
A Bethesda Game Studios legújabb, nagyszabású vállalkozása, a Starfield körül hatalmas várakozás alakult ki a megjelenést megelőző években. A Skyrim és a Fallout sorozatok alkotóitól egy új, grandiózus sci-fi univerzumban játszódó szerepjáték ígérete sokakat lázba hozott. Azonban a megjelenést követően a kezdeti lelkesedést hamar vegyes érzelmek és sok esetben kimondott csalódás váltotta fel, mind a kritikusok, mind a játékosok körében. Nemrégiben a stúdió egyik korábbi fejlesztője is megosztotta gondolatait arról, hogy szerinte miért nem sikerült maradéktalanul beváltani a hozzá fűzött reményeket.
Nate Purkeypile, aki hosszú ideig dolgozott a Bethesdánál, egy interjúban fejtette ki véleményét a Starfield fogadtatásáról. Szerinte a játék egyik fő problémája, hogy túlságosan sterilnek hatott, és hiányzott belőle az a fajta személyes, fejlesztői kifejezésmód, ami a korábbi sikercímeket jellemezte. Purkeypile reményét fejezte ki, hogy a stúdió a jövőben visszatér ezekhez a gyökerekhez, és nagyobb teret enged az alkotói szabadságnak. Ez a „sterilitás” sok játékos számára a felfedezés örömének csökkenésében és egyfajta lélektelenségben nyilvánult meg, ami különösen fájó pont egy olyan műfajban, ahol a világ atmoszférája és mélysége kulcsfontosságú.
Sokan hiányolták a Starfieldből azt a megfoghatatlan összetevőt, amit gyakran csak Bethesda-varázslatként emlegetnek. Ez az a sajátos hangulat és élmény, ami a The Elder Scrolls vagy a Fallout szériák epizódjait annyira emlékezetessé tette: a részletesen kidolgozott, élőnek ható világok, az emlékezetes karakterek és a szabadságérzet, ami valóban lehetővé tette a játékosok számára, hogy saját történeteiket éljék át. A kritikusok és a felhasználók egyaránt úgy érezték, hogy a Starfield világépítés terén nem érte el ezt a szintet, a karakterek gyakran felszínesnek tűntek, és a narratíva sem tudta mindig lekötni a figyelmet.
A játék világának mérete lenyűgöző, hiszen több ezer bolygót ígért a felfedezésre. Azonban ennek jelentős része procedurálisan generált tartalom volt, ami sok esetben ismétlődő és kevésbé kidolgozott helyszíneket eredményezett. Még a kézzel tervezett városok sem mindig tudták hozni azt a szintű részletességet és egyediséget, amit a rajongók megszokhattak. Jó példa erre Akila City, a Freestar Collective fővárosa, amely bár ígéretes vadnyugati hangulatot próbált árasztani a tudományos-fantasztikus közegben, sokak szerint mesterkéltnek és élettelennek hatott, ráadásul a megjelenéskor technikai problémákkal is küzdött.
A játék iránti kezdeti nagy érdeklődés az idő múlásával érezhetően csökkent. Ezt jól mutatja, hogy a modding közösség, amely hagyományosan rendkívül aktív a Bethesda játékai körül – elég csak a Skyrim máig tartó népszerűségére gondolni –, a Starfield esetében jóval visszafogottabb lelkesedést tanúsít. A modderek általában kulcsszerepet játszanak a játékok hosszú távú életciklusában, új tartalmakat, javításokat és egyedi élményeket hozva létre. Ennek elmaradása vagy mérséklődése komoly hatással lehet a játék jövőjére. A csökkenő játékosszám és a vegyes kritikák fényében felmerültek olyan pletykák is, hogy a játék esetleg PlayStation 5 konzolra is megjelenhet a későbbiekben, talán a felhasználói bázis szélesítése érdekében.
A Starfield minden hibája ellenére egy ambiciózus vállalkozás volt, amely új utakat próbált keresni a sci-fi RPG-k világában. Azonban a visszajelzések egyértelművé teszik, hogy a játékosok jelentős része többet, vagy inkább mást várt. A Bethesda számára ezek a kritikák fontos tanulságokkal szolgálhatnak a jövőbeli projektek, különösen a régóta várt The Elder Scrolls VI fejlesztése során. Kérdés, hogy a stúdió meghallja-e ezeket a hangokat, és képes lesz-e visszatalálni ahhoz a formulához, ami korábbi játékaikat legendássá tette, miközben továbbra is mer újítani és kitolni a műfaj határait, hogy valóban emlékezetes játékélményt nyújtson.