történő eltorzítása vagy az online vásárolt, hamisított rendszámtáblák használata. Nagy-Britanniában naponta mintegy százmillió rendszámleolvasás történik a több mint 15 ezer kamerával felszerelt közlekedési sávon, ami jól mutatja a rendszer kiterjedtségét és fontosságát a közlekedésrendészetben és a bűnüldözésben egyaránt.
Ez egyfajta technológiai macska-egér játék a szabályszegők és a hatóságok között. Miközben a sofőrök újabb és újabb módszereket találnak ki a lebukás elkerülésére, a technológia fejlesztői és a jogalkotók is folyamatosan keresik a megoldásokat ezen kiskapuk bezárására. Az ilyen típusú jogsértések nem csupán a bírságokról szólnak. A közlekedésbiztonságot is súlyosan veszélyeztetik, hiszen egy azonosíthatatlan járművel sokkal könnyebb cserbenhagyásos gázolást vagy más bűncselekményt elkövetni anélkül, hogy a tettes könnyen nyomára akadnának. A felelősségteljes közlekedés és a szabályok betartása mindannyiunk közös érdeke, hiszen ezáltal válnak biztonságosabbá útjaink. A manipulált rendszámtáblák használata tehát nem csupán egyszerű szabálysértés, hanem a közösségi normák és a közbiztonság elleni cselekedet is. A hatóságok eltökéltek abban, hogy visszaszorítsák ezt a jelenséget, és biztosítsák, hogy mindenki vállalja a felelősséget tetteiért az utakon.
Nyitókép: Pixabay